840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    • June 2008
    • 1875

Ursprungligen postat av DaRe
    Ser grymt bra ut. Rejält med grottor. Allt riktiga stenar? Tungt?
    Nej, allt är inte riktiga stenar. Först och främst är det ju så klart BTN på sidorutor och bakruta men även två större i botten som de flesta riktiga stenar ligger ovan på. Två större riktiga stenar ligger direkt mot bottenrutan, men med en 20mm frigolitbit mellan. Så man kanske skulle säga att de ligger indirekt på bottenrutan.
    ja, det är säkert tungt i alla fall, men inte SÅ tungt.
    Skaffade några (3 st) Synodontis Petricola igår. Behövde några städare.
    Här är en ny bild då några vågat sig fram igen:

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0773-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 825,4 KB
ID: 685130

//Kaj

Kommentar

• Repen1
      Användare
      • January 2013
      • 877

Snyggt kar med ett härligt djup i Kajjjan, "frontosernas" klarblå färg gör sej verkligen. Med det stora karet o dom många stenarna kommer du nog inte se så mycket av "petricolorna" dom är stimfiskar o trivs ju fler dom är, jag har ett 30tal i ett (just nu) 375l o man ser oftast inte fler än 5-6st åt gången.Ett tips vore att ha i 4-8st "multipunktatus" i stället, samma jobb (städning) större o ljusare, när en hane följer en hona (kan hålla på i flera dar) så simmar dom synligt överallt, men framför allt, med "frontoser"i karet finns det stor chans att få bevittna "göklekar beteendet" Mille
      Dieselråttan

Kommentar

• Kajjjan
        • June 2008
        • 1875

840 liter Tanganyika i Malmö

Valde just petricolan för att inte få gökungar. Dessutom blir den bara hälften så stor. Jag är inte så förtjust i synodontisar egentligen men behöver de för att hålla rent. Men kan tänka mig att ett stort gäng petricolor i ett artakvarium kan vara intressant.
        Kaj

Kommentar

• Kajjjan
          • June 2008
          • 1875

Gjorde en storstädning i filterna förra helgen i samband med vattenbyte. Tog bort allt filtermaterial i BTN-modulen (längst in till vänster i karet) och hängde in några påsar kol istället där samtidigt som jag adderade ytterligare en Fluval FX5 (har alltså två nu). Betalade sig i kristallklart vatten och väsentligt piggare fiskar. Funderade tidigare på att även använda UV-ljus men låter det vara, åtminstone tills vidare.
          Har väntat med att ta in fler fisk då jag inte varit nöjd med vattenkvalitén. Har inte heller direkt haft råd just nu med det jag önskar mest.
          På önskelistan står.
          5-6 st Benthochromis tricoti och ytterligare 3 Cyphotilapia gibberosa Moba (men vf) och ett mindre gäng Leulupi (de sistnämnda har jag blivit erbjuden gratis av en vänlig själ i Helsingborg men jag har inte haft tid att ta mig dit tyvärr...
          Kan även tänka mig ett gäng Cyprichromis (t ex leptosoma eller sp. "leptosoma jumbo" ) som jag tycker är en väldigt trevlig fisk men har hittills inte gjort något åt det på grund av risken att Frontosorna kan käka upp dem.

Namn: IMG_3594.jpg
Storlek: 1013,6 KB
ID: 685295

//Kaj

Kommentar

• Doktor-T
            Användare
            • April 2012
            • 424

Riktigt snyggt du fått till karet!
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Riktigt snygg bild
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Repen1
                Användare
                • January 2013
                • 877

Väljer du "C leptosama" så borde "jumbo" ha bra chans, fullvuxna kan dom bli svåra att sluka även för en "frontosa" sen blir det lite ointresant att norpa fisk om dom får nog med vanligt foder. Mille
                Dieselråttan

Kommentar

• johho
                  NCS Medlem

• March 2007
                  • 1824

Det är så nice det där Kajjan.
                  Men du gör nog smart i att avvakta med cyprichromisen, dina Moba är väl också såpass stora så de kan sätta i sig leptosoma som lunch.
                  Men några leleupi för färg, varför inte Tror de är bättre på att gömma sig också så de kan nog undvika mobans stora gap.

Kommentar

• Kajjjan
                    • June 2008
                    • 1875

Ja, vi får se vad det blir så småningom... Har fortfarande ögonen öppna efter Benthochromis tricoti ...men några lelupi blir det nog sannolikt först, kanske...

//Kaj

Kommentar

• ThomasK
                      Användare
                      • January 2013
                      • 284

Jag gillar verkligen ditt kar med inredning och de vackra Frontosorna, otroligt vackert. Har själv en grupp Frontosor som går med leleupi bl.a.
                      Men Frontosorna är bara 5 - 8 cm, så de håller sig väl med varandra ännu iallafall, ska bli intressant att följa ditt projekt vidare.
                      Mvh Thomas

Kommentar

• Kajjjan
                        • June 2008
                        • 1875

Jag tror jag lärde mig en grej precis...att Frontosor inte gillar väldigt strömt vatten. Har haft två cirkulationspumpar igång 24/7 den senaste tiden, stängde av dem nu när jag satte dem på timer. Vilken fart det blev, och vilka färger! Mycket mer aktivitet! Ska bli intressant om detta är tillfälligt eller om den kraftiga cirkulationen verkligen upplevdes som jobbig för dem.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                          • June 2008
                          • 1875

Ursprungligen postat av ThomasK
                          Jag gillar verkligen ditt kar med inredning och de vackra Frontosorna, otroligt vackert. Har själv en grupp Frontosor som går med leleupi bl.a.
                          Men Frontosorna är bara 5 - 8 cm, så de håller sig väl med varandra ännu iallafall, ska bli intressant att följa ditt projekt vidare.
                          Kul att du gillar det! Har du några bilder på dina? Skulle var kul att se. Är det Burundi eller någon annan variant?

//Kaj

Kommentar

• Repen1
                            Användare
                            • January 2013
                            • 877

Ursprungligen postat av Kajjjan
                            Jag tror jag lärde mig en grej precis...att Frontosor inte gillar väldigt strömt vatten. Har haft två cirkulationspumpar igång 24/7 den senaste tiden, stängde av dem nu när jag satte dem på timer. Vilken fart det blev, och vilka färger! Mycket mer aktivitet! Ska bli intressant om detta är tillfälligt eller om den kraftiga cirkulationen verkligen upplevdes som jobbig för dem.

//Kaj
                            Då "frontosor" lever på djup ner till ca 100m där det inte är någon större cirkulation som vid ytan, så är det som du har upptäckt, dom gillar inte fart i vattnet.Dom har även förhållandevis små fenor mot den stora kroppen,vilket borde göra att dom inte är så "stabila" i strömt vatten. Mille
                            Dieselråttan

Kommentar

• Kajjjan
                              • June 2008
                              • 1875

Ursprungligen postat av Repen1
                              Då "frontosor" lever på djup ner till ca 100m där det inte är någon större cirkulation som vid ytan, så är det som du har upptäckt, dom gillar inte fart i vattnet.Dom har även förhållandevis små fenor mot den stora kroppen,vilket borde göra att dom inte är så "stabila" i strömt vatten. Mille
                              Ja så är det.

//Kaj

Kommentar

• ThomasK
                                Användare
                                • January 2013
                                • 284

Ursprungligen postat av Kajjjan
                                Kul att du gillar det! Har du några bilder på dina? Skulle var kul att se. Är det Burundi eller någon annan variant?

//Kaj

Namn: fisk 7.jpg
Storlek: 373,6 KB
ID: 685304

Jag vet inte vad det är för variant, men skulle jag gissa utifrån de bilder jag jämfört med i böcker kanske de kommer från områdena
                                Cape Chaitika eller Cape Nangu. Men som sagt det är bara min egen amatörmässiga gissning, men det skulle vara intressant att få
                                veta vilken variant det är.

Mitt nytända akvarieintresse är betydligt större än mina kunskaper, tidigare har jag haft lite olika uppsättningar med akvarier. Men nu
                                sen barnen flyttat hemifrån har det blivit lite mer plats i hemmet, därav införskaffade jag ett 450 liters där jag har Frontosorna tillsammans
                                med 4 st leleupi, 1 par lejonhuvudciklider och en L-330. Som ni ser är det inte en biotopuppsättning på något vis, men jag har valt att
                                börja så. Men jag hoppas att den dagen kommer när mitt akvarie börja likna ditt Kajjjan eller andras som jag sett här, helt fantastiska.

Just nu har jag lite problem med algtillväxt så jag har strypt ljustiden något för att se om det avtar, efter det ska jag ta lite mer bilder på
                                hela akvariet. Jag startade upp akvariet vid årsskiftet så det börjar väl stabilisera sig så småningom.

Som nybörjare och även ny medlem i NCS kan jag inget annat än tacka er för ett suveränt sällskap, där jag kan införskaffa kunskap,
                                tips och råd.
                                Mvh Thomas

Kommentar

Arbetssätt...