840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    • June 2008
    • 1875

Ursprungligen postat av johho
    Har du 1+1 ventralis nu?
    Ja, de såldes parvis och jag gjorde ett något oplanerat köp där...inte helt genomtänkt kanske, men inget jag ångrar heller.

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Du bör nog ha minst en hane till + några honor!
    Ursprungligen postat av Repen1
    Det är som "Wilhelm" skriver du bör ha flera honor, helst skulle jag rekomendera 2+4-6 då färgar hanarna bättre, blir upptagna med varandra o ger sej inte på honorna lika mycket,men samtidigt ser ditt kar(på bild) ut att vara ganska högt o inte så långt, då kan det bli problem med 2st hanar, men definitivt flera honor,annars är det risk att hanen jagar livet ur honan. Mille
    Det är ju säkert som du och Wilhelm säger att jag behöver fler hanar och honor, inser jag ju nu i efterhand. Men det är också som du säger Mille att karet är kort så frågan är om det skulle funka med en hanne till...?
    Samtidigt förstår jag Kajjans ågren, det är ju ett Frontosa-kar han vill ha, inte ett Ventralis-kar Så är en fin balans det där.
    Helt klockrent summerat: Det är och ska förbli ett Frontosa-kar framför allt!. Dock med vissa komplement:
    2+2 st Benthochromis tricoti (ja, det är ett jäkla tjatande om den här fisken men jag ska ha den. Punkt.)
    + möjligtvis då 1+1 Ophthalmotilapia ventralis Moba.

//Kaj

Kommentar

• Repen1
      Användare
      • January 2013
      • 877

Nu är det ju naturligtvis inte mitt kar o smaken är ju olika, men vill man ha ett "frontosa"kar är nog "ventralis" fel att ha i, då den kan vara stökig o sprallig, Tror det skulle vara som det är med "princessor" o eventuellt någon snäcklekare typ "ocelatus" (dom har bra chans då dom sover i snäckorna) små fiskar som håller sej i sidorna, o fokusen är på "frontoserna" "Tricoti" är också lugn o passar bra, men där är ju också den begränsningen av ett kort kar,vilket kan få dom att bara stå stilla i ett hörn.Skulle nog byta "ventralisen " mot ett par (helst vuxna) "A calvus black" Mille
      Senast redigerad av Repen1; 12 May 2013, 15:46.
      Dieselråttan

Kommentar

• Kajjjan
        • June 2008
        • 1875

Ursprungligen postat av Repen1
        Nu är det ju naturligtvis inte mitt kar o smaken är ju olika, men vill man ha ett "frontosa"kar är nog "ventralis" fel att ha i, då den kan vara stökig o sprallig, Tror det skulle vara som det är med "princessor" o eventuellt någon snäcklekare typ "ocelatus" (dom har bra chans då dom sover i snäckorna) små fiskar som håller sej i sidorna, o fokusen är på "frontoserna" "Tricoti" är också lugn o passar bra, men där är ju också den begränsningen av ett kort kar,vilket kan få dom att bara stå stilla i ett hörn.Skulle nog byta "ventralisen " mot ett par (helst vuxna) "A calvus black" Mille
        Tycker inte det gör något att ventralisen är lite stökig och sprallig. Det jag vill undvika är att skaffa för många av dem så att de blir dominerande i bilden. Det ska inte hända.

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9104

Vill du ha ventralis som är lite sprallig och imponerande som denna, så bör du nog ha minst en till hane, och några honorKlicka på bilden för större version

Namn: o_ventralis-kalambo02-Wilhelm_lubkowitz.jpg
Visningar: 5
Storlek: 39,4 KB
ID: 685469!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
            • June 2008
            • 1875

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Vill du ha ventralis som är lite sprallig och imponerande som denna, så bör du nog ha minst en till hane, och några honor[ATTACH=CONFIG]45549[/ATTACH]!
            Det är precis vad jag överväger just nu. Vi får se var det landar.

//Kaj

Kommentar

• Doktor-T
              Användare
              • April 2012
              • 424

Tror det ska funka fint med Ventralis där. Tycker att du bör ha 3+3 för att få en bra balans. Troligtvis så kommer två hanar färga bra. Det behövs inte fler honor än hanar för dom är nästan lika aggressiva mot sina artfränder som hanarna. Se bara till att få tag i honor med bra storlek för dom blir lite mindre än hanarna och kanske kan falla offer för Tossorna.Ventralisarna är iof ganska morgonpigga, betydligt piggare än Troffar.
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

Kommentar

• Kajjjan
                • June 2008
                • 1875

Avvaktar med fler Ventralisar ett tag, sen får vi se.
                Här är några fler bilder från mina ögonstenar:

Klicka på bilden för större version

Namn: aIMG_3699-21.jpg
Visningar: 1
Storlek: 661,9 KB
ID: 685528Klicka på bilden för större version

Namn: aIMG_3684-17.jpg
Storlek: 163,3 KB
ID: 685529Klicka på bilden för större version

Namn: aIMG_3601-2.jpg
Storlek: 897,2 KB
ID: 685530Klicka på bilden för större version

Namn: aIMG_3711-22.jpg
Storlek: 214,8 KB
ID: 685531

Kommentar

• Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

Riktigt tjusiga. Mille
                  Dieselråttan

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Riktigt skön närbild, den sista!!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1824

Dom är fantastiska. Så ledsen över att jag sålde mina

Kommentar

• Kajjjan
                        • June 2008
                        • 1875

Dom är fantastiska. Så ledsen över att jag sålde mina
                        Så du hade såna här tidigare? Hur stora var de och VARFÖR sålde du dem???
                        Jag vill bara ha fler, men var ska jag ha de någonstans...?

Förresten så dröjer det nog inte så länge nu innan det simmar en liten grupp Benthochromis tricoti i karet... Återkommer med uppdatering så snart något händer.

//Kaj

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1824

Jag valde att testa SA så sålde av tanganyikan. Hade 5 ganska små moba.

Kul att höra att Tricoti är på ingång

Kommentar

• maltandis
                            Användare
                            • October 2003
                            • 1567

Ursprungligen postat av Kajjjan
                            Avvaktar med fler Ventralisar ett tag, sen får vi se.
                            Här är några fler bilder från mina ögonstenar:

[ATTACH=CONFIG]45628[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45629[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45630[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45631[/ATTACH]
                            Fina gibberosa du har, ja gillar mönstret de har i pannan. Kul att det snart löser sig med B tricoti.
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Kajjjan
                              • June 2008
                              • 1875

Ursprungligen postat av maltandis
                              Fina gibberosa du har, ja gillar mönstret de har i pannan. Kul att det snart löser sig med B tricoti.
                              Tack, ja jag är ju helt frälst på de här. Frälst på Tanganyika generellt och på Frontosa/Gibberosa speciellt. Skulle vilja ha fler, Chaitika, Mpimbwe etc...men det är ju inte riktigt läge för det just nu. Under tiden gläder jag mig åt dessa ädelstenar och ser framemot tricotin som ska dyka upp inom tre veckor ca...
                              Kaj

Kommentar

• johho
                                NCS Medlem

• March 2007
                                • 1824

Vill du ha dem i samma kar? Eller tänker du ha flera olika grupper?

Kommentar

Arbetssätt...