840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ThomasK
    Användare
    • January 2013
    • 284

Hmmm jag förstår inte varför det jag skriver blir så konstigt uppdelat i textraderna ???
    Mvh Thomas

Kommentar

• Repen1
      Användare
      • January 2013
      • 877

Nu är jag ingen expert på "frontoser" det finns andra som har bättre koll, men med den ljusa kroppen o det raka strecket genom ögat, så tippar jag att det där är "burundi" men som sagt är ingen expert. Mille
      Dieselråttan

Kommentar

• Doktor-T
        Användare
        • April 2012
        • 424

Jag gillar verkligen din burk. Vad är det för mått vi pratar om, 70-75 djup?
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

Kommentar

• Kajjjan
          • June 2008
          • 1875

Din Frontosa är riktigt fin. Det där med vilken variant det är är inte så lätt, speciellt inte när de är mindre.

Här är en länk till en tråd där man diskuterar skillnaderna:

Även första sidan i tråden har en del intressant information om skillnaderna.

//Kaj

Kommentar

• ThomasK
            Användare
            • January 2013
            • 284

Ursprungligen postat av Kajjjan
            Din Frontosa är riktigt fin. Det där med vilken variant det är är inte så lätt, speciellt inte när de är mindre.

Här är en länk till en tråd där man diskuterar skillnaderna:

Även första sidan i tråden har en del intressant information om skillnaderna.

//Kaj
            Tack för länken, är det någon av de olika varianterna som är mer åtråvärd/ svåra att få tag i än andra ?
            Jag såg tidigare inlägg gällande utfodring med musslor, är det vanliga "burkmusslor" eller är det någon
            speciell framtagen sort/fabrikat som man ska använda sig av ?

Jag provade att ändra strömriktningen i min 2:a pump så att det "fria" simutrymmet blev mindre
            strömsatt, vilket gjorde att fiskarna blev mer lekfulla/livligare än tidigare, bra tips där, Tack.
            Mvh Thomas

Kommentar

• ThomasK
              Användare
              • January 2013
              • 284

Ursprungligen postat av Repen1
              Nu är jag ingen expert på "frontoser" det finns andra som har bättre koll, men med den ljusa kroppen o det raka strecket genom ögat, så tippar jag att det där är "burundi" men som sagt är ingen expert. Mille
              Ok, då vet jag lite vad jag ska gå på när jag fördjupar mig i detta.
              Det blir väl lite enklare när de växt till sig lite också.
              Mvh Thomas

Kommentar

• Kajjjan
                • June 2008
                • 1875

Ursprungligen postat av Doktor-T
                Jag gillar verkligen din burk. Vad är det för mått vi pratar om, 70-75 djup?
                Ja, det är bra mått. Jag har två kar bredvid varandra och de ser nästan identiska ut - detta är 140 brett och det andra 150 och bägge är 75 höga och 80 djupa. Står på en ganska hög (90 cm) ställning så man kan stå och titta in i dem - nackdelen är att det inte är helt lätt att komma åt i de bakre regionerna. Å andra sidan vill jag inte heller rota så mycket i karen och jag har en sån där lång gripklo att plocka upp saker med om jag behöver det.

//Kaj

Kommentar

• Doktor-T
                  Användare
                  • April 2012
                  • 424

En sån gripklo som pensionärer har alltså :-) Låter som trevliga kar med mkt space.
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

Kommentar

• Kajjjan
                    • June 2008
                    • 1875

Ursprungligen postat av Doktor-T
                    En sån gripklo som pensionärer har alltså :-) Låter som trevliga kar med mkt space.
                    Vet ej om det är speciellt för pensionärer...snarare gatusopare...praktiskt är det i alla fall.

Här är en ny bild från karet:

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3595-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 668,3 KB
ID: 685366

//Kaj

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1824

Vilka goa fenor de har. Se till så du inte får i nån fenbitare när du fyller på med sällskap. Leleupi kanske kan hålla sig från det?
                      Har du några vänner på ingång till dem snart?

Kommentar

• Kajjjan
                        • June 2008
                        • 1875

Ursprungligen postat av johho
                        Vilka goa fenor de har. Se till så du inte får i nån fenbitare när du fyller på med sällskap. Leleupi kanske kan hålla sig från det?
                        Har du några vänner på ingång till dem snart?
                        Ja, det är definitiv något att tänka på när man väljer sällskap. Och ja, det är därför jag tvekat med leleupin också, eftersom jag inte vet hur de är.
                        Inga nya vänner på ingång inom det närmaste men jag jobbar på lite olika planer för att få tag på Benthochromis tricoti - en fisk som själv har ganska långa fenor och som jag därför inte tror tillhör fenbitarklassen. Jag har gett mig den på att fixa denna art som sällskap och om inte förr så i alla fall under sommaren då jag kanske förmodligen tar en tripp ner till Tyskland och hämtar hem några. Men kanske det kan ske tidigare att arten hittar hem till mig, vem vet? Priserna varierar ganska kraftigt på den här har jag förstått. Vi får se vad som händer här under de närmaste månaderna.
                        Inga brådska för min del i alla fall men i svagare ögonblick har jag varit inne på en kompromiss med Leptosoma Jumbo istället, men det är ju en kompromiss och kompromisser är ju aldrig riktigt det man vill ha...

//Kaj

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1824

Kompromissa får man göra i resten av liten, vill man ha en speciell fisk så ska man vänta på den Tricoti finns ju lite då och då så det ska nog gå att få tag i om man vill vänta lite.

Du har inte funderat på nån Altolamprologus? De är ju också lite lugna och sävliga. Biter inte på fenor heller som jag märkt när jag har haft dem iaf. Men de bjuder inte heller på den riktiga färgprakten som en leleupi gör. Så det är ju frågan om vad du mest önskar som komplement till Frontosan.

Kommentar

• ThomasK
                            Användare
                            • January 2013
                            • 284

Här är en ny bild från karet:

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3595-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 668,3 KB
ID: 685366

//Kaj[/QUOTE]

Oj, vilka fantastiskt fina fiskar med den starka blå färgen
                            Hur stora är dom och hur gamla ?
                            Mvh Thomas

Kommentar

• Kajjjan
                              • June 2008
                              • 1875

Ursprungligen postat av johho
                              Kompromissa får man göra i resten av liten, vill man ha en speciell fisk så ska man vänta på den Tricoti finns ju lite då och då så det ska nog gå att få tag i om man vill vänta lite.

Du har inte funderat på nån Altolamprologus? De är ju också lite lugna och sävliga. Biter inte på fenor heller som jag märkt när jag har haft dem iaf. Men de bjuder inte heller på den riktiga färgprakten som en leleupi gör. Så det är ju frågan om vad du mest önskar som komplement till Frontosan.
                              Jo, jag gillar Altolamprologus absolut, men jag har en viss förhoppning om att få avkomma av de här Frontosorna och med Altolamprologus i karet minskar överlevnadssannolikheten drastiskt skulle jag tro. Så därför är de inte på inköpslistan för närvarande.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                                • June 2008
                                • 1875

Ursprungligen postat av ThomasK

Oj, vilka fantastiskt fina fiskar med den starka blå färgen
                                Hur stora är dom och hur gamla ?
                                Ja, de är verkligen fina. Den här bilden är ganska rättvis när det gäller färgåtergivning - har tagit några bilder tidigare med min iPhone och där blir de väldigt blå, inte som i verkligheten.
                                Den största är väl ca 20-22 cm och den minste kanske 8-10 cm medan de flesta ligger på 13-15 uppskattningsvis. Jag har inte haft dem mer än en och en halv månad. Tror att de är ca 2-3 år gamla.

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...