840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • j_l0180
    Användare
    • May 2013
    • 9

Ursprungligen postat av Kajjjan
    De två nytillkomna honorna Gibberosorna Moba VF har etablerat sig som nr 2 och 3 i rang i gruppen. Nr1 är fortfarande Alfahannen sedan tidigare.
    Både nr 2 och 3 är aggressivare än övriga och finner sig säkert i att vara 2 och 3 enbart av det faktum att nr 1 är hanne. Nr 2 är större än nr 1. Den som säger att Frontosa/Gibberosa bara står i ett hörn och är tråkiga skulle se de här...och då ändra uppfattning direkt.
    Här är Nr 2 och 3 -notera att Nr 3's gälbågar/-filament har samma mörkblå färg som i ränderna. Det har ingen av de övriga, vilket naturligtvis väcker frågan om den kommer från en annan fångstplats men än så länge har mina undersökningar lett till någon annan fångstplats:
    [ATTACH=CONFIG]46359[/ATTACH]

Bentochromisarna är allt annat än rädda. De är grå sillar nu, men hälften av dem ska utvecklas till riktiga skönheter och med tanke på aptiten så kommer det att gå hyfsat snabbt. Allt som kommer deras väg hamnar i munnen, t o m när jag stoppade ner håven kom det fram en direkt och kände på den med munnen...

[ATTACH=CONFIG]46360[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46361[/ATTACH]

Gibberosa-honan med den förmodade äggförstoppningen finns inte längre kvar.

//Kaj
    skönheter är precis vad dom är!!! har ju själv en grupp på 7st och dom är ju för j la härliga!!!! jag har ju även en grupp tricoti som lekte härom dan och två honor går och tuggar!! håller tummarna för att det ska bli nåt! det är ju nåt j la fel på min dator så att jag inte kan lägga upp bilder när jag försöker så kraschar webbläsarn!!

Kommentar

• Kajjjan
      • June 2008
      • 1875

Ursprungligen postat av j_l0180
      skönheter är precis vad dom är!!! har ju själv en grupp på 7st och dom är ju för j la härliga!!!! jag har ju även en grupp tricoti som lekte härom dan och två honor går och tuggar!! håller tummarna för att det ska bli nåt! det är ju nåt j la fel på min dator så att jag inte kan lägga upp bilder när jag försöker så kraschar webbläsarn!!
      Du måste fixa datorn! Du har ju nästan identisk setup som jag har! Dessutom tror jag att vi är ganska unika i Sverige med våra tricoti. Inte helt ensamma men det är väldigt få som har dem. Du har dessutom utfärgade som leker!! Kom igen! Du kan inte undanhålla forumet detta!! Logga in från en lånad dator eller vad som helst! Vi måste få njuta av dem!

Kaj

Kommentar

• j_l0180
        Användare
        • May 2013
        • 9

ja du skulle sett dom leka nästan overkligt!! sååå jävla fin va hanen! ska försöka fixa datorn väntar ju på en ny. Det är min måg som ska fixa den men det verkar segt!! får väl tjata lite mer!!

Kommentar

• Kajjjan
          • June 2008
          • 1875

Ursprungligen postat av j_l0180
          ja du skulle sett dom leka nästan overkligt!! sååå jävla fin va hanen! ska försöka fixa datorn väntar ju på en ny. Det är min måg som ska fixa den men det verkar segt!! får väl tjata lite mer!!
          I väntan på mågen, lägg bilderna på en minnessticka och logga in från en annan dator - t ex mågens!

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
            • June 2008
            • 1875

Gäääsp...

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4464-22.jpg
Visningar: 1
Storlek: 887,8 KB
ID: 686112

//Kaj

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

schysst gap
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Repen1
                Användare
                • January 2013
                • 877

Där är det lätt att en o annan "leptosama" slinker in. Mille
                Dieselråttan

Kommentar

• Cronan
                  Användare
                  • July 2008
                  • 907

Dom är verkligen majestätisksa riktigt cool bild Kajjan.

Kommentar

• Kajjjan
                    • June 2008
                    • 1875

Tack Cronan! Själv är jag helt såld på mina Frontosa/Gibberosa!

Namn: IMG_4440-1-8.jpg
Storlek: 691,5 KB
ID: 686113

Och de här har jag stora förväntningar på:

Namn: IMG_4436-1-3.jpg
Storlek: 735,4 KB
ID: 686114Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4435-1-2.jpg
Storlek: 727,4 KB
ID: 686115
                    Benthochromis tricoti

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                      • June 2008
                      • 1875

Sitter och surfar i stolen framför karet nu på sena eftermiddagen och noterar att det är allt annat än lugnt i karet. Alfahannen snurrar runt som en galen tjur på tjurfäktningsarenan i jakt på offer. Efter ett tag ser jag hur han uppvaktar en av de nya vf-honorna, hon som är nr 3 i rang. Och de börjar dansa runt i ena hörnan och lek är nära förestående. Dock har hon inte sitt äggläggningsrör ute ännu medan han ser mer förberedd ut. Hon agerar dock som om hon tänker lägga...
                      Hursomhelst, medan de håller på där till vänster inser jag att det rör sig i gänget till höger också...och där håller ett par definitivt på också. Det blir lite stökigt eftersom andra vill sno rommen! Speciellt är det den största vf-honan som hugger in. Jag ser minst ett ägg som snurrar runt fritt i vattnet för en sekund innan hon som lägger dem får dem i munnen. Tyvärr kan jag inte se om den här hannens genitalier är ute och förberedda för lek. För att krångla till det kom nu alfahannen in i bilden och det ser ut som han kanske försökte befrukta något där också just nu. Stökigt! Men kul och spännande.

Smäller rätt bra nu...är lite orolig att det ska bli förluster...
                      //Kaj
                      Senast redigerad av Kajjjan; 13 July 2013, 17:40.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

Jehe. Håller tummarna på att det ska gå bra.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Joakim Draktoft
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 7334

Ursprungligen postat av Kajjjan
                          Sitter och surfar i stolen framför karet nu på sena eftermiddagen och noterar att det är allt annat än lugnt i karet. Alfahannen snurrar runt som en galen tjur på tjurfäktningsarenan i jakt på offer. Efter ett tag ser jag hur han uppvaktar en av de nya vf-honorna, hon som är nr 3 i rang. Och de börjar dansa runt i ena hörnan och lek är nära förestående. Dock har hon inte sitt äggläggningsrör ute ännu medan han ser mer förberedd ut. Hon agerar dock som om hon tänker lägga...
                          Hursomhelst, medan de håller på där till vänster inser jag att det rör sig i gänget till höger också...och där håller ett par definitivt på också. Det blir lite stökigt eftersom andra vill sno rommen! Speciellt är det den största vf-honan som hugger in. Jag ser minst ett ägg som snurrar runt fritt i vattnet för en sekund innan hon som lägger dem får dem i munnen. Tyvärr kan jag inte se om den här hannens genitalier är ute och förberedda för lek. För att krångla till det kom nu alfahannen in i bilden och det ser ut som han kanske försökte befrukta något där också just nu. Stökigt! Men kul och spännande.

Smäller rätt bra nu...är lite orolig att det ska bli förluster...
                          //Kaj
                          Spännande. Du försöker väl filma det hela?
                          Joakim Draktoft
                          f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                            Spännande. Du försöker väl filma det hela?
                            +1

///David

Kommentar

• johho
                              NCS Medlem

• March 2007
                              • 1824

Men så trevligt det låter!

Kommentar

• Kajjjan
                                • June 2008
                                • 1875

Väldigt dålig kvalitet med iPhone i ett ljust rum med blänk och allt, men man ser i videons första del hur alfahannen leker med en av de nya vf honorna nere till vänster i karet. I klippets sista del ser man hur ett annat par leker till höger och hur den största av alla, även hon ny vf sedan någon vecka tillbaka, försöker stjäla äggen efterhand som de läggs. En del lyckas hon med men jag såg att honan som lekte lyckades plocka upp ett par ägg i alla fall. Till sist dyker alfahannen upp på den här scenen också och röjer...
                                Efter detta var jag tvungen att lämna dem utan övervakning så jag vet inte vad som sedan hände, men ingen hona tuggar idag i alla fall. Det finns fortfarande vissa lektendenser från par nr 2 idag, men inte som igår.
                                Den som säger att Frontosa/Gibberosa är trista, tråkiga och händelsefattiga vet inte vad de snackar om. Eller så har något varit fel. I det här karet händer det saker i stort sett hela tiden.

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...