840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    • June 2008
    • 1875

De två nytillkomna honorna Gibberosorna Moba VF har etablerat sig som nr 2 och 3 i rang i gruppen. Nr1 är fortfarande Alfahannen sedan tidigare.
    Både nr 2 och 3 är aggressivare än övriga och finner sig säkert i att vara 2 och 3 enbart av det faktum att nr 1 är hanne. Nr 2 är större än nr 1. Den som säger att Frontosa/Gibberosa bara står i ett hörn och är tråkiga skulle se de här...och då ändra uppfattning direkt.
    Här är Nr 2 och 3 -notera att Nr 3's gälbågar/-filament har samma mörkblå färg som i ränderna. Det har ingen av de övriga, vilket naturligtvis väcker frågan om den kommer från en annan fångstplats men än så länge har mina undersökningar lett till någon annan fångstplats:
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4453-16.jpg
Visningar: 1
Storlek: 825,6 KB
ID: 686047

Bentochromisarna är allt annat än rädda. De är grå sillar nu, men hälften av dem ska utvecklas till riktiga skönheter och med tanke på aptiten så kommer det att gå hyfsat snabbt. Allt som kommer deras väg hamnar i munnen, t o m när jag stoppade ner håven kom det fram en direkt och kände på den med munnen...

Namn: IMG_4514-51.jpg
Storlek: 770,5 KB
ID: 686048Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4510-47.jpg
Storlek: 705,4 KB
ID: 686049

Gibberosa-honan med den förmodade äggförstoppningen finns inte längre kvar.

//Kaj

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Kul att det går bra. Det finns ju en "6-bar frontosa" också, ifall den kanske har annan fördelning av ränderna.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kajjjan
        • June 2008
        • 1875

Ursprungligen postat av DaRe
        Kul att det går bra. Det finns ju en "6-bar frontosa" också, ifall den kanske har annan fördelning av ränderna.
        Du menar nog Seven Bar. Moban är Sex Bars, sex ränder även om den sjätte mer är en ögonmask än en rand. Seven Bars, sju ränder, fångas i Kigoma. Min "Nr 3" har samma ränder och mask som övriga Moba, men också färgade gälfilament.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
          • June 2008
          • 1875

Glömde slänga upp den här. Har ju några sådana här också. Neolamprologus pulcher daffodil - a k a Prinsessan av Zambia:

Namn: IMG_4441-9.jpg
Storlek: 635,8 KB
ID: 686053

//Kaj

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1824

Tråkigt på honan Kaj, men samtidigt var det ju en del bekymmer med henne så skönt att hon är borta kanske?

Sen har du ju fått två fina honor som komplement istället.

Om vi kommer till stämman i malmö nästa år så tar jag gärna en titt på dessa fiskar

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Jag menar denna:
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Kajjjan
                • June 2008
                • 1875

Är inte medlem där så jag kan se vad du menar...

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Men namnet ser du?

///David

Kommentar

• Kajjjan
                    • June 2008
                    • 1875

Men namnet ser du?
                    Jo, men vad säger det? Alla Cyphotilapia, förutom de som finns vid Kigoma, är Six Bars.

//Kaj

Kommentar

• ThomasK
                      Användare
                      • January 2013
                      • 284

Ursprungligen postat av Kajjjan
                      De två nytillkomna honorna Gibberosorna Moba VF har etablerat sig som nr 2 och 3 i rang i gruppen. Nr1 är fortfarande Alfahannen sedan tidigare.
                      Både nr 2 och 3 är aggressivare än övriga och finner sig säkert i att vara 2 och 3 enbart av det faktum att nr 1 är hanne. Nr 2 är större än nr 1. Den som säger att Frontosa/Gibberosa bara står i ett hörn och är tråkiga skulle se de här...och då ändra uppfattning direkt.
                      Här är Nr 2 och 3 -notera att Nr 3's gälbågar/-filament har samma mörkblå färg som i ränderna. Det har ingen av de övriga, vilket naturligtvis väcker frågan om den kommer från en annan fångstplats men än så länge har mina undersökningar lett till någon annan fångstplats:

//Kaj
                      Vilka skönheter, det som fångar min blick är de blå överläpparna, vilket jag inte sett tidigare.Ursnygga

Att de står stilla i ett hörn är inget jag sett ännu av mina heller, speciellt inte på morgonen då är det ett jädra
                      tempo på dom, de är överallt i en samlad trupp och detsamma sker på kvällen efter utfodringen. Där emellan
                      så är de aktiva men inte med samma fart. Så varje morgon sitter jag en 30 min. dricker kaffe och bara njuter
                      av deras upptåg. Synd att du fick ta bort en utav dom, men hellre det än att de far illa.
                      Mvh Thomas

Kommentar

• Kajjjan
                        • June 2008
                        • 1875

Ursprungligen postat av ThomasK
                        Vilka skönheter, det som fångar min blick är de blå överläpparna, vilket jag inte sett tidigare.Ursnygga

Att de står stilla i ett hörn är inget jag sett ännu av mina heller, speciellt inte på morgonen då är det ett jädra
                        tempo på dom, de är överallt i en samlad trupp och detsamma sker på kvällen efter utfodringen. Där emellan
                        så är de aktiva men inte med samma fart. Så varje morgon sitter jag en 30 min. dricker kaffe och bara njuter
                        av deras upptåg. Synd att du fick ta bort en utav dom, men hellre det än att de far illa.
                        Den blå läppen kommer fram när de vill dominera någon annan, annars finns den inte där. De har lite såna grejer för sig.
                        Ja, det är skitkul att sitta och titta på dem. Har du lagt upp någon tråd på ditt kar? Eller har jag redan sett den..

//Kaj

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1824

Om jag inte kommer ihåg fel så är ju frontosan en gryningsjägare. De stiger upp från djupet och fångar morgontrötta cyprichromisar i morgonljuset. Kan vara därför det är morgonpigga

Kommentar

• ThomasK
                            Användare
                            • January 2013
                            • 284

Ursprungligen postat av Kajjjan
                            Den blå läppen kommer fram när de vill dominera någon annan, annars finns den inte där. De har lite såna grejer för sig.
                            Ja, det är skitkul att sitta och titta på dem. Har du lagt upp någon tråd på ditt kar? Eller har jag redan sett den..

//Kaj
                            Nej, men jag har tänkt att lägga upp en nu när jag har semester, ska försöka få till lite bilder. Jag köpte en
                            kamera och ett makro som jag måste bli lite kompis med först, men inom nån vecka så ska jag väl kunna
                            få till det hjälpligt iaf.

Det där med "dominansfärgningen" var intressant info, mina börjar emellanåt bli väldigt mörka/färgrikare
                            mot varandra när de närmar sig någon som gräver eller kommer för nära, kan det vara detsamma som du nämner ?
                            Senast redigerad av ThomasK; 30 June 2013, 21:59.
                            Mvh Thomas

Kommentar

• ThomasK
                              Användare
                              • January 2013
                              • 284

Ursprungligen postat av johho
                              Om jag inte kommer ihåg fel så är ju frontosan en gryningsjägare. De stiger upp från djupet och fångar morgontrötta cyprichromisar i morgonljuset. Kan vara därför det är morgonpigga
                              Ja det har jag läst att de är, och beteendet som de har på morgonen i mitt akvarium är att de söker
                              runt i alla skikt så där lite lagom vresiga. Riktigt intressant att se
                              Mvh Thomas

Kommentar

• Kajjjan
                                • June 2008
                                • 1875

Nej, men jag har tänkt att lägga upp en nu när jag har semester, ska försöka få till lite bilder. Jag köpte en
                                kamera och ett makro som jag måste bli lite kompis med först, men inom nån vecka så ska jag väl kunna
                                få till det hjälpligt iaf.
                                Det ser vi fram emot att se då!

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...