Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

På predatoryfish påstår han med RD:n och Texascikliden att hans fiskar uppvaktade honorna i karet. Men när han gjorde sig av med honorna i karet så uppvaktade dom varann. Kan det vara så att alla mina jaguarer är hannar så det är därför dom visar upp detta beteende?

MVH Martin
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Nu kommer jag här med mina amatörmässiga gissningar igen...

Martin, du hade ju värsta utläggningen om hur man såg skillnad på könen och jag tyckte att det var MYCKET vettiga observationer du hade gjort, det du sade om kroppsformerna stämde överens helt perfekt både med mina fiskar och de fiskar jag har sett ute på nätet. Jag tror definitivt inte att du bara hade "tur" och lyckades peka ut de klassiska hon- respektive han-formerna på två fiskar av samma kön, det verkar mycket osannolikt.

Som det låter så är det endast formen på genitalpapillen som talar för att de skulle ha samma kön, men med tanke på att man i regel inte ser hela genitalpapillen förrän just vid leken så tror jag inte att man bör fästa så stor vikt på detta. Den kanske ändrar form då hela grejen sticker ut eller nåt... Jag har inte själv sett hur honans grej ser ut då den sticker ut halvvägs, den kanske är spetsig ända fram till att äggen ska tryckas ut... Eller?
      Jag gissar bara hejvilt här men någonstans måste man ju börja.

Kan inte ni som har koll på detta komma med era synpunkter på Martins problem?
      Kan två ciklidhanar skenleka med varandra?
      Ser honans genitalpapill ut som ett rör även om den inte sticker ut helt och hållet, eller är det bara vid själva äggläggningen som den formas till ett rör som i bilden nedan?

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
        Användare
        • February 2003
        • 180

Halloj

Har inte tillgång till nått internet hemma förtillfället så har inte varit så aktiv på sistone. Iallafall så har vi fått flytta ut 3 av jaguarerna för att de 2 största bildat par. De simmar omkring med varann och jagar alla andra fiskar tillsammans. Hanen är cirka 10cm nu och har grävt stora kratrar överallt och brukar även darra rejält för honan och simmar runt henne med utspärade gälar. Problemet är dock att honan inte blivit könsmogen än och hanen attackerar henne ibland. Som tur är så har hon massor med grottor att gömma sig i.

Har en del bilder på alla våra kar nu och filmer ska sätta upp dem så fort jag kan. Har även bilder på den förmodade fredrichtallin. Den är ungefär lika stor som Jaguar hanen och är betydligt gulare än jaguaren och lite annan kroppsform inte alls lika avlång utan lite mer kompakt.

Nåväl ska lägga upp bilder och filmer så fort jag kan.
        720liter Malawi

Mvh /Christian
        http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

Chrillo: Kanske ska vänta innan du plockar ur fiskar. Tänk om dom inte leker, vad gör du då? Mina har också bildat par men jag tänker spara de andra två tills jag är säker på att jag har ett riktigt stabilt par.

FI: Du har nog rätt. Tycker också att det låter helsjukt att dom ser såpass olika ut och att det ska vara hanar. Nej nej det tror vi inte på, det måste vara en hona. Här är förresten bilder som visar precis det jag menar angående kroppsformer.

Hona

Hane
          Denna webbplats är till salu! fishbase.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, fishbase.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

Nu vet jag inte om det är en hona och hane jag har pekat ut för det står inte, men det är iaf dessa skillnader som gäller på mina. Notera honans spetsiga huvud och hanens grövre huvud. Även honans "puckelrygg" och hannens grovlek längs hela fisken.

Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer i mitt kar. Finns inget annat att göra i detta läge.

MVH Martin
          MVH Martin

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

chrillo:
            Har du skaffat jaguarer?? Jag måste ha missat det... eller också har jag bara ruskigt dåligt minne, förmodligen är det väl så.
            Köpte du de som var på Guldfisken eller hittade du några andra?

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

OK enligt klockan sa skulle aggen klackas i natt.

FI - jag har matat med detta: levande: "tuffies" skara lojliknande fiskar, guldfisk, guppy, daggmask, svartmask, rakor - fryst: rakor, fisk hack, fisklever, fiskagg, artemia, krill - torrt: Aquadine (CA mix, protein mix och spirulina mix), Tetra colorbits, Hikari Protein cichlid pellets, Hikari Algae wafers, Wardley Algaewafers. For det mesta sa plockar jaggarna upp maten och spottar ut den, med levande biter dom sonder det och spottar. Vete katten vad man ska gora. Jag tror att dom maste konsumera nagot, kanske pa natten da det brukar forsvinna lite fisk. Men dom leker i alla fall. Jag tillsatte nagonting som lar forhoja hungern och mat intresset sa vi far se i natt.

Walle - jaggarn brukar grava och jaga varandra ett bra tag innan dom leker - flera veckor ibland. Sedan kan honan svalla upp pa ett par dagar. Min matvagrade och var insjunken men blev till slut sugen pa en mask som hon satte i sig. Borjade ata och svalla up och veckan efter kom aggen. Om honan inte ar inom en eller tva dagar fran att lagga agg ser man ofta inte aggroret och det kan vara svart att skilja pa dom.

Preben - 30cm labiatus!!! WOW

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

walle 1:
                De bilder som du har med länk till båda en hane. Av huvudformen att döma så är det olika storlek på dem.
                Den du har märkt som en hane ser ut att vara en stor rackare. Den är väldigt lik den som jag hade för övrigt. Jag skulle tippa någonstans över 25 cm.
                Den du har märkt som en hona är inte alls lika stor. Men den ser ut till att kunna växa fort för den får tydligen rikligt med mat. Jag skulle tippa att den är runt 15 cm.
                Jag brukar gå efter färgteckningen på fenorna på de fiskar som jag har sett live så har hanarna alltid en massa fläckar på fenorna medans honorna saknar detta. Detta har fungerat på dovii, managuense, loisellei, motaguense (fast handlaren sålde den som N. potaroensis), Guapotes allesamman. Min erfarenhet är att det fungerar på Nicaraguense också (innan de färgat ut för då ser man det tydligt).
                Vad det gäller två hanars samröre med varandra kan jag berätta om 2 st Sajica hanar som farsan hade när han hade akvarium för många år sedan. Dessa höll också på och skenlekte allt som oftast. Dessa var de största Sajica jag någonsin sett, de var nästan lika höga som de var långa. När han sedan sålde dem till Caroli city (detta var många år sedan) så blev affärsinnehavaren också mäkta imponerad, han hade heller aldrig sett så stora fiskar förut.
                Var det inte orm som misstänkte att han hade 2 honor, ni kan väl byta!

Motaguensis:
                Vad det gäller loisellei så tycker jag att det är den snyggaste av alla guapotes. Den är heller inte lika rovgirig som till exempel dovii eller managuense. För övrigt blir den inte lika stor heller. De jag hade blev inte mer än 20 cm, de gick i ett 375 l kar så det är möjligt att de blir större, men inte många centimetrar. De var också rätt så lugna men kunde dock ta för sig när det gällde. Vid 2 tillfällen hade jag ett par loisellei och de dominerade karet bägge gångerna. De paret som är på bilderna delade ett 375 l kar med bland annat ett Guldsömciklidpar. Där hanen var lika stor som loiselleihanen. Denna guldsöm var en tuffing men han rådde aldrig riktigt på loiselleiparet.
                Tyvärr så har jag inte sett loisellei ute i handeln på flera år. Det är mörkt för som gillar centralamerikanare.
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

Nu väntar definitivt ingen lek mellan jaggarna. I natt när jag skulle lägga mig och sova slängde jag en blick in i karet och såg hannen och honan i full kamp. Jag satte mig för att beskåda dom ett tag (det var ganska ljust eftersom klockan var 3.00). Det visade sig vara allvar mellan dem. Dom stod hela tiden med huvud mot stjärt och simmade i cirklar runt varandra. Dom utdelade varannan gång ett hugg i den andras sida. När dom kom i position så låste dom käkarna om varandra. Man skulle kunna tro att hannen skulle spöa upp honan ganska väl, men hon var riktigt stark och gav absolut inte upp.

I morse när jag vaknade kollade jag på karet. 3 Jaguarer syndes bara!!! Jag satt kvar ett tag för att se om den fjärde (honan) skulle komma fram men det gjorde hon inte. Jag började fundera på vad som hade hänt och tänkte genast såklart på att hanen hade spöat upp henne så hon dött. Jag såg att en jagga var särskilt intresserad av någonting bredvid en rot. Jag ställde in mig på att hon var död, men när jag närmade mig karet så stod hon helt stilla i en grotta och vilade bara. Hannen är nog den som har fått mest stryk. Fjällen på sidorna ser helrisiga ut och köttet på käkarna är ganska uppfläkt och trasigt. Han har inte ätit något idag. Honans sidor ser också risiga ut men i munnen ser hon inte lika trasig ut. Det hänger någon vit slamsa men det ser inte lika hemskt ut om på hannen. Den där hinnan dom har i munnen som dom använder när dom andas ser ut att vara ganska skadad på hannen. Det som ändå ser värst ut är såret på hans huvud, ett vitt köttsår ungefär vid näsborrarna.

Jag anade redan igår att dom skulle bli skadad eftersom det gick ganska vilt till. När dom högg varann i sidan så var det inga kompispuffar precis. Det small till väldigt tydligt vid varje hugg och man hörde efteråt att dom tuggade i sig fjäll. Det som ändå värst att bevittna var en av käklåsningarna. Hannen tog tag i honans underkäke och började tugga på den. Men hörde hur det knakade precis som när dom tuggar räkmixen. Jag tror inte att det är bruten för hon har ätit idag men köttet på den blir ganska illa tilltygat.

Här har vi ju ett praktexempel på varför man inte ska dela på fiskarna för tidigt. Honan dög troligen inte för hannen så han var tvungen att spöa upp henne, men han åkte på lika mycket om inte mer stryk tillbaka. Jag tror att det var hannen som ledsna eftersom det var han som hela tiden attackerade. Vi får hoppas att han skaffar en ny hona nu då eller att han blir sams med samma, vilket verkar ganska omöjligt i detta läge.

jag tänker iaf vänta tills mina har lekt två gånger (om dom nu leker) innan jag delar på dom. Bara för att vara på den säkra sidan.

Hannarna ska väl testa honornas styrka har jag läst någonstans. Men det ska tydligen ske innan parbildningen så att han vet vilken han ska välja. Men jag har inte sett några riktiga käklåsningar mellan fiskarna så kanske han valde en hona på måfå som senare visade sig inte duga?

En ny räkmix är också skapad och jag hoppas den ska vara ännu bättre än den förra. Den innehåller:

150 g Oskalade räkor
                  150 g Torsk
                  150 g Musselkött
                  150 g Tonfisk
                  2 äggvitor
                  Vitaminer, mineraler

Alltså en mix på över 600 gram. Den kostade ca 50 kr. Tänk vad 600 gram pellets skulle kosta. Jag tycker det lönar sig väldigt mycket att köra med räkmix.

MVH Martin
                  MVH Martin

Kommentar

• INXS

Om firrarna ar skadade - kor med vattenbyte (stort) , salt (hjalper att laka) sedan gar det pa tva olika satt: hojd temperatur hjalper med lakningen men fiskarna blir mer aktiva och mer aggressiva med sankt temp tar lakningen langre men aktiviteten och aggressionerna sanks.
                    Jag andvander alltid Melafix som hjalper valdigt mycket med att laka sar och fenor.

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Martin:
                      Appropå ditt problem med könsbestämningen...
                      Nu har jag hittat en bild på min jaguarhona dagen innan en av lekarna, genitalpapillen sticker ut litegrann, säkert ungefär som på din.

Genitalpapillen ser ju inte direkt rörformad ut som på bilden som var tagen just vid leken, däremot så är den ju rejält trubbig.

Och här är en bild på hanen vid samma tidpunkt.

Där ser man att genitalpapillen är väldigt spetsig och även att den böjs litegrann framåt.

Såg dina fiskar ut som någon av mina när det gäller genitalpapillen?

Hur ser mönstret ut på dina fiskar?
                      Är båda två prickiga överallt eller har någon av dem stora svarta och skarpa fläckar på sidorna?
                      Har båda dina fiskar fullt av prickar på alla fenor eller har någon av dem mindre prickar eller lite mindre tydliga prickar?

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
                        Användare
                        • February 2003
                        • 180

Jag vet att man inte ska dela på dem förtidigt men de mindre hade börjat få så mycket stryk att det inte var möjligt att ha kvar dem. De går i ett eget kar förtillfället. Denna jaguar hane och hona verkade förövrigt redan ha bildat par då vi fick dem. De har följt varann hela tiden. De verkar inte heller vara särskillt aggresiva mot varann utan hanen bara smågnabbas ibland. I övrigt har jag inte stött på ett mer harmonisk par. De gnider sig mot varann i grottorna och är alltid med varann.

Ska försöka få upp en bild på våran andra fredrischtalli eller lossilei också.

720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

chrillo:
                          Köpte du jaguarerna som var på Guldfisken?
                          Jag pratade med butiksägaren för ett par dagar sedan om dessa jaguarer, han sa att ett par från Boden hade köpt dem... Kan det ha varit du och tjejen kanske?...
                          I så fall så verkar ju problemet med att hitta ett lekpar ha löst sig oerhört smidigt, han nämnde nämligen att han hade sett ägg då fiskarna skulle håvas upp...
                          Det lät dessutom som att två av fiskarna hade levt som ett par i några veckor så om det är dessa fiskar du har så har du säkert redan ett bra lekpar. Paret kan iofs splittras om du har otur men jag tycker definitivt att du gör rätt som har flyttat de andra fiskarna ur karet så länge parbanden verkar fungera. Jag gjorde samma sak under en tid då en av mina fiskar blev totalt utmobbad, det finns liksom ingen anledning att ha fiskar som vantrivs något enormt i samma kar som fiskarna man vill ha kvar. Har man otur så råkar man ut för sjukdom pga detta, detta hände ju mig för bara några dagar sedan då en synodontis inte riktigt trivdes...

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
                            Användare
                            • February 2003
                            • 180

Det stämmer =) det gjorde vi. 3 av fiskarna var riktigt luggslitna men de 2 största var riktigt vackra och nu har de verkligen blommat ut också. Vad trevliga nyheter du kommer med =) då har de med andra ord redan lekt en gång. Vi är inte hemma nu utan hos min sambos föräldrar men honan var riktigt tjock om magen innan vi åkte så kanske har de lekt då vi kommer hem =) ska bli spännande. Hur som helst så är det som du säger meningslöst att ha kvar fiskar som blir attackerade hela tiden i karet eftersom de tillslut säkerligen kommer dö och även utveckla vita prick eller nån annan sjukdom.

Hur som helst så har karet fungerat felfritt i 2 veckor sedan vi flyttade de mindre jaguarena.

720liter Malawi

Mvh /Christian

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

chrillo:
                              Vad kul att höra att allt fungerar bra.
                              Skulle du bli riktigt biten av "jaguarbacillen" och få för dig att fixa ihop ännu ett par av de utstötta fiskarna så kan jag tipsa dig om att Rolle hade några fina jaguarer för drygt en vecka sedan, de hade väldigt snygga och skarpa färger och åtminstone 3 av dem var lite mindre och borde därför passa bra till dina utstötta fiskar som inte heller var så stora.

Appropå det där med sjukdomar så kanske du har missat att jag höll på att förlora båda mina jaguarer... De fick ett allvarligt vitaprick-angrepp då en nyköpt synodontis insjuknade pga vantrivsel och när det var som värst så låg de båda två på sida på botten och verkade knappt kunna andas... Det var riktigt läskigt.
                              De klarade sig dock och mår prima just nu men jag har definitivt lärt mig en läxa pga detta, jag kommer INTE att lämna fiskar som vantrivs i karet särskilt länge, nu vet jag vad som kan triggas igång...

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fortfarande ingen matlust men dom har ca 5-600 yngel som dom just flyttade igar natt.

Kommentar

Arbetssätt...