Olika malar tråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    Användare
    • April 2002
    • 382

Ja det kan vara en L-18 men inte stefans bilder som är en L-81.
    Hur stor är din mal? När de är små kan det vara svårt att skilja dem åt och det beror mest på att just L-18 har mycket stora variationer på storlek av prickar och gult i fensömmarna, men när de växt till sig lite uppåt 9-10 cm så är det lite lättare för ju äldre/större L-18 blir desto glesare är det mellan prickarna jämfört med L-81 som bibehåller i princip samma storlek och täthet mellan prickarna. Och det är mycket vanligare att just L-18 har de minst gula fensömmarna jämfört med L-81 och L-177.
    Jag tror du har en L-18, är ganska säker på det.

Mvh Janne

Kommentar

• anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

Min L-18/81 är drygt 10 cm tror jag (svårt att uppskatta), och den har vuxit en del under det år jag har haft den. Jag trodde min L-007 skulle dra om snabbt, men de är endast jämbördiga numera. Och kanske prickarna har blvit lite glesare... då har jag kanske tre potentiella jättemalar i burken! L-18, L-007 och L-190...
      På tal om L-190, så har min lilla Panaque har växt oroväckande snabbt under våren, trodde den skulle vara lite kinkig med maten... så man kan bedra sig. Han är tjock och trind och producerar en väldig mängd pruttkorvar.Ingen risk för insjunkna ögon i alla fall.
      Anders L

Kommentar

• Janne E
        Användare
        • April 2002
        • 382

Om din bild visar ett ex. på 10 cm är jag säker på att du har en L-18.

"då har jag kanske tre potentiella jättemalar i burken! L-18, L-007 och L-190..."

Du har fyra, L-200 kan bli ca 20-25 cm i naturen.
        Ja du, snart har du fler som producerar riktiga pruttkorvar, och i rikliga mängder :-)

Mvh Janne

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Man kn ju gissa fel på någon cm, malar lägger sig snällt mot rutan och väntar på mätlinjalen. Jag tar och uppdaterar min hemsida idag.
          Javisst ja, L-200 glömde jag bort... 20-25 cm säger du Janne!
          Skitkul, då kommer jag att få en ypperlig anledning att önska mig den där 2 meters burken. Min fru kommer att smälta när hon ser bla Panaqens (smeknamn "Ufo")stora lessna ögon i den då alldeles för trånga 400 L burken.
          Fast det dröjer ett tag, såå fort växer de ju inte.
          Vill bara tillägga att mina L-malar trivs bra i hop, se sitter oftast tillsammans under den centrala rothögen i karet. L-18/81 kan väl buffa till någon annan om det blir för intimt.
          Bra kombination till mitt chokladciklidpar.
          Anders L

Kommentar

• Bamse

Hej. Alla mal kunniga mäniskor. Jag har för ett halv år sedan skaffat mig ett akvarium med sebra ciklider. och de trivs jätte bra och leker för jämnan. =) Men jag vet inte hur jag ska få mina malar att överleva. Jag har fått rådet att ancistus malar skall vara bra och tåliga för en kompis har dem i sitt malwi kar och där klara de sig jätte bra. Men mina mala bra dör. Jag trode först att de blev uppätna men nu tror jag mer på att de dör på egen hand. Mina frågor är vilken mal är lämpligast i ett 120 liters kar med någa sebra ciklider i. Samt vad skall man tänka på för att dessa malar skall trivas. jag är ganska så dålig på att sköta akvariet, bytar vatten en gång var annan vecka högst. och testar sällan hur vatten värdena ligger. men sist jag gorde det rätt länge sedan så hadde jag ca 7-8 i ph. Hårdhets grad vet jag inte men jag bor i mölndal (göteborg). Tror att de är mjukt vatten där. Sen undrar jag om det är någon som vet var man kan inskaffa sig en mal på nått bra ställe i Göteborgs trakten. Jag tror att om jag köper för små så blir de mat.

mvh
            Björn

Kommentar

• stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

Har själv haft sebra ciklider tillsammans med olika sorters malar utan problem.Ditt problem tror jag beror på att dina malar svälter ihjäl helt enkelt.Ancistrusmalar,specielt då små,kräver mycket mat och matar du bara dag tid så har malarna ingen chans på maten.Släng i någon maltablett,några ggr i veckan,på kvällen när karet har varit släckt en stund och något brysselkål då och då så ska du se att dom kommer att må hur bra som helst.
              mvh Stefan

Kommentar

• macson
                Användare
                • April 2003
                • 133

Hejsan!
                Jag har ett antal malar som jag inte är riktigt hundra på vad det är för nåt. Det är en Gökmal tror jag, men på nätet så ser den inte ut som en gökmal om man kollar på bilderna, men den har dock samma färg som dem. (silvrig, svarta prickar, långa spröten) ser ut som en torsk typ =) Jag har hört att dem lägger ägg i malawiciklidernas ägg så att deras blir förstörda, är det sant?

Markus

Kommentar

• INXS

Anli eller Janne; hur skiljer man pa L-190 och L-191?

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

L-190/191:
                    Det är lite skillnad i teckning och färg. 190 har ju bla mer röda ögon än 191. Titta och jämför på http://www.planetcatfish.com/core/index.htm.
                    Anders L

Kommentar

• fredrikr
                      Användare
                      • October 2002
                      • 985

Åter till L-150: Jag kan konstatera att jag verkar ha en hane och två honor av L-150 i mitt Malawikar. Honorna är ca 10cm TL och hanen 11-12cm.

Jag har hur som helst funderat på att plocka ut all sten i karet och bygga upp på nytt, med samma eller andra stenar, för att få större grottor och större sandytor. Kan jag göra något för att ge L-150 en chans att leka?
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

hur är det med hypancistrus zebra, förekommer den i det vilda eller?

har någonstans hört att de var framavlade......kommer inte ihåg vart....

hade de inte varit så dyra (kostar 799kr/st på sandbyciklidhobby, har inte hittat dem ngn annastans) så hade jag gärna köpt ca4-5st.

hoppas att det går bra med era malar, själv sitter jag bara på 4 vuxna ancistrus och en bunte med ancistrus-yngel......
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Jonte_Maskin
                          Användare
                          • August 2003
                          • 59

Hej!
                          Jag har tidigare haft en hel del olika malar, som Royal-Pleco, Mango-Pleco, Golden-Nugget, Titanic mfl. Otroligt vackra fiskar, men dom man hittar i handeln är ju så himla små. Och att få upp dom i storlek tar ju sån TID! Varför växer inte de arter jag nämnt ovan lika fort som en Gibbiceps eller en "vanlig" Plecostomus? Är dom mer kräsna på maten, eller vad är det?

Kommentar

• Janne E
                            Användare
                            • April 2002
                            • 382

citat:Åter till L-150: Jag kan konstatera att jag verkar ha en hane och två honor av L-150 i mitt Malawikar. Honorna är ca 10cm TL och hanen 11-12cm.
                            Jag har hur som helst funderat på att plocka ut all sten i karet och bygga upp på nytt, med samma eller andra stenar, för att få större grottor och större sandytor. Kan jag göra något för att ge L-150 en chans att leka?
                            För att honorna ska bli romstinna behöver de lite protein, artemia, mysis och liknande under ett par veckor samtidigt som du sänker temperaturen till runt 24 C, finns det bara sedan en grotta som är lämplig för dem så leker de snart. Grottan bör rymma både hannen och honan men inte mycket mer.
                            De kommer från Colombia och lite högre höjder därav den lägre temperaturen, pH är inte så viktigt men man påskyndar lek med att sänka hårdheten (konduktiviteten).
                            Ynglen klarar sig också mycket bättre i en lägre temperatur, är den högre än 26-27 C så dukar många yngel under den första veckan.

citat: hur är det med hypancistrus zebra, förekommer den i det vilda eller?
                            Jodå, i Xingu på ett fåtal platser och på mellan 15-25 m djup i mycket strömt vatten och fångas med dykutrustning och håv.
                            Därav det höga priset vilket troligtvis kommer att bli ännu högre på grund av att man hittat guld i denna flod och som så många andra floder där man utvinner guld så förgiftas vattnet nedströms med cyanid och arsenik.
                            Att de sedan inte får mycket mer än 10-15 yngel per kull gör att priset inte kommer att sjunka förrän de odlas i mycket stor skala och efterfrågan har minskat.

citat:Jag har tidigare haft en hel del olika malar, som Royal-Pleco, Mango-Pleco, Golden-Nugget, Titanic mfl. Otroligt vackra fiskar, men dom man hittar i handeln är ju så himla små. Och att få upp dom i storlek tar ju sån TID!
                            Royal pleco eller Panaque nigrolineatus växer medelmåttligt jämfört med Hypostumus eller Glyptoperichthys men behöver tillgång till mjukt trä som de även klarar sig på under långa perioder, Panaque och Cochliodon (som nu även tillhör Panaque släktet) är de enda släkten man kunnat bevisa att de kan utnyttja trä som föda.
                            Mango och Golden nugget, släktet Baryancistrus växer långsamt men faktist onödigt långsamt i ett akvarium. De är så kallade "all time eater" och behöver alltså tillgång till föda under större delen av dygnet för att växa hyfsat, de behöver också mer proteiner såsom mysis, musslor och räkmix med torsk är utmärkt. Oftast får de sinking wafers och lite squash hos de flesta akvarister...de överlever knappt och växer i princip ingenting. De gillar mycket strömt vatten och visar sig mycket mer i ett akvarium med bra tryck i pumparna.
                            Titanic, släktet Pseudacanthicus som växer ungefär lika fort som vilken gibbiceps som helst om den bara får det den behöver vilket är musslor, räkor, mysis, räkmix och även ciklidpellets med högre protein innehåll.

Mvh Janne

Kommentar

• pleco
                              Användare
                              • April 2002
                              • 516

Hos mig har Scobiancistrus L14,Panaque L191 fördubblat sin storlek på ett år, och Pseudacanthicus L114 tredubblat på ett år.
                              ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• Jonte_Maskin
                                Användare
                                • August 2003
                                • 59

Hej!

Tack Janne, för ett uttömligt svar! :-) Jag har oxå märkt att ett större akvarium främjar tillväxten, men det gäller väl alla fiskar förstås. Har även märkt att Baryancistrus och Panaque kommer till korta i ett akvarium tillsammans med Glyptoperichthys och Hypostumus. De verkar vara lite mer försynta. Viktigt är ju då att mata ordentligt så att inte Gibbisarna tar allt käk! Mina fick räkmix, vilket verkade vara omtyckt.

Kommentar

Arbetssätt...