Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Orm: Nej jag vet att den blåa inte ska filtrera allt. Men det var såhär att förfiltret tog bort alla stora partiklar. Den blåa hade nästan inget skit i sig och vadden var rejält igenkletad. Att ha blå filtermatta i som inte filtrerar anser jag vara onödigt. Därför bytte jag ut den mot makaroner och lite mer filtervadd.

MVH Martin
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Martin:
      Det där med könsbestämningen är jättesvårt, det jag har skrivit angående detta är ju inga bergsäkra saker direkt utan mer de skillnader jag har sett på mina fiskar, jinnarparen gjorde säkert på samma sätt i sin artikel. Det låter helt klart som att du kanske har hittat några ännu bättre sätt att könsbestämma dem, bra jobbat, fortsätt så.

Här är för övrigt en bild på troligtvis den snyggaste jaguarhonan jag har sett, den har massor av fläckar över hela kroppen inkl. fenorna och bortser man från det horisontella bandet längs sidan så ser hon i princip exakt ut som en hane.

Det är en person på predatoryfish-forumet som äger den. Skaplig firre eller hur?

Här är en sida där man tydligt kan se skillnad på vilken som är hona och hane av två rejält stora exemplar. Precis som du säger så är det lite klurigt att könsbestämma dem endast efter färgmönstret men på dessa bilder så ser man tydligt hur mycket kroppsformerna skiljer sig åt. Visst var det ungefär dessa skillnader du hade kommit fram till?

Det där med genitalpapillen som du hade noterat tycker jag däremot verkar mycket konstigt... Ser honans EXAKT likadan ut som hanens?...
      Hur ser genitalpapillen ut på fiskarna? ...är den spetsig eller trubbig och hur mycket ser du av den?
      Här hos mig så sticker alltid hanens "grej" ut ungefär 1-2mm, även på den lilla hanen i det mindre karet(se bild nedan)

... men det är inte förrän vid leken som den skjuts ut helt och hållet, nästan 1 cm på den stora hanen, och det är även först då som man ser att den böjs framåt som i bilden nedan.

Honans "grej" ser jag däremot inte skymten av förrän 1-2 dagar innan äggläggningen, vid leken ser den ut som på bilden nedan, mellan lekarna syns den inte alls.

Har du möjlighet så måste du nästan fotografera fiskarna, det var länge sedan vi fick se dem och det där med genitalpapillen lät minst sagt intressant. Fram med kameran.

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
        Användare
        • February 2003
        • 708

På den där sidan så ser man precis vad jag menar. Titta på bilden på honan. Hennes buk går ganska mycket neråt. Bakom buken så blir hon ganska slank snabbt. Medan hanen är mer jämngrov över hela fisken. Man ser även det spetsigare huvudet som honan har. Ungefär så är min hona färgad nu (notera ryggfenan som också är färgad) med den skillnaden att hon har små prickar på ryggfenan istället för linjer. Man kan alltså säga att honan är som tjockast rakt under framdelen av ryggfenan och blir smalare åt båda hållen.

På hannen ser man tydligt något som sticker ut, speciellt när han har ätit. På honan ser det ut att vara lika, men hennes sticker inte ut så långt och den ligger mer bakåt, jämfört med hannens som kan gå nästan rakt ner ibland. Men dom har inte kommit ut riktigt än så vi får väl se när dom ska till att leka.

Kamera har jag ju ingen och det ser inte ut att bli någon eftersom jag inte fick något sommarjobb. Jag ska höra om jag kan låna den jag lånade förr så ska jag knäppa några kort.

Extremt snygg hona det där på bilden du la in. Kan knappt bärga mig till mina blir sådär vacker, om dom nu blir det.

MVH Martin
        MVH Martin

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Martin:
          "Extremt snygg hona det där på bilden du la in. Kan knappt bärga mig till mina blir sådär vacker, om dom nu blir det."
          Jo jag håller med, man måste nog däremot ha både tur och skicklighet för att kunna få fram en sån där fisk, det är en prisad utställningsfisk så det är väl ungefär så där snygga som de någonsin kan bli. Men man vet ju aldrig...

Själv hoppas jag starkt på hanen i det mindre karet, förutom nervositeten så är det en väldigt praktfull hane för att vara så där liten och jag tror att han har en stor chans att bli något alldeles extra.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

Hej fellow jaguarowners!

Appropå köns-skillnader är det jäätesvårt tycker jag, jag ser ingen skillnad alls förutom kroppsform och en sak till, nämligen grundfärg!

Mina två säkra honor blir starkt guldgula i grundfärg, hanen blir aldrig så starkt färgad som de blir.

Jag har full lek på gång i karet och troligen ligger det en rejäl romkaka på liggunderlaget när jag kommer hem, de har verkligen grävt en formidabel grop denna gång efter att jag hjälpt till att flytta sten åt dem. Vilka små pitbulls dom är lekparet, de har _inga_ problem att flytta chokladmalen, de hugger honom rätt över huvudet så flyr han fortare än kvickt.

Något som är kul att observera är den stora gäddciklidens totala dominans i karet, man skulle ju tro att jaguarerna som attackerar Sajica, lilla gäddciklden, chokladmalen, andra jaguarer och även den extremt bitska maculpinnisen även skulle försöka gruffa med Crenicichla den större .... men icke, han har total frihet även i deras lekgrop.

Jag tror att jag kommer kunna ha lekparet tillsammans med gäddcikliderna en lång tid framöver då de växer upp tillsammans och gäddorna är bland det tuffaste jag vart med om i fiskväg. Sist jaguarerna lekte fick jag faktiskt se en "fight" mellan Gäddan och Jaguarhanen, jaguaren som är 1-2 cm kortare men 3 gånger så grov rusade fram med gälar och käft utspänt .... men en full frontal med en gäl å käk-viftande gädda klarade han inte av, Gäddans huvud blir groteskt stort när han vill.

Rovfiskfrälst? ja nått helt otroligt. Mina våtaste drömmar handlar om det där huset med rejäl källare jag kommer köpa där jaguarerna mfl skall få leva i ett 3x1,5x0,6m stort kar ...

Vet ni vad vi jaguarägare borde göra? vi borde slå oss ihop å syssla med lite selektiv avel för att få fram en vacker och frisk stam. Kanske tom försöka få in lite VF blod från andra sidan atlanten. .. Bara lite akvaristiskt babbel och drömmar men .. :-)
            fish r friend

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

Jo man ska nog ha hyfsad tur man ska få ett så fint exemplar men man kan ju alltid hoppas.

Lek är nog att vänta dom närmaste dagarna iaf. Honan hjälper hanen att gräva nu och dom har grävt fram botten överallt i karet. Stora högar grus som ligger överallt. Verkar som dom har valt lekplatsnu eftersom honan hjälper till. Nu till det roliga. En kolsten rasade ner i deras "lekgrop" när dom grävde så jag tänkte att jag skulle hjälpa dom att ta bort den. Jag körde ner näven och väntade att dom skulle simma därifrån som i vanliga fall. Men icke sa nicke, båda två stod kvar och iaktog min hand. Jag började tänka på att FI:s hade anfallit han så jag hejdade mig. När jag sedan sakta förde ner handen mot stenen så spände honan ut gälarna och jagade mig därifrån. Jag testade att vifta vatten med handen med allt vad jag orkade men dom rörde sig inte en tum. Jag lyckades flytta på stenen till slut men fiskarna var absolut inte rädd för mig utan dom stod och glodde och spände sig för mig. Nu förstår jag precis hur det känns att bli jagad av jaguarciklider.

Helt otroligt att två fiskar på 14-15 cm kan vara så orädda och hota något som är så mycket starkare. Men det här är precis vad jag har väntat på, aggressioner. Bara dom leker nu så är det fullbordat.

Har glömt att tala om vad jag matade dom med igår. FI har ju ofta jämfört jaguarerna med gäddor så igår när jag håvade levandefoder så råkade jag få med en gädda på 4-5 cm. Farttävlingen var klar, Jaguar vs. Gädda. Gäddan var såklart dödsdömd när den hamnade i karet eftersom den var så liten. Men oj oj oj vilken fart det var på han, helt sanslöst. Så fort jaguarerna kom i närheten så plask, så var den borta. Och då menar jag borta, man hade inte en chans att se var den simmade för det gick så extremt fort. Gäddor är ju så otroligt smal när dom är små så dom glider väl genom vattnet som ingenting. Han simmade dock varje gång till pumpen och för att jaguarerna skulle fatta att han var kvar så måsta jag plocka upp den och stoppa ner den på deras sida hela tiden. Den lilla gäddan blev såklart helslut att att bli jagad hela tiden och slutet kom när största jaggan gled sakta upp mot ytan och sedan exploderade. Efter det hörde man bara att det knakade lite, sen var han borta.

Slutsats: en gädda som inte blir tvingad till jaggarnas håll hela tiden och har lite storlek kan lätt undkomma deras attacker såvida det inte finns mycket bråte som dom kan smyga i, finns det bråte så är det kört.

Orm: jag drömmer också om ett stort kar. Jag skulle vilja ha ett 1225 liters (250*70*70 cm) När jag flyttar och bor själv så ska jag försöka ordna med ett sånt om jag har plats. Om jag har jaggarna kvar då så ska dom helt klart få bo där.

Grundfärgen har jag inte tänkt på så mycket men ska genast kika på det.

MVH Martin
              MVH Martin

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1
                Helt otroligt att två fiskar på 14-15 cm kan vara så orädda och hota något som är så mycket starkare. Men det här är precis vad jag har väntat på, aggressioner.
                Var försiktig med vad du önskar, du kan få mer än du hoppas på...

Själv tycker jag inte aggressioner är särskilt kul men därmot så diggar jag skarpt att fiskarna är så orädda som de är, det är något speciellt när man som ägare inte klarar av att skrämma undan fiskarna oavsett vad man hittar på... När de sedan dessutom börjar hota en så inser man hur mycket "stake" det verkligen är i de här firrarna.

citat:Ursprungligen skickat av walle_1
                Den lilla gäddan blev såklart helslut att att bli jagad hela tiden och slutet kom när största jaggan gled sakta upp mot ytan och sedan exploderade. Efter det hörde man bara att det knakade lite, sen var han borta.
                Hehe, nu snackar du mitt språk, jakt. ;D Deras häftiga jakt är nog en av de största anledningarna till att jag har tre kar med jaguarciklider. Att de sedan har världens hårdaste attityd och dessutom är vackra gör givetvis inte saken sämre.

Det är för övrigt jättekul att höra att era firrar nu börjar visa upp de beteenden som gjorde att jag själv fastnade så mycket för dem.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                  Användare
                  • February 2003
                  • 708

Honan men även hannen gräver alldeles febrilt nu. Hannens genitalpappill är på väg ut ser det ut som. Den är framme mer än den brukar fast han inte har ätit så mycket idag. Honan har inte ätit något idag, hon har bara vaktat gropen. Nu är man riktig sugen på att få se en lek.

MVH Martin
                  MVH Martin

Kommentar

• Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

hohohoho vilken jävla romkaka

bilder å filmer snart
                    fish r friend

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

orm: Hur många fiskar har du egentligen när du får lek så här ofta??

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

Ja vettefaen varför de leker så fort igen, det är samma par jag pratade om för en vecka sen eller nått.

Paret står å småbråkar över äggen nu, är det normalt? De puffas å knuffas, ibland så våldsamt att jag fruktar för äggen.
                        fish r friend

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

Paret står å småbråkar över äggen nu, är det normalt? De puffas å knuffas, ibland så våldsamt att jag fruktar för äggen.
                          Nja, här hos mig brukar de som sagt bråka innan äggläggningen... men honan kan ibland knuffa bort hanen lite försiktigt då hon tycker att han är lite FÖR nyfiken på de nylaggda äggen. Men det ser mer ut som att hon "pussar" honom än att hon biter honom... det är svårt att förklara...
                          Kan du filma så vi får se hur allvarligt det är?

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Jaguarerna har vitaprick...
                            Jag märkte det alldeles nyss när akvariet tändes, det var den skadade synodontisen som triggade igång det hela och medicineringen pågörjades igår. Igår var det bara synodontisen som var sjuk, idag har massor av fiskar insjunknat och även alltså jaguarcikliderna.
                            Jag har aldrig varit så här orolig i hela mitt liv...

Kolla i tråden jag precis lade in på zoopet.

Har ni något vettigt att komma med så tveka inte för en sekund att svara.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

Vita prick medicineras lätt bort i ett tidigt stadium, snåla inte med medicinen å kör kuren enligt anvisningar så kan jag svära på att det kommer gå bra.

Åsså över till mina jaggor:

http://akvarie.vatt.net/movies/jaguar_rom.avi (xvid)

Där skymtar lite av gnabbet dem imellan. Rätt bra film om jag får säga det själv, börjar lära mig verktygen för konvertering till xvid nu.
                              fish r friend

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

orm:
                                Grymt bra kvalitet på filmen! Jaggorna ser som vanligt jättefina ut, jag diggar verkligen färgerna på dem.
                                Vad har du för kamera som kan filma i en sån där hög bilduppdatering?

Appropå "gnabbet" så tycker jag att det ser normalt ut, honan vill säkert bara säga åt hanen att han ska bevaka reviret istället för att hänga vid äggen utan att göra någon nytta.

Appropå vitapricken...
                                Det är riktigt illa nu.
                                Jaguarerna är jättemörka och det kryllar av prickar på dem, de hänger dessutom i hörnet nere på botten och har inte ätit något idag, de ser helt apatiska ut och reagerar inte på något sätt då jag sitter vid akvariet...
                                Observera att allt detta har hänt sedan igår... Ett snabbare sjukdomsförlopp har jag aldrig varit med om i hela mitt liv. Läskigt värre.
                                Men jag hoppas att du har rätt att det brukar vara lätt att bota.

Jag ska i alla fall precis åka iväg och inhandla en annan medicin, jag litar inte på Seras medicin då det enligt mig blev typ 10ggr värre sedan medicinen kom ner i karet. Det kan omöjligt vara normalt.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...