Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

mmm de där bilderna var perfekta, nu vet jag 100% säkert att den stora är hane som leker med två olika honor!

perfekt, nu skall jag plocka ur de två stackarna som har blivit över, de åker på rejält med däng av resterande invånare.
    fish r friend

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

Orm: Buuhuuuuuuuu. Skämtar, det är bara kul om dina leker. Faktum är att jag tror mina är på gång snart. Min hanne har utbildat sig till grävmaskinist nu så det dröjer nog inte många ögonblikc innan det sprutar ägg ur honan. Skämt åsido, han gräver inte så hemskt mycket men det börjar bli ett hål där han håller till och det syns tydligt att det är grävt där. Det som inte är lika lovande är istället att dom inte verkar ha bildat par än. Jag tycker inte att det är några som ser så speciellt tajta ut.

Sebrorna har precis lekt igen och dom är konstigt nog väldigt fredliga. Jaguarerna kan nästan stå helt i frid alldeles utanför krukan. Kanske har fajterna mellan jagghannen och sebrahannen drivit in lite respekt i sebrorna.

Idag ska jag byta vatten så ska vi få se om det blir nå fart på jaggarna.

MVH Martin
      MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• INXS

FI - har du markt vad som reglerar mangden agg som ar producerade?

Nar mina lade agg den forsta gangen varkade det vara ca 3-4000 och dom var ganska mycket mindre.

Andra gangen verkade det vara ca 1500 och denna gangen ar det bara ungefar 5-600.

Jag har forstass inte raknat varje agg men om man raknar aggen i en ruta pa ca 2 X 2 cm och sedan multiplicerar med hela ytan som ar betackt med agg tror jag det blir ganska nara.

Jag undrar om det kan ha med kvaliteen pa fodret, hur mycket dom ater ellet vattenkvaliteten att gora.

Mina har nu ungefar 70-80 yngel som simmar omkring och paret ar valdigt ilsket dom tolererar ingenting och inga andra dessutom verkar dom matstrejka - ar detta vanligt? Hur lange innan dom borjar ata vanligt igen?
        Tack

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

FI - har du markt vad som reglerar mangden agg som ar producerade?

Jag undrar om det kan ha med kvaliteen pa fodret, hur mycket dom ater ellet vattenkvaliteten att gora.
          Det är möljigt att du har rätt i detta, jag själv törs däremot inte uttala mig om detta då jag inte har särskilt bra koll på den biten.
          Jag har faktiskt aldrig räknat äggen så jag vet inte heller om mängden har varierat på samma sätt här hos mig, "äggplattan" har blivit större och större så jag skulle gissa att det även har blivit fler ägg för varje lek men jag vet inte säkert...
          Hur som helst så brukar det ju sällan vara ett problem att de får för få yngel...

citat:Mina har nu ungefar 70-80 yngel som simmar omkring och paret ar valdigt ilsket dom tolererar ingenting och inga andra dessutom verkar dom matstrejka - ar detta vanligt? Hur lange innan dom borjar ata vanligt igen?
          Att de är ilskna är åtminstone enligt min erfarenhet helt naturligt, jag har däremot inte varit med om att de matstrejkar efter leken, det brukar snarare vara precis raka motsatsen...
          Det kanske är nitriten som spökar?
          Här hos mig brukar ofta vattenkvalitén bli lite sämre då de har yngel eftersom jag matar ynglena med mat som inga andra fiskar äter.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

perfekt, nu skall jag plocka ur de två stackarna som har blivit över, de åker på rejält med däng av resterande invånare.
            Vänta åtminstone tills det nya paret har lekt och helst även tills du ser hur de klarar av yngelvården, har du otur så särar de på sig efter leken. Ha inte för bråttom, får du ett riktigt bra lekpar så kanske du slipper alla aggressioner som jag ser inför varje lek.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

ja kommer spara hona #1, så den store hanen har 2 honor att välja på.

den andra 2 mår inte bra nu så de måste bort snabbt.
              fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

i söndas så hällde jag i en deciliter salt i karet, å gissa vem som helt plötsligt e rund som en tennisboll?

jo den matvägrande honan

Salt, krydda å mirakelmedicin.

mmmmmm hon ville ha lite kryddor till maten bara
                fish r friend

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

i söndas så hällde jag i en deciliter salt i karet, å gissa vem som helt plötsligt e rund som en tennisboll?

jo den matvägrande honan
                  Vad kul att det löste sig, salt är tydligen bättre än jag har trott.
                  Är den där honan en av dem du hade tänkt spara?

Lekte det nybildade paret som du filmade här om dagen?

Här hos mig flyter allt på som vanligt, äggen blir tre dygn gamla i kväll så de kommer alldeles snart att börja kläckas. Det är ovanligt många som har blivit befruktade den här gången, i vanliga fall så brukar det vara en ganska stor procent vita ägg just vid kläckningen men den här gången ser jag bara typ 30-40 st.
                  Det här är första gången som de leker så här pass öppet och på den stora skifferstenen, det är möjligt att hanen lyckades bättre tackvare detta då det inte var lika trångt som tidigare.

Jag måste erkänna att jag trots mina tidigare klagomål ändå gillar att de leker, den här gången har det varit ovanligt lugnt och då är det inte lika svårt att se de positiva bitarna med leken.
                  Honan fick sig iofs några smällar just innan de började leka men det var ändå betydligt lugnare än vid tidigare lekar. Det jag märkte var att honan nu tordes sätta emot hanen litegrann, ibland stod hon kvar då hanen kom brakandes mot henne och om han verkade vilja attackera så hotade hon tillbaka och då uteblev hanens attack. Jag hoppas verkligen att det kommer att fortsätta i den här riktningen i framtiden då jag för en gång skull faktiskt inte behövde oroa mig för att honan skulle bli ihjälslagen.

Lill-jaggan är fortfarande lite skraj av sig, är det någon som har ett tips på en ciklid som skulle kunna klara sig med honom en kortare tid bara så att han blir av med rädslan?
                  Han är ca 10cm.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jag tror att en zebra skulle fixa sig bra - inte for stor, haller sitt eget ganska bra och klarar att smita ivag nar det galler - dessutom ar dom billiga(har i alla fall) och latta att fa tag pa.

Mina har nu andrat sitt beteende helt och hallet, dom ar inte vanliga alls mot nagon och dessutom ater dom inte - ynglen ar nu 2 veckor gammla och ungefar 1 cm. Det ar ca 35-40 kvar tror jag.

Dom har annu inte fatt tillatelse att simma fritt i akvariet och halls fortfarande i en kruka dar dom simmar omkring.

Fredrik - hur brukar du mata dom? Eftersom foraldrarna inte ater sa kastar jag inte i mycket foder (torrt - Aquadine tjocka sjunkande flingor typ cornflakes).

Jag satte just upp bilder pa hur karet ser ut pa Aquamojo.

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

FI: ja den ex-matvägrande honan skall sparas.

Appropå de lekförberedande fiskarna jag filmade ... så vet jag inte vad som hänt. Honan är nu smal och urlekt, ägglöggningsröret borta och gropen ovaktad. Allt över en dag/natt då jag såklart inte var hemma för att observera vad som hände. Inte ett ägg i sikte.

Trots allt lekte de i ett bra hörn där chokladmalen aldrig rör sig med bra sikt även på natten av gatubelysning utanför fönstret.

Bättre lycka nästa gång.
                      fish r friend

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

Min hanne har grävt en ganska rejäl grop nu. Jag hade en sten och en rot bredvid varandra och ovanpå dom roten med de fastvuxna växterna. Jag flyttade stenen en bit ifrån roten eftersom jag såg att han försökte pressa sig in mellan stenen och roten. Roten med växterna blir då som ett tak och han har grävt en ganska rejäl grop där.

MVH Martin
                        MVH Martin

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av INXS

Fredrik - hur brukar du mata dom? Eftersom foraldrarna inte ater sa kastar jag inte i mycket foder (torrt - Aquadine tjocka sjunkande flingor typ cornflakes).
                          Det är ungefär så jag också gör. Mina jaguarer brukar iofs äta men de är inte så bra på att smula sönder fodret till ynglena, en del smulor blir det förstås och dessa äter ynglena upp men majoriteten av maten de äter är sånt som jag har kastat ner.
                          Jag brukar göra en liten foderblandning av typ alla varianter av torrfoder och pellets jag har, även sjunkande fodertabletter för malar, sedan smular jag sönder allt till ett fint pulver. Detta ger jag dem sedan minst 2ggr om dagen och jag brukar veva runt lite i karet så att pulvret säkert sjunker så att alla yngel får i sig av maten. När de sedan blir större(som dina är nu) så brukar jag komplementera med frysta bosmider(små små kräftdjur) och när de blir ännu större(2cm+) så får de fryst artemia, mygglarver, små pellets och vanligt torrfoder.

Mina yngel brukar däremot växa extremt sakta så det går säkert att hitta betydligt bättre yngelfoder än det mina har fått, nykläckt artemia verkar vara väldigt populärt och det ska tydligen vara ett väldigt bra yngelfoder.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Min hanne har grävt en ganska rejäl grop nu. Jag hade en sten och en rot bredvid varandra och ovanpå dom roten med de fastvuxna växterna. Jag flyttade stenen en bit ifrån roten eftersom jag såg att han försökte pressa sig in mellan stenen och roten. Roten med växterna blir då som ett tak och han har grävt en ganska rejäl grop där.
                            Det där låter lovande, jag kan inte säga att det fungerar så generellt men här hos mig så har lekförberedelserna alltid börjat med att hanen har grävt stora gropar.
                            För övrigt så låter det som att det är honorna som är anledningen till att det inte blir lek hos dig, de verkar inte alls vara lika intresserade av lek som hanen. Min gissning är att detta beror på sebrorna, om sebrorna bossar i karet så känner nog honorna att det inte är någon idé att leka då de ändå inte skulle kunna försvara äggen/ynglena nog bra. Samma sak hände då jag hade skalarer, jag hade påfågelciklider i samma kar och skalarhanen uppvaktade skalarhonorna typ hela tiden men honorna verkade inte bry sig alls... när jag sedan bytte in påfåglarna så lekte skalarerna bara några dagar senare. Lugnet och vetskapen att de kunde försvara sin avkomma var allt som behövdes för att det skulle bli lek.
                            Min gissning är att det är samma sak med dina jaguarer, de behöver nog bara lite lugn och ro för att de ska känna att det är idé att leka.

Om du har möjlighet att flytta sebrorna till ett annat kar ett tag så skulle du kunna prova det, bara för att se om detta kan trigga igång leklusten hos jaguarerna. Men byt inte in sebrorna, de kan komma till stor användning senare.

Men egentligen så är det ju ingen panik så det kanske är bättre att bara vänta och se, ju längre de tar på sig innan deras första lek, ju större kommer honorna att bli och ju bättre kommer sedan parbanden att bli... allt är inte negativt med andra ord.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

Nu händer det grejer i karet.

Jagghannen har äntligen skaffat sig en hona. Dom står med varandra hela tiden och vibrerar tätt tillsammans. Hannen gräver ganska mycket nu och honan har till och med varit på rötterna och putsat lite. Kan dom leka på en gång efter parbildningen eller dröjer det ett tag? Jag vet att det dröjde ca en månad för dig FI men hur var det för dig orm?

Dom är väldigt noga med att jaga bort alla inkräktare det är därför jag misstänker en kommande lek. Skakningarna och fenslagen är väldigt kraftiga och intesiva mellan dom så det ser verkligen ut som det ska komma en lek. Det enda stör det hela nu är sebrahannen. Deras yngel började kläckas igår kväll och idag är nog alla yngel framme (svårt att se när dom ligger i en klump). Så idag är han rejält aggressiv och jaguarerna vågar inte riktigt sätta emot. Om jagghannen blåser upp sig och ska skrämma sebran så blir han ännu tokigare och jagar skiten ur alla jaguarer. Jaggparet har dock inge problem att hålla de andra två på avstånd.

Det jag funderar på nu är att sätta in en avdelare så jaguarerna kan få förbereda i fred. Avdelarna skulle isåfall bestå av ett nät som är ganska grovmaskigt men givetvis inte så grovt att fiskarna kan fastna i det. Min morfar använde det i våran för att dela av den för olika stora regnbågar förr. Det är inget fiskrnät som är avsett för att få fast fisk, utan det har väldigt grova trådar och det är nog ganska omöjligt att få fast fisk i det. Om det är någon som kan vara i riskzonen att fastna så är det isåfall sebrahonan, men skulle det hända så plockar jag såklart bort det. Det som hade varit bra är om hon kan simma rakt igenom maskorna (ifall något yngel skulle hamna på villovägar).

Vad tycker ni jag ska göra? Jag kan absolut inte köpa några rötter och bygga upp en vägg för då kommer jag inte överleva sommarn. Har extremt dåligt med pengar och är utan sommarjobb.

Det är bara det att det ser ut som att jaguarerna inte får någon lugn och ro när sebran kommer simmandes. Sedan när han återvänder till ynglen då lugnar jaguarerna ner sig och börjar på att grävva och vibrera igen. Men då kommer sebran och förstör igen, så det är inte många grävtag jaguaren hinner ta innan dom blir skrämd.

MVH Martin
                              MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                                Användare
                                • February 2003
                                • 708

Glömde en fråga.

Jag läste någonstans att ett lukten från en lek kan få ett annat par att börja leka.

Kan det vara så att sebrornas lek triggade igång jaguarerna?

Det låter ju väldigt troligt tycker jag eftersom jaguarerna beter som dom gör nu efter sebrorna har lekt.

MVH Martin
                                MVH Martin

Kommentar

Arbetssätt...