droppfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjurström
    Användare
    • May 2003
    • 37

    droppfilter

    Funderar på att bygga droppfilter till mitt 540 l, malawikar framöver. Det borde väl vara bra med droppfilter, inga växter = gör inget att förlora co2. Tänker mig att inte lika smart att ha till t.ex. "växtakvarium".

    Jag kan principen och har läst det jag hittat om droppfilter. Men min fråga är, hur blir det mest effektivt och praktiskt att bygga? Är höjden viktigare än volymen? Någon som provat att bygga av PVC-rör, e.d? Låter som en smart grej, kunde ha 2-3 rör och fylla med lämpligt filtermaterial. Får plats med 1,5 meter höga rör ovanför akvariet. Eller är det bättre att bygga ett dropfilter av glas?

    Rinner vattnet förresten bara igenom? Eller kan det bli vatten en bra bit upp i filtret? Och vad är att rekommendera, att det rimmer rakt igenom snabbt och sedan direkt ut i akvariet? Påverkar ju vikten en hel del om man ska räkna med att kan vara vatten i eller om det endast är filtermaterial (modell lättare).

    Andreas
  • Marcus
    Användare
    • April 2002
    • 78

    #2
    Jag håller just på att lägga sista handen på mitt dropp filter.
    Dock har jag en annan lösning än dig då mitt filter ligger under karet, men med ett filter på 150 liter och en sump på 300 liter hade jag inte mycket till val.

    Jag tycker du tänker rätt med att ha det ovanför karet då du genom detta gör lösningen bra mycket enklare rent tekniskt.
    Avloppsrör finns i olika dimensioner och desto större filter desto bättre.
    Ang filteramterilet tycker jag att du skall ha en stilplatta som frödelar vattnet, sedan filtermatta(kan tas ur och rengöras vid behov) resterande biobollar.

    Filtret behöver inte bli så tungt, detta beror på vilken pump du använder samt hurpass tätt filter materialet är.
    "Övning ger träning"

    Kommentar

    • Bjurström
      Användare
      • May 2003
      • 37

      #3
      Det är inga problem att använda sådana rör? Inga skadliga ämnen som urlakas tex?

      Vad är smartast? 1 stort rör eller flera mindre?

      Andreas

      Kommentar

      • Tommy K
        Användare
        • May 2002
        • 309

        #4
        Hej Andreas.
        Jag gjorde det enkelt för mig. Köpte ett grovt avloppsrör (avsett för dränering och avlopp) med skarvkoppling. Sågade av röret ovanför kopplingen så man kan kunde sticka in den avsågade ändan av röret i samma koppling. Limmade fast kopplingen i min heltäckande ramp. Ett galler nertill, en 900-liters trädgårdspump för 300:- ett VP-rör med en "duschstril" högst upp (strilen följde med trädgårdspumpen). Fyllde upp med biobollar. Tryckte ned röret i kopplingen. Klart, en timmas jobb med smältlimspistolen. Den har funkat 1 år nu utan rengöring. Det är drygt 1 meter högt och ungefär 10 cm i diameter.
        Vill man kan man givetvis ha det längre. Då krävs en pump med rejäl lyfthöjd för att det ska bli cirkulation.

        Kommentar

        • Marcus
          Användare
          • April 2002
          • 78

          #5
          Det skall inte finnas några skadliga ämnen sa de när jag frågade och jag har haft avlopps rör innan utan problem.

          Det spelar nog ingen roll om du tar ett stort eller flera mindre, möjligtvis att det blir mer jobb att göra flera.
          "Övning ger träning"

          Kommentar

          Arbetssätt...