840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

Ursprungligen postat av Kajjjan
    Nu när man tittar på sten och bakgrunder vimlar det av ancistrusyngel "överallt" Alltid kul med naturlig förökning i karen - händer ju inte för ofta i alla fall. Såg en Frontosa knipa ett yngel blixtsnabbt...

//Kaj
    Nom nom!!!

Kommentar

• Kajjjan
      • June 2008
      • 1875

Matade med levande vita mygglarver i helgen vilket var väldigt populärt

Beklagar dock att smuts tagit sig in i iPhonens kamera

//Kaj

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1824

Riktigt stora fina stenar också. Det är skönt när man inte är rädd för stora stenar i karet

Kommentar

• Kajjjan
          • June 2008
          • 1875

Ursprungligen postat av johho
          Riktigt stora fina stenar också. Det är skönt när man inte är rädd för stora stenar i karet
          Ja, det känns ganska lugnt.

Kaj

Kommentar

• Kajjjan
            • June 2008
            • 1875

Så då chansade jag idag på att det ska funka med Daffodil tillsammans med Frontosorna, köpte 4 st i Sandby. Inte stora, typ en munsbit eller så...men Frontosorna brydde sig inte ett smack. Men jag vet av erfarenhet att när natten och morgonen kommer kan de beskedligaste fiskar få igång jaktinstinkten och så plockar man vad man hittar. Vi får se vad som händer. Min förhoppning och tro är naturligtvis att det ska funka på något sätt.
            Samtidigt med köpet av Neolamprologus brichardi daffodil införskaffades även ett par Ophthalmotilapia ventralis Moba. Det är en firre jag gillat länge. Hannen är verkligt fin när den är utfärgad.
            Jag har inte gett upp sökandet efter Benthochromis tricoti till ett vettigt pris. Någon gång någonstans blir det köpläge.

//Kaj

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1824

Inte ska du ge upp Kajjan, men var refo när tillfället kommer.
              Daffodillen behöver ju inte bli mat ikväll, kan vara först om ett halvår, men du har ju gott om grottor, så ska nog gå bra.

Kommentar

• ThomasK
                Användare
                • January 2013
                • 284

Ursprungligen postat av Kajjjan
                Så då chansade jag idag på att det ska funka med Daffodil tillsammans med Frontosorna, köpte 4 st i Sandby. Inte stora, typ en munsbit eller så...men Frontosorna brydde sig inte ett smack. Men jag vet av erfarenhet att när natten och morgonen kommer kan de beskedligaste fiskar få igång jaktinstinkten och så plockar man vad man hittar. Vi får se vad som händer. Min förhoppning och tro är naturligtvis att det ska funka på något sätt.
                Samtidigt med köpet av Neolamprologus brichardi daffodil införskaffades även ett par Ophthalmotilapia ventralis Moba. Det är en firre jag gillat länge. Hannen är verkligt fin när den är utfärgad.
                Jag har inte gett upp sökandet efter Benthochromis tricoti till ett vettigt pris. Någon gång någonstans blir det köpläge.

//Kaj
                Ska bli spännande att följa, hoppas verkligen det går bra med allt.
                Brichardin tycker jag är en otroligt vacker fisk, kommer göra sig i fint i ditt kar
                Mvh Thomas

Kommentar

• Kajjjan
                  • June 2008
                  • 1875

Ursprungligen postat av johho
                  Inte ska du ge upp Kajjan, men var refo när tillfället kommer.
                  Daffodillen behöver ju inte bli mat ikväll, kan vara först om ett halvår, men du har ju gott om grottor, så ska nog gå bra.
                  Som jag sa, jag har INTE gett upp - väntar bara på rätt tillfälle. Det är dyrt att vara desperat så det är jag inte.

Nä, det avgörs inte inatt eller imorgon bitti om Daffodilen klarar sig eller ej, men jag tror att om den klarar sig ett antal månader så tror jag risken har minskat betydligt. Min erfarenhet är att efter en längre tid är den stora fisken så van vid de små att de inte reagerar alls längre. Dessa Frontosor är absolut stora tillräckligt idag för att sluka dem så ska det ske tror jag det sker inom den närmaste tiden.

Hade sydamerikanska jordätare en kort period i vintras och till dessa slängde jag i ett stim på 20 kardinaltetror på prov. De ägnade inte tetrorna en blick när jag släppte i dem. Inte på hela dagen. Nästa morgon var några borta, nästa morgon samma sak och efter tre, fyra dagar var alla borta. På dagtid ingen jakt, inte ens en antydan. Så vi får se, som sagt.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                    • June 2008
                    • 1875

Ursprungligen postat av ThomasK
                    Ska bli spännande att följa, hoppas verkligen det går bra med allt.
                    Brichardin tycker jag är en otroligt vacker fisk, kommer göra sig i fint i ditt kar
                    Tack för den moraliska supporten ThomasK!
                    Ja, jag ser fram emot att ha en större svärm av dessa Brichardi Daffodiler.

//Kaj

Kommentar

• Doktor-T
                      Användare
                      • April 2012
                      • 424

Helt klart intressant med Ventralis ihop med detta gäng. Ventralisen blir ju ändå skapligt stor så dom bör ju klara sig.
                      720 Malawi
                      375 Yngel
                      112 Yngel
                      70 Yngel

Kommentar

• Kajjjan
                        • June 2008
                        • 1875

Hade för några veckor sedan planer på att komplettera min grupp Frontosa Moba F1 med några VF men har skrotat dessa planer då jag insett att det blir alldeles för många i det här karet. När det blir rörelse i den här gruppen...då inser man att de fyller ut karet väl, om man så säger. Tror att lek kan vara nära förestående. Men det är inte helt okomplicerat. Alfahannen har utsett sin dam och har inviterat henne till en plats bakom en sten där han grävt ut sanden. Det är dock väldigt trångt så det är svårt att se hur det ska kunna ske något där och det är kanske därför som det inte har hänt något ännu. Han jagar undan alla andra och behandlar henne väldigt väl. Men hon verkar föga upphetsad och de verkar ha ett högst platoniskt förhållande... Men igår kväll dök det upp en ny dam på scenen och hon var mer än villig, hon var beredd på lite rajtantajtan med en gång och försökte få alfahannen intresserad men han blev bara irriterad och ville vara trogen sin förstvalda. Den näst största hannen (är han då en Betahanne?) verkade dock lite intresserad men fick ingen direkt uppmärksamhet från dam nr 2. Under tiden verkade de andra mest förfasa sig över dramat som pågick och det var lite irriterat överlag i gruppen.
                        Mitt i det här simmar mina nyförvärv Neolamprologus brichardi daffodil och Ophthalmotilapia ventralis Moba runt som om ingenting har hänt. Alla utom en daffodil har acklimatiserat sig väl. En daffodil har hittat ett revir eller åtminstone en plats längst in i ena hörnet mellan två moduler så den är lite svår att få koll på. Jag har inte sett den käka. Övriga ser fina ut och verkar inte chockade över de stora Frontosorna.
                        En fundering jag har är om jag ska skaffa ett likadant Ventralis-par till för att få hannen att färga ut ordentligt eller kommer det så småningom?
                        Här är några bilder på mina små Daffodiler:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3793-1-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 391,2 KB
ID: 685460Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3787-1-1.jpg
Storlek: 395,1 KB
ID: 685461Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3785-1-1.jpg
Storlek: 380,9 KB
ID: 685462

//Kaj

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1824

Har du 1+1 ventralis nu?

Kul med lite referat över händelseförloppet i karet

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9104

Du bör nog ha minst en hane till + några honor!
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Repen1
                              Användare
                              • January 2013
                              • 877

Det är som "Wilhelm" skriver du bör ha flera honor, helst skulle jag rekomendera 2+4-6 då färgar hanarna bättre, blir upptagna med varandra o ger sej inte på honorna lika mycket,men samtidigt ser ditt kar(på bild) ut att vara ganska högt o inte så långt, då kan det bli problem med 2st hanar, men definitivt flera honor,annars är det risk att hanen jagar livet ur honan. Mille
                              Dieselråttan

Kommentar

• johho
                                NCS Medlem

• March 2007
                                • 1824

Samtidigt förstår jag Kajjans ågren, det är ju ett Frontosa-kar han vill ha, inte ett Ventralis-kar Så är en fin balans det där.

Kommentar

Arbetssätt...