Material till "växtlåda" ovanpå akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Material till "växtlåda" ovanpå akvariet.

    Har kommit till den fasen i mitt projekt nu att jag skall börja snickra ihop toppen där jag skall ha en bakgrund som sticker upp hur vattnet. På den kommer det växa mossa och jag kommer även plantera dit några större växter.

    Jag undrar lite vilket material jag bör använda till detta? Kommer klä hela insidan på lådan med dammduk så materialet kommer aldrig vara i direkt kontakt med vatten som rinner igenom bakgrunden.

    Fungerar det med plywood?

    hur reagerar akvariet på att ställa något på dess kanter såhär?! Bakom allting kommer det sitta fyrkantsrör förankrade i ställningenså att lådan inte kan välta. Lite av vikten försvinner ju då men den kommer ju ändå vila mot akvariets kanter.

    Upptill ska jag bygga in belysning som ska lysa upp växt väggen. Med en lucka framtill så att jag lätt kan komma åt ljusarmaturen.

    försökte knåpa ihop en liten ritning...
    Bifogade filer
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    #2
    Material till "växtlåda" ovanpå akvariet.

    Ingen som kan ge några reflektioner?

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Jag har svårt att tänka mig att vikten från lådan har någon betydelse för akvariumet, om det inte blir någon större vikt. Hur mycket tror du att totalvikten kommer att landa på med mossa och vattendränkt material?

      Jag skulle ha byggt den i 12 mm byggplywood, att använda formplyfa känns ju lite overkill när plywooden ändå ska täckas med dammduk. Om du sen stabiliserar den med järn från ställningen under akvariumet eller om du fäster den i väggen funkar väl vilket som (om det nu ska stå mot en vägg).

      Eventuellt, om du tycker att det känns nojjigt att ställa den på akvariumet, skulle du kunna fästa lådan i vägg bakom och behålla en glipa på 0,5 cm mot akvariumet. Dvs vikten hamnar på väggen. I framkant på lådan vilar den mot akvariumet men det blir mer som stöd, inte att det är en del av den bärande konstruktionen.

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

        #4
        Material till "växtlåda" ovanpå akvariet.

        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Jag har svårt att tänka mig att vikten från lådan har någon betydelse för akvariumet, om det inte blir någon större vikt. Hur mycket tror du att totalvikten kommer att landa på med mossa och vattendränkt material?

        Jag skulle ha byggt den i 12 mm byggplywood, att använda formplyfa känns ju lite overkill när plywooden ändå ska täckas med dammduk. Om du sen stabiliserar den med järn från ställningen under akvariumet eller om du fäster den i väggen funkar väl vilket som (om det nu ska stå mot en vägg).

        Eventuellt, om du tycker att det känns nojjigt att ställa den på akvariumet, skulle du kunna fästa lådan i vägg bakom och behålla en glipa på 0,5 cm mot akvariumet. Dvs vikten hamnar på väggen. I framkant på lådan vilar den mot akvariumet men det blir mer som stöd, inte att det är en del av den bärande konstruktionen.
        Har funderat lite och tror alltihop borde gå på ca 7 kg. Inte så farligt alls! Fixar en gummilist mellan karet och trät så skall de inte vara några problem.

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

          #5
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Har funderat lite och tror alltihop borde gå på ca 7 kg. Inte så farligt alls! Fixar en gummilist mellan karet och trät så skall de inte vara några problem.
          Ser vettigt ut och har också svårt att tro att karet inte skulle klara den belastningen.
          Vill du inte hålla på med dammduk så går det att kladda med epoxi också som ett annat alternativ.
          Prisskillnaden är nog liten och båda är bökiga på olika vis.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

            #6
            Material till "växtlåda" ovanpå akvariet.

            Ursprungligen postat av affealien
            Ser vettigt ut och har också svårt att tro att karet inte skulle klara den belastningen.
            Vill du inte hålla på med dammduk så går det att kladda med epoxi också som ett annat alternativ.
            Prisskillnaden är nog liten och båda är bökiga på olika vis.
            Har du någon länk till någon epoxi produkt?

            Tänker att man kan låta dammduken gå ner över kanten i akvariet så blir det omöjligt för vattnet att rinna utanför...

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

              #7
              varför gå efter ån efter vatten..



              tillverkare:

              -------------------
              Mats

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

                #8
                Material till "växtlåda" ovanpå akvariet.

                Ursprungligen postat av Suma
                Verkar intressant helt klart, men 1x3 meter dammduk kostar 260 spänn så det är ju billigare helt klart...

                Frågan är vad som blir snyggast....

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • January 2012
                  • 1157

                  #9
                  Sv: Material till "växtlåda" ovanpå akvariet.

                  Jag skulle nog valt epoxi eftersom man med enkelhet dra upp massa spikar och fästprylar som man sedan kan plasta över och då blir 100% tätt vilket blir besvärligare med dammduk.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • March 2009
                    • 2410

                    #10
                    Material till "växtlåda" ovanpå akvariet.

                    Ursprungligen postat av affealien
                    Jag skulle nog valt epoxi eftersom man med enkelhet dra upp massa spikar och fästprylar som man sedan kan plasta över och då blir 100% tätt vilket blir besvärligare med dammduk.
                    Det är sant. Fast jag hade ändå tänkt fästa bakgrunden med starkt kardborre band...

                    Får fundera på detta lite...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...