Lite hjälp med att kombinera malawi för en rookie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • typmalle
    Användare
    • September 2012
    • 15

Lite hjälp med att kombinera malawi för en rookie

Hej!

Jag är relativt ny inom malawi och hade tänkt att försöka få ihop en bra kombination av lite lugnare ciklider i mitt 545 l akvarium (160 långt)

Jag hade tänkt mig följande:

Cyrtocara moorii

Placidochromis phenochilus

Copadichromis borleyi - red fin alt. Aulonocara jacobfreibergi - otter point istället.

Protomelas taeniolatus

Rent tempramentsmässigt och storleksmässigt bör väl dessa gå ihop?

Jag är inte riktigt hundra på hur många jag kan ha och uppdelningen male / female.
    Kom gärna med tips & råd samt förslag på kombinationer och eventuella alternativ.

MVH Malin
  • diskus
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 276

Hej och välkommen till detta forum,

Det ser ut som om du gjort din hemläxa väl. Det borde fungera utmärkt. Jag har dock inte haft C. Moori så där får gärna någon annan uttala sig. När det gäller Cop. Borleyi vs Aul. Jacobfreibergi så har de lite olika beteenden. Aul. Jacob tar gärna revir i anslutning till en grotta och kan ta revir med besked....jag upplever att Cop. Borleyi är mer frisimmande och leker när möjligthet ges.

Könsfördelning tycker jag du kan köra på 3+3 av varje art. Två hanar då blir en tydlig "alfahanne", med tre eller fler har du möjlighet att få samtliga att färga ut.....Så funkar det iaf i min burk (200x80x70).

Lycka till

Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Sv: Lite hjälp med att kombinera malawi för en rookie

Välkommen hit. Tycker också det låter som en bra komposition.

Återkom gärna med bilder!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

Jag hade nog valt Aulonocara jacobfreibergi framför borley, C. borley blir lite väl stor och kanske kommer ta lite väl mycket focus i den blandningen, fast gillar du den mycket så kör på den.
        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• typmalle
          Användare
          • September 2012
          • 15

Ursprungligen postat av diskus
          Könsfördelning tycker jag du kan köra på 3+3 av varje art. Två hanar då blir en tydlig "alfahanne", med tre eller fler har du möjlighet att få samtliga att färga ut.....Så funkar det iaf i min burk (200x80x70).
          Jag har försökt leta information angående könsfördelningen hos dessa arter då det brukar vara bäst att ha fler honor än hanar i många fall men jag har inte hittat något matnyttigt ang. dessa.
          Om det fungerar som du säger att ha 3 hanar och 3 honor av varje så känns det som en bra idé!

Kan du eller någon annan säga på rak arm ifall detta är gångbart om man nu utgår ifrån fiskens perspektiv då jag vill att de ska trivas.
          Rent allmänt känns det som att det blir helt okej med space för fiskarna med 4 arter med 6 av varje på 500 liter om man utgår ifrån deras vuxna storlek.

Efter lite velande hit och dit har jag bestämt mig att det blir Copadichromis borleyi istället för Aulonocara jacobfreibergi
          då jag tycker att honorna är riktigt häftiga!

MVH Malin

Kommentar

• diskus
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 276

Givet att du väljer de större av de två. dvs Cop. Borleyi framför Aulonocaran skulle jag nog minska ner just den gruppen något kopplat till Nicklas kommentar ovan. Dvs 1+3 eller kanske 2+3 av Coppan.
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

Arbetssätt...