Uj stavningen!!!!
840 liter Tanganyika i Malmö
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
(Sorry för OT nu...)
Ja, det är det lilla diakritiska tecknet ovanför o:et som gör hela grejen. Det går bara att säga tjôta på göteborgska med omnejd - eller till exempel "kyss maj i rôva" - ett uppenbarligen ganska svårhärmat öh-ljud, som skiljer sig markant från det ö-uttal som finns i t.ex, röd, död etcetera.
Därför är det riktigt lustigt att höra exempelvis Stockholmare säga; "röven" med det långa, oskyldiga ö-uttalet.
Faktum är - och här kan man snacka dialektal prägling - jag kan själv inte uttala ö-ljudet på det sätt som folk längre uppåt och österut gör.
Kommentar
-
Haha, tack för kunskapsdelningen.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
(Sorry för OT nu...)
Ja, det är det lilla diakritiska tecknet ovanför o:et som gör hela grejen. Det går bara att säga tjôta på göteborgska med omnejd - eller till exempel "kyss maj i rôva" - ett uppenbarligen ganska svårhärmat öh-ljud, som skiljer sig markant från det ö-uttal som finns i t.ex, röd, död etcetera.
Därför är det riktigt lustigt att höra exempelvis Stockholmare säga; "röven" med det långa, oskyldiga ö-uttalet.
Faktum är - och här kan man snacka dialektal prägling - jag kan själv inte uttala ö-ljudet på det sätt som folk längre uppåt och österut gör.
Mvh ThomasKommentar
-
Vilken fart det blev på dem när jag serverade levande vita mygg igår! Det trodde jag skulle vara för smått och obetydligt, men icke så.
Alfahannen har valt ut en hona verkar det som och de har valt ut en plats bakom en sten där de börjat gräva tillsammans, lite sporadiskt men ändå. Man kan fråga sig varför de väljer en plats där de knappt får plats men det är väl antingen jag som inte fattar eller så är det de som är lite nybörjare...vi får se vad det blir av det. Men han har blivit mycket tuffare mot de andra och det gäller att hålla sig undan när han är på det humöret. De här bilderna togs för några dagar sedan, innan han visade lektendenser:
//KajKommentar
-
Grymt fina. Går dessa att hålla med Petrochromis eller är deras olika diet för problematisk? Dessa vill ha kött med petrisarna vegetabilier om jag fattat rätt.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Coolt så matning är ingen issue?
Btw; jag editerade ditt inlägg så filmen syns direkt.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Tack, det är så bökigt med den lilla mobilen.Jag matade med Hikari flytande pellets till Petrisarna och NLS cichlid formula som sjunker till de andra firrarna.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Men är det inte så att de då förde en ganska undanskymd tillvaro? Man ska väl ha ganska många Pettrisar för att de ska fungera? Jag är väldigt fascinerad av Pettrisar men just för att de ska gå så många ihop för att de ska ha en chans att fungera har gjort att jag valt bort dem som sällskap till Frontosorna. Ditt kar är väldigt tjusigt, både fisk och inredning, by the way. Mitt intryck är dock att det är ett Pettris-kar med lite annat i. Jag vill ha ett Frontosa-kar med lite annat i.
Såg förresten att du hade några Neolamprologus brichardi - med yngel t o m! Inga problem med Frontosorna där?
//KajKommentar
-
De höll till på vänstra sidan, och mina gibberosa på den högra. Brichardin är riktigt arg när de har yngel, de fick en kull var femte vecka. Jag valde att ta bort gibberosan för att de var lite för sävliga för petrisarna, jag hade dem i ca 4 månader. Jag pillade i fler petrisar och sålde gibberosan till en kompis på Gotland. De största på videon var nog 13-14 cm när jag tröttnade på dem.Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Jag vet ju att du har varit inne på lite sandlekare/featherfins, men det finns ju en uppsjö med olika. Jag vet att Lasse hade en sanslöst fin ventralishane inne när vi träffades i hand butik senast, om det går att få tag på lite honor till den varianten kanske det hade varit något? Jag har dock aldrig haft frontosor, men visst borde det fungera?
Min kompis Per har kört flera varianter i sitt stora kar, men snyggast är nästan när de går helt ensamma eller med något litet sällskap. Moba-frontosor i sällskap med ett gäng Neolamprologus leleupi har fungerat bra. Jag gillar mer cylindricus, och deras beteende är ju jättelikt leleupin så det bör också fungera bra. Har du funderat på Altolamprologusar? Risken är kanske att de stör eventuell frontosalek, men det är bara spekulationer.
/JockeKommentar
-
De höll till på vänstra sidan, och mina gibberosa på den högra. Brichardin är riktigt arg när de har yngel, de fick en kull var femte vecka. Jag valde att ta bort gibberosan för att de var lite för sävliga för petrisarna, jag hade dem i ca 4 månader. Jag pillade i fler petrisar och sålde gibberosan till en kompis på Gotland. De största på videon var nog 13-14 cm när jag tröttnade på dem.
//KajKommentar
-
Jag vet ju att du har varit inne på lite sandlekare/featherfins, men det finns ju en uppsjö med olika. Jag vet att Lasse hade en sanslöst fin ventralishane inne när vi träffades i hand butik senast, om det går att få tag på lite honor till den varianten kanske det hade varit något? Jag har dock aldrig haft frontosor, men visst borde det fungera?
Min kompis Per har kört flera varianter i sitt stora kar, men snyggast är nästan när de går helt ensamma eller med något litet sällskap. Moba-frontosor i sällskap med ett gäng Neolamprologus leleupi har fungerat bra. Jag gillar mer cylindricus, och deras beteende är ju jättelikt leleupin så det bör också fungera bra. Har du funderat på Altolamprologusar? Risken är kanske att de stör eventuell frontosalek, men det är bara spekulationer.
/Jocke
Men jag letar först och främst efter något som rör sig i de övre vattenlagren, eftersom Frontosorna mest håller till i nedre halvan, och där har jag fastnat för tricotin. DEN ska jag ha. Nu eller senare.
Sen kan jag tänka mig något mindre som rör sig bland stenen men jag vill heller inte ha något som helt uppenbart kan störa Frontosornas eventuella förökning. Därför har det ännu inte blivit någon Altlamprologus.
Jag såg en fantastiskt fin Neolamprologus, med gult på fenor, rygg och ögon (daffodil eller något liknande?) hos Jägerzoo igår. De hade bara en så det blev inget köp, men hade de haft några stycken hade jag chansat - det hade blivit ett impulsköp mot alla principer!
//KajKommentar
-
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
Kommentar