840 liter Tanganyika i Malmö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

Fantastiskt Kaj! Ska bli så kul att följa detta nu.

Får hoppas din hona repar sig. Se till så hon inte drar på sig nån skit, det är många andra fiskar i karet också. Så är du orolig så karantäna henne.

Kommentar

• Repen1
      Användare
      • January 2013
      • 877

Dom var fina "kajjjan" hoppas dom växer till sej så vi kan få mera bilder på dom. Nu vet jag inte hur din "Moba"hona ser ut. men jag hade en "kilesa"hona för något år sen, o just nu har jag en "leptosama"hona som har liknande som du beskriver, båda mina honor har varit/är första lek/könsmognad o det verkar vara någon slags ägg förstoppning, slutade med sprucken öppning (delar) som hänger ut, med invändig blödning o död. Mille
      Dieselråttan

Kommentar

• Kajjjan
        • June 2008
        • 1875

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Härligt Kajan!
        Nu kan du börja snickra ihop "Mina tricoti" Undrar när hanarna har fått sina långa fina fenstrålar! Just nu ser de ut som vanliga cyprichromisar. Men om några månader är de väl verkligen stiliga! Är de odlade?
        Du har tur att de inte är nervösa. Har hört historier om att de farit omkring som nyårsraketer i akvariet, slagit emot saker o ting och tuppat av.
        Om ett år eller så kan du få en artikel. De blev lite stirriga när belysningen släcktes, men annars är de hur lugna som helst faktiskt. Kan trycka ansiktet mot rutan utan att de reagerar! En sak som jag inte räknat med är att Ventralishannen skulle börja jaga dem. Lägger han inte av med det snabbt blir det rött kort. Men det är helt otroligt vad de hela tiden söker mat. Allt som flyger förbi åker in i munnen. Kan de mättas överhuvudtaget?

Ursprungligen postat av johho
        Fantastiskt Kaj! Ska bli så kul att följa detta nu.

Får hoppas din hona repar sig. Se till så hon inte drar på sig nån skit, det är många andra fiskar i karet också. Så är du orolig så karantäna henne.
        Tror inte det går så bra med henne ärligt talat. Det här ser inte ut som en sjukdom i sig utan snarare ett fysiskt fel så jag är inte orolig att det smittar. Trodde först att det var någon mask med det har jag avskrivit nu.

Ursprungligen postat av Repen1
        Dom var fina "kajjjan" hoppas dom växer till sej så vi kan få mera bilder på dom. Nu vet jag inte hur din "Moba"hona ser ut. men jag hade en "kilesa"hona för något år sen, o just nu har jag en "leptosama"hona som har liknande som du beskriver, båda mina honor har varit/är första lek/könsmognad o det verkar vara någon slags ägg förstoppning, slutade med sprucken öppning (delar) som hänger ut, med invändig blödning o död. Mille
        Med tanke på hur de äter så har de långa fenstrålar på lördag och är fullvuxna på tisdag nästa vecka...nä, jag har ju ingen aning och det är ju det som är lite spännande med de här. Det är nytt och okänt för mig och det finns inte så mycket erfarenhet på andra håll heller - inte som med t ex Frotosor eller liknande. När det gäller min Moba-hona så tror jag tyvärr att det är samma fenomen som du beskriver.

Känns lite sådär att få hem så mycket ny fisk och släppa ner i ett fungerande akvarium och morgonen efter åka iväg på fyra dagars jobb i Sthlm men nu blev det som det blev och då är det väldigt bra att ha en hustru som faktiskt backar upp till 100%. Trots att hon egentligen tycker att vi kunde varit utan akvarier så sköter hon om fisken medan jag är borta, kontrollerar och rapporterar vad som händer och sker för hon vet vad de betyder för min del. Så nu har hon fått utökade uppgifter och ska fotografera och mms'a till mig en gång om dagen så att jag kan se att det ser ok ut i karet...har jag gått för långt nu i mitt nörderi?

//Kaj

PS: För den som är sugen på Gibberosa Moba Vf så finns det en liten grupp 2+3 i Köpenhamn som är till salu. De var riktigt riktigt fina, men stora dock - alfahannen +30 cm - och hade jag haft plats hade jag köpt dem, nu blev det två honor för min del. Bra pris också.DS.
        Senast redigerad av Kajjjan; 24 June 2013, 07:12.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Fin burk och trevliga innevånare. Vore kul att se live!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1824

Gått för långt Kajjan? Nej absolut inte. Jag satte en fiskvakt på mina L46 i vintras, det slutade med 4 döda L46 så även om det är nördigt så tycker jag det du gör är bra. Det är bra att ha en bild och göra sin egen bedömning, det är ju inte våra partners eller fiskvakten som sitter inne med kunskapen utan det gör vi själva.

Blir spännande att följa allt detta iaf, "sjuka" fiskar, en fin grupp moba och lite tricoti.

Kommentar

• Kajjjan
              • June 2008
              • 1875

Kommer att dyka upp en filmsnutt från igår strax efter isläpp men det funkar inte att ladda upp den när man sitter på tåget.

Efter gårdagens Köpenhamnstripp har ju det inre trycket på fler kar ökat...jisses vad mycket kul det finns i Tanganyika! Och när jag sedan såg en annan tråd om en annan drömfisk (SA dock) vars ägare hade lek för första gången blev ju inte trycket mindre. Jädrans träsk man hamnat i! Ju mer man trampar desto djupare sjunker man...

//Kaj

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem

• September 2009
                • 22826

Hahaha, känner igen det där.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8623

Hej

Min Amerika-soppa tar snart slut och det blir aktuellt att fundera på någon annan bouillabaisse i köket. Tanga är ett självklart alternativ (men inte det enda).
                  Blir Moban lika stor som vanliga frontosor? Jag vill inte längre ha firrar på 35 cm i ett så pass litet akvarium.

Visionerar en grupp Moba, kompletterat med leleupi i hörnen och ocellatus eller meleagris på bottnen. Nigripinnis är också en favorit, och då får man ju bara ta det att det blir ett visst naturligt svinn.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kajjjan
                    • June 2008
                    • 1875

Jag har inte sett någonstans där man nämner storleksskillnader på Frontosa/Gibberosa beroende på var i sjön de lever. Inte annat än att puckelns storlek kan variera.
                    Dagens rapport från hustrun är positiv. Inga synbara problem och på dagens foton ser det bra ut också - här är ett av dem:

Kommentar

• Kajjjan
                      • June 2008
                      • 1875

Här är så några videoklipp från igår. Usel bildkvalitet så sommarsolen blänker överallt samtidigt som jag håller på med vattenbyte och sen har öst i vattenberedningsmedel och iPhonens färgåtergivning och övrig kvaitet är vad den är - men om ni kan bortse från detta ser ni nykomlingarna minuterna efter de blivit isläppta och i sista sekvensen 6 timmar senare när lugnet har lägrat sig någorlunda igen.

//Kaj

Kommentar

• ThomasK
                        Användare
                        • January 2013
                        • 284

Vilka fantastiska fiskar, har sagt det tidigare men jag gillar verkligen ditt kar med invånarna däri, kanonfint
                        Hoppas det blir bra med "sjuklingen" också.
                        Mvh Thomas

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1824

Vad fint tricotin kommer fylla ut övre skiktet i karet. En perfekt blandning!

En av tossorna är riktigt grinig ser jag Det är mycket gälar utspända

Kommentar

• Kajjjan
                            • June 2008
                            • 1875

Ursprungligen postat av ThomasK
                            Vilka fantastiska fiskar, har sagt det tidigare men jag gillar verkligen ditt kar med invånarna däri, kanonfint
                            Hoppas det blir bra med "sjuklingen" också.
                            Tack Thomas! Sjuklingen har jag inte några större förhoppningar om tyvärr, inte någon längre tid i alla fall.

Ursprungligen postat av johho
                            Vad fint tricotin kommer fylla ut övre skiktet i karet. En perfekt blandning!

En av tossorna är riktigt grinig ser jag Det är mycket gälar utspända
                            Ja de fyller verkligen ut den övre delen och jag hoppas det fortsätter på det viset.
                            I början är det den nya stora honan som blåser upp sig, men sen är det alfahannen som kommer och markerar och spänner upp sig. Men det verkar som att det räcker att de andra går undan och visar att de låter han bestämma så blir det inte värre än så och så kan han låta de vara i fortsättningen. Jag var rädd där ett tag att det skulle bli ett outtröttligt jagande men det verkar jag slippa tack och lov.

//Kaj

Kommentar

• maltandis
                              Användare
                              • October 2003
                              • 1567

Ursprungligen postat av Kajjjan
                              Här är så några videoklipp från igår. Usel bildkvalitet så sommarsolen blänker överallt samtidigt som jag håller på med vattenbyte och sen har öst i vattenberedningsmedel och iPhonens färgåtergivning och övrig kvaitet är vad den är - men om ni kan bortse från detta ser ni nykomlingarna minuterna efter de blivit isläppta och i sista sekvensen 6 timmar senare när lugnet har lägrat sig någorlunda igen.

//Kaj
                              Tack Kaj !
                              Kul att se dina fina Moba och de färglösa sillarna som kommer att bli riktigt snygga när de färgar. Gillar folk som delar med sig av sina bilder

/Jocke
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Kajjjan
                                • June 2008
                                • 1875

Ursprungligen postat av maltandis
                                Tack Kaj !
                                Kul att se dina fina Moba och de färglösa sillarna som kommer att bli riktigt snygga när de färgar. Gillar folk som delar med sig av sina bilder

/Jocke
                                "Delad glädje är dubbel glädje!"
                                Ja det ska faktiskt bli kul att följa sillens utveckling till skönheter.

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...