Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Honans genitalpappill börar synas nu. Men jag kan säga att det är mer oroande än roande.

Det är ju en hanpappill!!!

Den ser lika ut som hannens, enda skillnaden är att hans sticker längre ut. Kan väl knappast vara möjligt att två hannar har misstagit varann för att den andra ska vara hona. Eller är dom homosexuell? Kan det vara så att honans pappill är missbildad? Hon har en konstigt analfena vilket ser ut att ha kommit från ett bett i yngre dar. Om hon nu ska lägga ägg med den där smala så ser det ut som det kan bli väldigt trångt, fast iofs hon är ju oskuld

MVH Martin
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

walle_1: höhöhö ja tycker iofs att båda mina jaguarers papiller ser ut som honpapiller ... klurigt det där.

FI: det är en http://www.minoltaeurope.com/if/index.html

köpt för att den var snygg inte bra :-) filmar 15fps movs i 320xNått upplösning. Tar ok bilder, inget mer, inga finesser eller inställnignar typ så den e rätt kass.

Jo köp riktig medicin så kommer det lösa sig, låter iofs som ett väldigt skumt sjukdomsförlopp. Men jaguarer är kraftiga tuffa fiskar som säkert klarar ett par veckor mot vita prick.
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

orm:
        "Men jaguarer är kraftiga tuffa fiskar som säkert klarar ett par veckor mot vita prick."
        Tack det där värmde mer än du kanske tror.
        Jag är inte så erfaren på sjukdoms-området så allt känns liksom så osäkert då jag inte vet hur farliga sjukdomarna egentligen är osv.

Tack för att ni bryr er.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • August 2002
          • 330

f1..vitaprick medicin(om jag förstått rätt) verkar på sjukdomens "frisimmande stadie",dom smittade fiskarnas eget immunförsvar brukar knäcka sjukdomen med hjälp av medicinen,alltså medicinen bryter ett steg i ledet.

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

hutti:
            Jepp, det märks att du kan din sak.
            Jag har nämligen precis kommit tillbaka från akvariebutiken och fick mig där en lektion i hur vita prick fungerar. Precis som du säger så är medicinen verkningslös mot prickarna som sitter på fisken, när prickarna(parasiterna) sedan lossnar från fisken och faller ner på botten så kläcks det 1000(stämmer det?) nya parasiter av en enda prick, det är därför allt går så snabbt. Medicinens del i det hela är tydligen att döda parasiterna då de ligger på botten så att de inte hinner föröka sig och ta sig till nästa fisk.

Vidare, parasiten kunde tydligen leva på fisken i 14 dagar innan de lossnade, hade man däremot högre temperatur så lossnade den efter ca 2 dagar, det var därför som jag inte hade sett att prickarna hade minskat sedan igår, de hade helt enkelt inte lossnat från fiskarna. Att de däremot hade ökat i antal sedan igår tyckte han däremot var lite konstigare...

Nåja, nu har jag medicinerat med Protozin istället, den ska användas under 6 dagar. Jag har även satt i ännu ett filter för att få upp cirkulationen och bytt 50% av vattnet samt slängt ner lite mer salt.
            Nu är det bara att hålla tummarna.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

FI: tänk på vad jag sa om mediciner. Kolla upp om dom dödar filterbakterier, gör dom det så kan du få problem efter att sjukdomen är borta. Om medicinen tar död på de goda bakterierna så kan du köra ett ytterfilter i en hink med vatten. När du sedan har bytt vatten efter medicineringen och kört med aktivt kol ett tag så kan du stoppa tillbaka det igen. Du kanske ska göra det bara för att vara på den säkra sidan.

MVH Martin
              MVH Martin

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Martin:
                Jo jag borde ha gjort som du sa.... jag tänkte inte på det däremot och nu är det nog försent i så fall. Jag får bevaka dem ordentligt när dom tillfrisknar och sedan köra med nitrivec för att få ordning på bakteriefloran igen. Just nu så är i alla fall vit pricken huvudproblemet, nästa problem tar jag när det kommer.

Hur som helst så är det om möjligt ännu värre idag...
                Synodontisen som jag TRODDE var värst drabbad lever men synodontisen jag köpte då hela karusellen tog fart var död idag. En fullvuxen och tidigare extremt vacker Synodontis schoutedeni... så fruktansvärt onödigt.
                Jag ser inga prickar på den nu när jag har plockat upp den men parasiterna kanske hoppar av värddjuret då det dör... eller?

Jaguarhonan är i alla fall värst drabbad av jaguarerna, hon har fler prickar än igår och ligger bara på botten helt blickstilla. Jag ser inte att hon andas men ögonen rör sig så död kan hon ju inte vara i alla fall...
                Hanen simmar däremot stundtals omkring idag och verkar mer pigg än igår, jag tycker mig även se att synodontisen är piggare och andas mindre häftigt, men båda två har fortfarande rejält antal prickar på sig så jag vet inte riktigt hur mycket medicinen egentligen har värkat än så länge. Det är möjligt att vattenbytet och den ökade vattencirkulationen har gjorde dem piggare.

Nåja, det enda man kan göra just nu är att hoppas att det löser sig.
                Jag håller er uppdaterade om vad som händer.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

orm:
                  "köpt för att den var snygg inte bra :-) filmar 15fps movs i 320xNått upplösning. Tar ok bilder, inget mer, inga finesser eller inställnignar typ så den e rätt kass."
                  Kass? Jag tycker den verkar svinbra! Min kamera har inte heller så mycket inställningar men den har däremot sjukligt bra närgräns(3cm) och det är ju rätt bra, filmfunktionen är däremot kass, 8 bilder per sekund och allt blir oftast extremt mörkt. Men den kostade 2500:- och man får ju vad man betalar.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Honans genitalpappill börar synas nu. Men jag kan säga att det är mer oroande än roande.

Det är ju en hanpappill!!!

Den ser lika ut som hannens, enda skillnaden är att hans sticker längre ut. Kan väl knappast vara möjligt att två hannar har misstagit varann för att den andra ska vara hona. Eller är dom homosexuell?
                    Homosexuella jaguarciklider, det vore nått för historieböckerna det. ;D
                    Skämt åsido, jag har aldrig hört att två ciklidhanar skenleker med varandra, honor av vissa arter(bl.a skalare) kan däremot göra det. I orms fall där det ser ut att vara två honor som leker så är det bara att vänta på att äggen ska kläckas för att få svar på om det är en hona och hane eller ej. I ditt fall är det bara att vänta på att få se ägg...
                    Jag är däremot EXTREMT tveksam till att det skulle vara två hanar, speciellt eftersom kroppformerna skiljer sig så mycket som du har berättat. Jag gissar på att det är en missbildning eller att den inte har visat sig så mycket att det går att avgöra formen på den.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Nu är det nära... båda jaguarerna har nu "fallit" och ligger på sida under en rot och andas bara väldigt väldigt svagt. Jag har ingen aning om vad jag kan göra och sitter här och känner mig helt hjälplös när mina käraste fiskar håller på att lämna mig.
                      Jag gjorde en ny tråd på Zoopet.com och har ni bara något enstaka litet tips att komma med som kan hjälpa mig så är jag evigt tacksam.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Salta! 1dl/100l kan du testa med (grovt jodfritt salt). Fiskarna punkteras av prickarna när de lämnar fisken och vatten strömmar ut. Det är det som dödar dem. Salt hjälper dem att behålla vattnet. http://www.ciklid.org/faq_artikel_visa.asp?NR=668
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• walle_1
                          Användare
                          • February 2003
                          • 708

vet inte vad jag kan säga, det jag kom på skrev jag i zoopet-tråden. Det låter bara så jävla synd att dom skulle bli så dålig.

MVH Martin
                          MVH Martin

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Ola:
                            Jag har saltat nu, tack så jättemycket för tipset Ola, jag tycker redan nu att jag ser positiva effekter av den ökade salthalten.
                            Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa...

Martin:
                            Jo jag håller med, det är helt sjukt hur snabbt det har gått. Men jag misstänker att sjukdomen har varit i karet ända sedan den nya synodontisen kom till karet, i så fall så kanske det inte har gått så snabbt som jag först trodde. Synodontisen har hållt sig gömd nästan hela tiden så det är svårt att veta när den fick de första prickarna och eftersom den dog först så gissar jag att det var den som också blev angripen först.
                            När det gäller jaguarerna så spred sig sjukdomen explosionsartat, från den ena dagen till de andra så gick de från att vara "prickfria" pigga och allerta till att ligga helt apatiska med magarna tryckta mot gruset och nästan helt täckta av prickar. Snacka om läskig sjukdom...

Lite positiva nyheter är att den gamla synodontisen(S. eupterus) tveklöst har börjat piggna till, den andas inte alls lika häftigt som tidigare och jag tycker även att antalet prickar har sjunkit litegrann. Jaguarhanen börjar också piggna till lite och har nu börjat simma runt litegrann och har börjat klia sig på allt möjligt. Även om jag inte vet om parasiterna försvinner av att han kliar sig så är det kul att se att han åtminstone rör på sig.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik - om du kan fa tag pa "RidIck" av Kordel (tror jag) kop det. Jag har andvandt det efter rekomendationer fran andra och det funkar snabbt och bra utan nagra sidoeffekter.

Nar du har sjukdom i karet(sarskillt ick): Hoj temperaturen 86F (troligen 30+ C) dodar ick parasiten om du haller den temperaturen i ett par veckor och fiskarna bor inte fa nagra problem av det.
                              Som Ola sager sa ar salt en bra tillsats for manga olika orsaker.

En annan viktig sak for fiskens skull ar att du tillsatter en extra luft sten (Airstone?) firrarna behover extra syre nar dom ar sjuka och nar dom behandlas - detta kan vara viktigt for att halla en sjuk fisk levande tills medicinen borjar verka.

Sjalv har jag fortfarande problem med Ghandi hanen som inte vill ata, honan har borjat ata men inte hanen - dom haller i alla fall pa att fixa in ett stalle att lagga agg igen. Sex ar kanske allt hanen tanker pa.(sadant har man ju aldrig hort talas om .

Jag har fatt svar fran nagra andra siter som tror att det kan bero pa Hexamita infection i tarmen som ar ett slags parasit(?) och kan blomma upp vid forhojd ammonia eller nitrit , vid dalig hygien kan den komma fram riktigt ordentligt eftersom den tydligen finns i de flesta akvarium men halls i shack av fiskens immunforsvar. Den medicin som har rekommenderats av de flesta och som tydligen inte har sidoeffekter som ar skadliga ar Metronidazole och det basta sattet at att mixa den med fodret och fa dem att ata det (vilket givetvis ar svart nar dom inte ater). Men jag paborjade behandlingen i fredags sa vi far se.

Ordentliga 20-50% vattenbyten varje vecka rekommenderas ocksa till att halla dom flesta sjukdomarna borta.

Kommentar

• INXS

Glomde nastan att beratta om mina lesbiska zebror som lagger agg var annan vecka (turas om) och bevakar dom at varandra .

Varje gang jag forsoker satta in en hane tar dom dod pa honom , riktiga manhatare far man saga. Sa det finns aven i fiskarnas varld och tva killar ar sakert inte omojligt.

Kommentar

Arbetssätt...