Vilket powerhead till att lyfta vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Vilket powerhead till att lyfta vatten?

    Ska beställa PVC rör och powerhead till mitt bevattnings system.

    Bakgrunden som vattnet skall rinna igenom kommer gå 70 cm ovanför akvariet alltså TOTALT från akvariebotten 60+70=130 cm som den skall klara att pumpa upp vattnet, sedan skall ju vattnet vidare på våglängden längs hela akvarie längden mao 150 cm.

    Eheim compact 1000 har en lyfthöjd på 1,3 meter precis men känns som man hamnar i underkant då, särskilt om de sätter sig lite skit i pumpen med tiden.

    Funderar på en Eheim compact+ 2000 den är dessutom strypbar så jag kan reglera flödet lite som jag vill. Diametern på utblåset på denna är 20 mm som jag kommer tighta ner och köra i 16 mm PVC rör.

    Vad tror NI om detta?

    Vill inte köra något annat än Eheim då jag kasserat alldeles för många kina powerheads...
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8616

    #2
    Tittat på Eheim 1262? (Det finns också mindre pumpar i samma serie.)
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

      #3
      Lyfthöjd anges väl alltid från ytan. Dessutom så lyfter eheim compact 1000 2m enligt deras sida, det är 600l/h som lyfter 1.3m. Hur ska bevattningssystemet fungera? Ska det stå på jämt? Vad ska du vattna?

      Senast redigerad av Pierre_N; 20 March 2013, 10:05.

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

        #4
        Kan rekommendera aquaclears powerheads. Om du tror att 1,3 m är i underkant så funkar garanterat aquaclear 70 med en lyfthöjd 1,7m. Flödet på denna powerhead är också reglerbart.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • RGL
          Användare
          • November 2012
          • 48

          #5
          Hej jag har en ny oanvänd eheim 1250 tryckhöjd 2 m som bara står om du köpa 500kr + frakt

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • March 2009
            • 2410

            #6
            Vilket powerhead till att lyfta vatten?

            Ursprungligen postat av RGL
            Hej jag har en ny oanvänd eheim 1250 tryckhöjd 2 m som bara står om du köpa 500kr + frakt
            http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1
            Är den ställbar?

            När är den köpt? Hamnar ungefär på samma pris från aquaristic och få får jag ju 3 års garanti

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

              #7
              Vilket powerhead till att lyfta vatten?

              Ursprungligen postat av Pierre_N
              Lyfthöjd anges väl alltid från ytan. Dessutom så lyfter eheim compact 1000 2m enligt deras sida, det är 600l/h som lyfter 1.3m. Hur ska bevattningssystemet fungera? Ska det stå på jämt? Vad ska du vattna?

              http://www.eheim.com/en_GB/products/...s/compact-1000
              Det är till en bakgrund av Filtermadrass som sticker upp ca 70 cm ovanför ytan. Och kommer funka som filtrering samt att den kommer bevattna en produkt som heter Hygrolon som sitter på utsidan, den är optimerad för att odla mossa på.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

                #8
                Vilket powerhead till att lyfta vatten?

                Ursprungligen postat av HåE
                Kan rekommendera aquaclears powerheads. Om du tror att 1,3 m är i underkant så funkar garanterat aquaclear 70 med en lyfthöjd 1,7m. Flödet på denna powerhead är också reglerbart.
                Ska kolla upp dom! Litar dock nästan bara på eheim

                Ja vattnet ska igenom lite skarvar och 45 graders svängar så behöver nog lite mer tryck än marginalen!

                Kommentar

                • RGL
                  Användare
                  • November 2012
                  • 48

                  #9
                  Vilket powerhead till att lyfta vatten?

                  Har själv köpt den via ett forum för 500kr den är ny oanvänd i originalkartong. Har säkert legat något år. Det är upp till dig kör själv compakt 1000 då inte denna fick plats bakom min bakgrund men det är en helt annan kvalitet på 1250 om man kollar på den.

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

                    #10
                    Jag tror inte att du behöver så kraftig pump för att lyfta vattnet. Då det gäller att hålla materialet fuktigt behövs ytterst lite vatten, frågan är hur mycket cirkulation du behöver för filtrering. Min erfarenhet av liknande setup är att en enorm filtervolym och näringsupptaget från landväxterna kompenserar för lägre % omsättning av vatten.

                    Om jag hade valt hade jag hellre kört på en av de gamla, stora eheim pumparna än kompakt modellerna för att lyfta vatten.

                    mvh

                    Olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • March 2009
                      • 2410

                      #11
                      Vilket powerhead till att lyfta vatten?

                      Ursprungligen postat av olof
                      Jag tror inte att du behöver så kraftig pump för att lyfta vattnet. Då det gäller att hålla materialet fuktigt behövs ytterst lite vatten, frågan är hur mycket cirkulation du behöver för filtrering. Min erfarenhet av liknande setup är att en enorm filtervolym och näringsupptaget från landväxterna kompenserar för lägre % omsättning av vatten.

                      Om jag hade valt hade jag hellre kört på en av de gamla, stora eheim pumparna än kompakt modellerna för att lyfta vatten.

                      mvh

                      Olof
                      Allright. Jag är inte helt beroende av filtreringen i bakgrunden då jag även kommer köra en fx5 under akvariet.

                      Men vilket flöde på ett ungefär tror du jag ska ha för att det skall bildas lite nyttigt i den?

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1823

                        #12
                        Ursprungligen postat av Punkfredd
                        Allright. Jag är inte helt beroende av filtreringen i bakgrunden då jag även kommer köra en fx5 under akvariet.

                        Men vilket flöde på ett ungefär tror du jag ska ha för att det skall bildas lite nyttigt i den?
                        Det är nog mer en fråga om fördelning än flöde. satsa på att lägga ett strilrör överst på skummet i bakgrunden (om jag förstått din konstruktion rätt) Jag tror att ett powerhead på 300-500 liter i timmen gör jobbet med att fukta. Det är som sagt inte intressant att dra upp många hundra liter vatten i timmen på samma sätt som tex en returpump till en sump. Dra gärna ner tjockleken på rören ytterligare då detta ökar lyfthöjden.

                        Mvh

                        Olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

                          #13
                          Om du kör med strilrör över hela akvariumets längd finns det inte risk då att vattnet aldrig når den ände av röret som är längst bort från pumpen? Eller hur löser man det? Min lilla erfarenhet av strilrör att det är bäst tryck i dom första hålen, ju längre bort från pumpen man kommer desto sämre flöde..

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

                            #14
                            Vilket powerhead till att lyfta vatten?

                            Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            Om du kör med strilrör över hela akvariumets längd finns det inte risk då att vattnet aldrig når den ände av röret som är längst bort från pumpen? Eller hur löser man det? Min lilla erfarenhet av strilrör att det är bäst tryck i dom första hålen, ju längre bort från pumpen man kommer desto sämre flöde..
                            Jo det är ju så. Det är därför jag vill ha en överdimensionerad pump som jag kan få tillräckligt tryck i för att det skall åtminstone droppa längst bort. I allra värsta fall så får jag bygga om och sätta bevattning med två pumpar en från vardera håll så behöver inte vattnet ta sig förbi lika många håligheter...

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

                              #15
                              Ursprungligen postat av Punkfredd
                              Jo det är ju så. Det är därför jag vill ha en överdimensionerad pump som jag kan få tillräckligt tryck i för att det skall åtminstone droppa längst bort. I allra värsta fall så får jag bygga om och sätta bevattning med två pumpar en från vardera håll så behöver inte vattnet ta sig förbi lika många håligheter...
                              Finns det ändå inte risk att det "sprutar" i de första hålen för att sen avta ju längre bort från pumpen man kommer? Det är ju ändå 1,5 meter. Om du har möjlighet rent inredningsmässigt så kanske två pumpar är bättre ändå?

                              Det finns väl fler som gjort den här typen av lösning förut så det borde gå att få reda på, om inte annat så är det bara att prova

                              Kommentar

                              Arbetssätt...