Panaque nigrulineatus växer ganska långsamt så det tar många år innan den blir 45cm
Olika malar tråd
Kollaps
X
-
-
Nej, de har tyvärr inte lekt än. Vet inte om de har någon tillräckligt lugn del av akvariet för lek - grottorna används rätt flitigt av cikliderna. Klart det vore häftigt med lek, men allra viktigast är att de äter alger, och det är de grymma på!
Såvitt jag sett har mina L-183 inte blå prickar, snarare vita eller beiga.
/Fredrik
Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen. <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
http://www.stockholmsciklidklubb.com http://akvarium.ramsberg.net <font color="red">Nya bilder!</font id="red">Kommentar
-
En bild som visar en av mina L183 (inget toppenfoto, men i alla fall):
Mvh,
/FredrikFred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen. <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
http://www.stockholmsciklidklubb.com http://akvarium.ramsberg.net <font color="red">Nya bilder!</font id="red">Kommentar
-
Hej,
Jo det var rätt bra foto ändå=)
När jag har fått igång mitt Discuskar så ska jag skaffa mig några L183. (vill inte ha dom "vanliga" Ancistrus i det karet).
Måste bara fråga här, när min panaque nigrulineatus har vuxit ur mitt kar, hur svårt är det då att få sålt den? vem vill ha en mal som behöver så stor plats?
Mvh Olaola lindebergKommentar
-
Jag var faktiskt på Akvarieleasing igår, och pratade med butikschefen Tony bl a om just Panaque nigrolineatus, och hur stora de blir. Han sade att han brukar ta emot en del stora malar, eftersom de har ganska många stora akvarier uthyrda, där de kan funka. Vet inte om han menade "ta emot" som i "köpa" eller "ta emot" som i "ta emot gratis bara för att vara bussig".
Ett annat tips jag hört är att fråga kinarestauranger - många av dem har stora till jättestora akvarier, där stora malar kan leva gott.
/FredrikFred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen. <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
-
Fredrik,
Det ser ut som du har L150 Ancistrus punctatus istället för L183, de brukar säljas som L183 även från exportörer och den kommer från Colombia.
Kolla lita bland mina bilder på L59 som även ser ut som L183 och det är mycket möjligt att dessa är samma fisk.
Kollar du vidare så hittar du även mina L150 fast de är lite större än dina :-)
Mvh JanneKommentar
-
Mycket intressant, Janne!
Jag har undrat över den vita söm som syns på ryggfenan på de foton av L183 som finns på Planet Catfish, men tänkt att den kanske bara är hos hannen och att jag kanske inte har några hannar. Vet du hur det ligger till med den saken?
Vad i utseendet gör att du ser att det inte är L183 eller L59?
Vad gäller storlek har jag redan hunnit få mig en chock. Jag köpte tre st som var ca 3-4cm långa vid nyår. Nu, ett halvår senare, är de mellan 8 och 10cm långa, och då har de endast levt på de alger som växer naturligt i mitt kar. Jag hade även sett uppgiften att de maximalt blev 10cm, så jag trodde taket var nått nu. Och skulle nog helst se att det var det också...
/Fredrik
Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen. <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
-
Jag har odlat L150 och odlar L59 så jag har rätt mycket erfarenhet utav dessa, typiskt för just L150 är de mer guldgula prickarna som är klart vita på L59/L183.
Din bild visar en ung hona och de har en ljusare grundfärg mer åt gråbeige/brunsvart mot hannens mörkbruna nästan svarta kropp med mycket starkare och fler guldgula prickar.
Även honan får korta spröt fast bara på själva läppen medans hannen får mycket kraftiga spröt, L150 saknar den vita sömmen.
Om de nått 8-10 cm borde det synas ganska klart om du har någon hanne för de borde bli könsmogna runt den storleken.
De ger mycket stora kullar om honan har lite size, mina gav ca 350-400 yngel per kull men de är något mindre än vanliga ancistrus yngel och mycket känsligare de första veckorna, helst mot för hög temperatur som bör ligga strax under 25 grader.
Vet inte om du kollade in mina bilder på L150 i mitt album, de är ca 15 cm och de blir runt 17-18 cm som max vilket gör dem till en av de största Ancistrus arter som man funnit.
Mvh Janne
Kommentar
-
Janne - tack for svaret pa Planet Catfish om matning av L malar.
Nu har jag just sumpat min andra L-201 Inspector, nar jag fiskade ut den hadde den en ganska insjunken mage vilket verkar peka mot matvagran. Det ar som sagt just matningen av nykopta/importerade L-malar som jag har stora problem med.
Jag kopte just "Cravex" som skall forhoja aptiten pa fisk (har inte provat det an) och jag andvande just Metronidazole pa mina jaguarer for att fa dom att ata igen efter att jag flyttade dom och hade en ammonia/nitrit forhojning i vattnet. Dom har borjat ata men inte lika mycket som innan.
Jag undrar om det ar nagot man kan anvanda med bra resultat pa dessa malar?
En annan fraga ar om odling - vilka ar dom lattaste att odla?
TackKommentar
-
Janne - en grej till - angaende dina 5 L-114, har du en aning om hur man separerar dom pa honor/hanar?
Skall du forsoka odla dom? Har det varit nagan "action" an?
Hur stora kar andvander du till L-114 ? Och hur stora och inredda ar dina kar till odling av L malar?
TackKommentar
-
Många av de nya "malarna" är oftast i rätt dåligt skick när de kommer och på grund av okunskap hos både importör och akvariehandlare så säljs de i detta skick, undernärda stackare i mycket dålig kondition och även en del problem med magparasiter/mask vilket är vanligare än man tror. De flesta av dem har även råkat ut för ammonium förgiftning under transporten vilket hindrar blodet att uppta tillräckligt med syre vilket gör dem än mer mottagliga för olika sjukdomar.
Malar är normalt mycket härdiga och klarar de flesta problem om de får rätt förutsättningar från början vilket är ett måste om man vill få dem att komma igen efter sådan dålig behandling som de fått innan de hamnat i rätt händer.
Enklast är att aldrig köpa nyss hemkommen fisk utan avakta minst 2-3 veckor och låta importören och affären göra misstagen så man kan köpa de starkaste individerna som mot förmodan har överlevt, rätt cyniskt. Det dör rätt många innan de hamnat hos en akvarist gäller många VF fiskar vissa mer än 70-75%.
Nu är inte alla arter lika känsliga eller i samma dåliga skick men dessa är normalt de med flest problem: 1.Baryancistrus alla arter, 2.Hypancistrus med några undantag, 3.Panaque när de är små, 4.Peckoltia , inga regler utan undantag ibland går det att få tag på malar i mycket bra skick vilket beror på hur bra de behandlats från exportör (väldigt få) och hur de blivit mottagna.
Undvik att köpa exemplar som har insjunken mage även om de ser friska ut för övrigt, insjunkna ögon vilka ska stå ut lite från huvudet.
Malar med röda fläckar eller små prickar vilket är mycket svårt att se på mörka arter men mycket lätt att se på L46 ex.vis.
Magen skall vara platt eller bukta utåt vilket är ett bra tecken, är magen som en golfboll köp den inte.
Om man nu ändå vill köpa den där malen fast den inte ser helt ok ut så bör man alltid placera den i ett eget kar de första veckorna av flera orsaker vilket ska vara inrett med flera gömställen och stå så till att man stör de så lite som möjligt för malar är mycket skygga fiskar innan de vant in sig och skaffat sig ett eget litet revir.
Blir de störda kommer de inte fram för att äta och det spelar ingen roll hur mycket mat man ger dem, så genom att de får ett eget kar utan andra fiskar och känner sig säkra så kommer de att äta vilket de helst gör tidig morgon eller i gryningen vilket betyder dämpad belysning till och med utan extra ljus förutom dagsljuset.
Vatten, väl ingånget kar med fungerande filter och täta vattenbyten, skaplig cirkulation men inte överdriven de skall inte behöva jaga bytet :-)
Så nära som möjligt samma värden på vattnet som de gick i innan du köpte dem vilket minskar stressen hos fisken, och om de har den minsta antydan till röda små prickar eller små fläckar vilket enklast syns på första bröstfenstrålen och mellan rygg och stjärtfena, använd ficklampa. I sådant fall tillsätt lite salt ca 15-20 ml/100 L en gång per dag under 2-3 dagar vilket ökar deras syreupptag och hjälper mot infektioner, om det inte gått så långt som att det bildats små små blåsor på dessa ställen så brukar detta räcka för att klara dem.
Mat, eftersom de är i dålig kondition när man köper dem så går det inte bara ge dem "grönfoder" även om den normalt bara lever på vegetarisk kost (vilket inga malar gör), de behöver protein för att bygga upp muskler och kroppsmassa som de förlorat sedan de fångades.
Så ge dem mycket fryst foder såsom artemia, cyklops, räkor, musslor (alla malar)och även röda mygglarver (inte till Peckoltior) även en del bra torrfoder brukar de äta i början, en bra räkmix med torsk i är också bra som komplement. Känner till några som till och med uteslutande ger dem Oxhjärta de första veckorna men jag har aldrig provat det.
Detta blev ett långt inlägg men det kan behövas eftersom det inte finns så mycket information om dessa.
citat:En annan fraga ar om odling - vilka ar dom lattaste att odla?
För min del är det nog L260 Queen arabesque som leker mycket regelbundet utan ansträngning, det enda de kräver är rent vanligt kranvatten, kraftig cirkulation och en temp. runt 28-29 C samt en lämpligt trång grotta som hannen lätt skall kunna blockera med sin kropp. Mina går i ett 120 L kar 70 x 50 x 36 cm med ett pumphuvud på ca 1200-1500 L/h riktat från ena kortsidan snett neråt mot hannens grotta på andra sidan i karet. Ger dem cyklops och artemia varje dag samt lite räkmix och en gång per vecka får de röda mygglarver, de startar i januari med första leken och leker med ca 5 veckors mellanrum och brukar normalt sluta under juni men hannen ligger just nu och vaktar nya yngel så i år har de hunnit med 6 kullar med mellan 12-16 yngel i varje.
citat:Janne - en grej till - angaende dina 5 L-114, har du en aning om hur man separerar dom pa honor/hanar?
Skall du forsoka odla dom? Har det varit nagan "action" an?
Hur stora kar andvander du till L-114 ? Och hur stora och inredda ar dina kar till odling av L malar?
De är mycket svårt att se några yttre skillnader men när de nått den storlek jag har (ca 20 cm) så är de könsmogna och honorna får ett mycket bredare utseende, lättast att se är utformningen på analöppningen. Honans är rund och lite kullrig medans hannens är mer V-formad med en mycket liten tapp i mitten men har man inget att jämföra med så är det inte lätt.
Jag hade dem tillsammans i ett 500 L kar 200 x 50 x 50 cm vilket blev för trångt för 5 st i den storleken, de är rätt agressiva i sina revirstrider men inga direkt allvarliga skador mer än att det fattades någon skinnbit ibland vilket oftast läkte ganska fort.
Måste vara det längsta inlägget jag skrivit, men jag har bara malar :-)
Mvh JanneKommentar
-
-
Jag är osäker på vilken sorts Baryancistrus som jag har är det någon,kanske du Janne E,som kan säga vilken sort jag har,jag har satt in bilder på dom på http://eheim-uk.com/planetcatfish/ga.../Baryancistrus ,jag har satt in dom som L81 men är som sagt osäker på om det är rättmvh StefanKommentar
-
Det är L-81 du har.
Det finns många "Golden nugget" och det blandas en hel del från exportörer, de säljer t.o.m mixade låder i sina prislistor och hur lätt är det då att veta att man köper samma art när man handlar i akvarieaffären. De kan variera en hel del i storlek på prickar och hur mycket gult de har i fensömmarna och jag menar inom samma art/L-nr.
Och man vet fortfarande inte om de tillhör samma art eller om det finns fler förutom dom tre som förekommer i handeln men man bör hålla isär dom och behandla dem som de vore artegna.
Mvh JanneKommentar
-
Då är dettahttp://w1.181.telia.com/~u18107659/i...en_nugget4.jpg)
med säkerhet också en L-81? Det verkar de flesta vara överens om. Men tittar jag på bilderna på planet catfish, så kan det lika gärna vara L-18 för min del! Men har man sett varianterna "live", så är det kanske lättare att få känsla för skillnaderna.
Anders LKommentar
Kommentar