Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Först ska jag börja att be om ursäkt för inläggen jag skrev i fredags. Var lite sne då så man tänte inte så mycket[]

I alla fall så ska jag testa med avdelaren igen. Jag ska testa med att spänna nätet mellan två pinnar som får står mot sidoglasen. På så sätt får jag helt tätt så det borde vara omöjligt för sebran att komma igenom om han inte rammar hela skiten, men det klarar han nog inte.

Jaguarerna visar inte samma intensiva beteende nu men hannen gräver fortfarande litegrann, och jag hoppas verkligen dom sätter igång om jag delar av karet. Ska sätta igång med avdelarjobbet nu på en gång sen ska jag byta vatten. Efter vattenbyten brukar det hända mer.

MVH Martin
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Martin: Visst vet du att det går att ta bort inlägg genom att logga in och klicka på papperskorgen ovanför inlägget?
      Bara ett litet tips...

Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

INXS:
        Det var ett tag sedan vi fick höra något om jaguarparet... Hur går det, har de börjat äta nu eller matvägrar de fortfarande?

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik - det ar svart att saga. Jag satte i ett gang guldfisk for matning , ocksa nagra "minnows" och zebradanios.

Daniosen ar ganska smarta och hoppar over vaggen ner i sumpen men jaggarna har fatt tag pa en del av guldfiskarna och minnows. Dom verkar bara fanga dom , tugga upp dom och spotta.

Sedan provade jag med rakor - nix.

Daggmask - inte heller.

Aquadine - det brukade dom ata jamnt men inte nu.

Hikari Cichlidpellets - icke sa Nicke.

Hackad fisk - njet.

Hackad fiskrom och fisklever - NoNo.

Dom har nu matvagrat i ca 19 dagar - men nagra Ghandi ar dom ju inte efter att ha slarvat bort hela barnaskaran och bitit sonder sina lek kamrater.

Dom borjar att se ut som ethiopier men haller pa att mysa in sig i en kruka igen - blir det mer an 3 agg denna gangen blir jag chockad.

Hur brukar dina bete sig nar dom leker och efter aggen klacks?

Kommentar

• walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

FI: nej det visste jag faktiskt inte. Nu är dom bortplockad iaf.

Nu är avdelaren på plats igen i karet. Igår lyckades jagghannen komma över och inatt sebrahannen. Men dom kom troligen igenom hålet som jag gjorde i nätet för att pumpstrålarna skulle komma igenom lättare. Jag har nu satt igen det hålet och det finns ingen möjlighet att komma över nu. Jaguarerna verkar iaf gilla att sebran inte kommer över. Hannen har grävt en rejäl grop nu mellan roten och stenen jag surrade om tidigare. Bottenglaset kommer fram nu. Jag nämnde för ganska länge sedan att jag hade två flata stenar vid jaggarnas tillhåll. Dom verkar inte vilja ha dom som lekplats iaf för han gräver över dom hela tiden. Igår när jag bytte vatten så plockade jag fram dom, men idag så ligger dom under gruset igen. Jag sa ju också att jag hade en till flatare sten men den grävde sebrorna under då. Nu har jag iaf flyttat den till "jaguarlyan", och den verkar vara väldigt välkommen. Direkt när dom fick syn på den så lade på honan och hanen och gned sina bukar mot den och vibrerade, och viftade och spände sig för varann. Är det detta du kallar för "provkörning"?

Iaf så har han inte grävt upp något grus på den stenen så jag misstänker att den blir målet för äggläggningen. Jag hoppas verkligen att dom leker snart, det vore väldigt intressant.

I övrigt är det inget speciellt som har hänt, förutom att jaggarna äter lite sämre än vanligt. Ingen kris precis men det märks att dom inte är lika i tagen som vanligt. Alla har väl sina svackor när det gäller att äta. Kan det bero på lågtryck eller något sånt?
            Vid förändringar i lufttrycket så ändras väl storleken på fiskarnas simblåsa, vilket bör påverka aptiten.

MVH Martin
            MVH Martin

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

INXS:
              Vad tråkigt att höra, och vad konstigt att de beter sig så där. Jag tror inte att det är någon sjukdom då de inte beter sig som att de vore sjuka... men jag kan givetvis ha fel.
              Att det har gått 19 dagar sedan de åt är däremot oroväckande och man tycker att de borde börja äta snart om det bara är någon slags matstrejk...
              Har du kollat så att det inte är något fel på vattenkvalitén? ...felaktig eller dålig vattenkvalité kan ofta göra att fiskarna äter sämre. Men i så fall så brukar de även bli hängiga och de brukar definitivt inte fundera på att leka...
              Nej jag vet inte om jag kan vara till så stor hjälp den här gången, prova ställ en fråga i Akvariet-avdelningen här på forumet så kanske de lite mer kunniga kan hjälpa dig att ta reda på vad som är fel.

"Hur brukar dina bete sig nar dom leker och efter aggen klacks?"

Före leken så brukar honan äta lite mindre än vanligt, antagligen eftersom äggen tar så stor plats att inte lika mycket mat ryms. Då äggen är laggda så brukar både honan och hanen äta väldigt bra, speciellt honan som har ätit lite mindre just innan leken, de brukar däremot turas om att äta för att inte lämna äggen ensamma så länge.
              I övrigt så är de väldigt aggressiva mot allt som dom uppfattar som hotfullt och attackerar frenetiskt alla inkräktare samtidigt som de håller alla andra fiskar på ett säkert avstånd från äggen.

Då äggen sedan kläcks så flyttar de ynglena till en tidigare utgrävd grop och håller dem samlade där medans de frenetiskt försvarar gropen, i detta skeende så är aggressionsnivån väldigt hög, alla som kommer lite för nära attackeras våldsamt... Det var detta som hände synodontisen här om dagen, det ser fortfarande ut som om någon har flått huvudet på honom...
              De äter hur som helst fortfarande bra, honan har däremot ätit upp sig lite och är inte lika galen vid matningen som just efter äggläggningen.

Då ynglena till slut börjar kunna simma så höjs aggressionerna till högsta nivån och i detta skeende så vill man inte gärna stoppa ner fingrarna i karet, det är just i detta skeende som alla mina andra ciklider har fått så mycket stryk att jag har varit tvungen att flytta dem. Den höga aggressionsnivån hålls sedan i ett par dagar och trappas sakta ner allt eftersom ynglena blir färre och ynglena börjar kunna simma undan från sina fiender. Föräldrarna äter som vanligt men kan (i bästa fall) spotta ut lite av deras mat så att ynglena får i sig lite, detta är dock yterst ovanligt och det är därför som jag alltid har varit tvungen att hjälpa dem med matningen.
              Efter ett par veckor så klarar de inte längre att fånga upp ynglena då dessa har blivit för kvicka, då brukar de i regel börja gräva och förbereda sig inför nästa lek. Ynglena lämnas allt mer åt sitt öde, aggressionerna är nästan helt borta och en månad efter äggläggningen så lägger de ägg igen. Då dessa ägg sedan kläcks så har föräldrarna snabbt gjort slut på de gamla ynglenas "lidande" och dödat dem en efter en... Jag vet fortfarande inte varför de gör så och jag undrar fortfarande om detta är ett normalt beteende eller om mina är rubbade på något sätt... Det är tråkigt att se i alla fall.

Hur som helst, jag vet inte om det är ett generellt beteende men så där beter sig i alla fall mina jaguarer vid leken och yngelskötseln. Hoppas att det kunde hjälpa dig på något sätt.

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

Direkt när dom fick syn på den så lade på honan och hanen och gned sina bukar mot den och vibrerade, och viftade och spände sig för varann. Är det detta du kallar för "provkörning"?
                Jajemensan! Nu är det nära Martin! =D
                Att både honan och hanen "provkör" är dessutom jättebra, här hos mig så brukar detta ske endast några få dagar innan leken.

citat övrigt är det inget speciellt som har hänt, förutom att jaggarna äter lite sämre än vanligt.
                ...
                Kan det bero på lågtryck eller något sånt?
                Vid förändringar i lufttrycket så ändras väl storleken på fiskarnas simblåsa, vilket bör påverka aptiten.
                Jag skrev precis till INXS och nämnde bl.a att min hona brukar äta lite sämre just innan äggläggningen. Är det så även hos dig, att det bara är honan som äter lite sämre?
                I så fall så är jag säker på att det har att göra med att leken nu är nära.
                Om även hanen äter sämre så kan det kanske vara det där med lågtryck, jag har inte själv sett att detta påverkar matlusten men jag har hört att det kan göra det.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Fredrik - tack for svaret. Jag tanker att det hela kanske har nagot med flyttningen att gora. Jag kollade vattenvardena ett pat ganger och dom var battre an man kan forhoppas Amonia 0 Nitrit 0.25 Nitrat 5 och PH 7.8. Det ar 2 sma zepror som bor dar med dom - jag satte in dom for att jaggarna skulle kunna ta ut aggressionerna emot dom istallet for varandra och for att dom inte skulle vara skygga, det ar ocksa en gibbiceps till dammsugning.

Gibbicepcen jagas da och da men zebrorna ar jaguarerna helt ilskna over och dom barikerar sig under en rot och nagra stenar och kommer sallan ut.

I alla fall sa ater bade zebrorna och gibbicepcen normalt.

Det kan handa att jaguarerna har fatt i sig nagat da och da men dom ser valdigt utsvultna och magra ut. Jag har kollat nagra andra websites och folk sager att det hander ibland att ciklider matvagrar ett tag men sedan borjar ata plotsligt.

Dom verkar inte sjuka eller pa annat satt bete sig onormalt - sa det ar nog bra.

Kommentar

• walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

INXS: Orm hade ju precis samma problem som dig om jag inte är helt ute och cyklar. Fast det var bara hans hona som slutade äta. Han körde ju i lite salt och då blev allting bra. Ska du inte ta och testa det?

FI: Jodu, jag kan nästan lova att det kommer en lek nu snart. Honan är välkommen in i hanens grotta som han har grävt ur nu och dom står där och slår med stjärtfenorna mot varandra. Alla som kommer i närheten jagas bort. Det verkar som hela förloppet accelererar nu när sebrahannen inte har en möjlighet att störa dom.

Jag är inte 100% säker men det kan faktiskt vara så att det är honan som äter sämre. De två ickelekande äter då iaf som vanligt. Jag skulle iaf tro att båda "lekförberedarna" äter lite sämre, men som sagt jag kan inte säga helt säkert.

Ska testa mata dom lite nu så kanske man ser. Det kan iofs vara svårt eftersom dom är som mest hungrig på morgnarna, då får man se vem som äter lite sämre. Ska tänka på det imorrn.

Hur långt innan leken kommer genitalpappillrarna fram? är det lika som sebrorna, någon dag?

MVH Martin
                    MVH Martin

Kommentar

• INXS

Tack Martin - ska prova att salta ner dom lite.

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

Idag har jag tittat till fiskarna om de är någon som äter sämre. Men jag tycker inte att det verkar så. Dom är tillbaka till den normala "feeding frenzyn" igen. Däremot så verkar det som att "lekhonan" blir snabbare tjock än de andra, det borde väl tyda på att det finns något mer i hennes mage, ägg. Jag är inte 100% säker men jag tyckte det verkade som så iaf.

Den största av de andra två jaguarerna har fått sig ett ganska rejält sår på huvudet. Båda två är iofs ganska sargad men värst är det med den största. Det är paret som har tilltygat skadorna. Iaf så ser det där såret på huvudet ganska konstigt ut. Det ser ut som att det växer en vit trattkantarell rakt ut ur huvudet på hon. Jag menar allvar. Endera har hon fått ett sår som sedan har drabbats av svamp eller också så har det som bet henne lyckats slita med lite kött så att det hänger ut från huvudet. Jag saltade vattnet lite extra nu och körde i lite vattenberedning för att lugna fisken (som är kolsvart och verkar vara väldigt stressad). Båda fiskarna som inte har bildat par är väldigt mörka vilket måste tyda på att dom åker på hyfsat med däng av de andra. Paret dock är väldigt vackra och har fina färger.

Hannen fortsätter att gräva och har fått upp stora hålor, så att bottenglaset tittar fram, under nästan varenda rot. Honan verkar inte vara lika intresserad längre men det kommer säkert när hannen är klar med sin grävning. Om man tänker på hur sebrorna gör så är det ju hannen som blir lekvillig först och håller på och charmar honan, inte förrän bara någon dag innan leken märker man att honan blir intresserad. Stämmer detta även med jaggar? isåfall borde väl honan bli mer intresserad när hannen är klar med grävningen och kan ägna sig mer åt henne.

Idag gjorde jag rent ytterfiltret. Det var måttligt skitigt men inte på värsta viset. Jag organiserade också om lite då jag såg vilka material som var effektivast.
                        Den blå filtermattan som jag hade i första facket(nedersta) var inte alls så jätteskitig, varefter jag tog den helt. Den byttes ut mot hälften filtervadd (som visade sig väldigt effektivt och hade tagit reda på mycket skit) och hälften keramikmakaroner (för att få mer nedbrytningsbakterier eftersom jag matar ganska mycket).

Gamla organiseringen av material

Keramikmakaroner Keramikmakaroner

Filtervadd Filtervadd

Blå filtermatta Blå filtermatta

Nya organiseringen av material

Keramikmakaroner Keramikmakaroner

Filtervadd Keramikmakaroner/krossade snäckskal

Filtervadd Filtervadd

Snäckskalen stoppade jag i för att förhoppningsvis på lite hårdare vatten, jag tror inte att det är så effektivt men annars fungerar dom säkert som hem åt filterbakterier. Med denna nya organisering så hoppas jag få bättre mekanisk filtrering och bättre biologisk filtrering. Anledningen, tror jag, till att den blå filtermattan inte var så effektiv beror nog på förfiltret som finns i ytterfiltret. Det hade tagit reda på det mesta av den stora partiklarna så det fanns nog inte mycket kvar till den blåa som kom efter. Filtervadden var iaf väldigt effektiv och var helt igenkletad. Makaronerna som redan fanns i sköljde jag inte ens igenom, dom fick vara som dom var. Vattnet som fanns i filtret när jag öppnade det hällde jag över i en hink, och hällde sedan tillbaka det i filtret när det var rent, allt för att bevara filterbakterier. Det enda jag gjorde med det vattnet var att sila det genom en håv för att få bort det värsta kladdet som fanns där.

MVH Martin
                        MVH Martin

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

Walle_1, du gör dig själv en björntjänst med vadd längst ner. det kommer sätta igen väldigt fort och kommer orsaka problem i filtret. anledningen till att man har blå filtermatta längst ner är för att det inte ska filtrera allt. resten av materialet i tunnan behöver också "smörjas"
                          fish r friend

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Hurra!! De har lagt upp en ny artikel om jaguarciklider i artikelarkivet! =D
                            Jag tror minsann att det är jinnarparen som har skrivit den, den är från 2000 och extremt intressant och välskriven.

Läs och njut.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Ynglena är frisimmande nu.
                              Det är svårt att säga hur många det är men jag tror att det är fler än någonsin, en vild gissning är 800-1000st.
                              Jaguarerna är i alla fall aggressiva som vanligt då de har yngel, synodontisen som redan är skadad har det rejält tungt... eventuellt så flyttar jag honom till karet med lill-jaggan men jag ska vänta och se om det blir bättre imorgon. Normalt så försvinner det rejält med yngel varje natt och jag tror att det är det stora antalet yngel som gör att jaguarerna går på synodontisen lite mer än vanligt.
                              Hur som helst så trodde jag att sorgmanteltetrorna skulle vara det största hotet mot ynglena då de är så kvicka och så många och svåra att hålla koll på, det visade sig däremot att jaguarerna klarar att undanröja detta hot galant och de har verkligen satt in sin respekt hos tetrorna.

Yngelantalet är som sagt stort och det verkar inte vara så bra för föräldrarna, det ser ut som att ynglena äter från deras slemskikt och så fort de ställer sig nära ynglena så håller de ihop fenorna så mycket som det bara går. Ser lite tråkigt ut...
                              Jag läste i en artikel att man bör gallra rätt friskt bland ynglena för att göra jobbet enklare för föräldrarna, det är möjligt att man får ta till såna metoder den här gången...
                              Men vi får se hur mycket chokladmalen hinner äta upp till imorgon.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                                Användare
                                • February 2003
                                • 708

Jag har nu läst artikeln du hänvisade till. Den var mycket intressant och välskriven det håller jag med om. Men jag tror att det är dags att jag säger vad jag har noterat angående könsskillnader.

Jag är säker på att jag har hane och hona nu. Jag tror knappast två hanar skulle stå och vibrera och vifta med fenorna åt varandra. Det nämns i artikeln ovan att honor inte har fläckiga fenor. Fel, iaf i mitt fall. Min honas fenor ser exakt ut som hannens. Ibland kan dom bli lite svagare färgad, men ofta är dom lika som hannens dvs. blåskimrande och svartprickiga. Det FI sa om att man ser hannens genitalpappill hela tiden stämmer inte heller, om jag nu har en hona vilket jag inte tvivlar en sekund på så ser hon lika ut "därnere" som hannen.

Det som skiljer mellan mina fiskar är följande:
                                Honan har den typiska honteckningen, dvs. en svart längsgående band och en inte så prickig buk. Detta har dock kommit på senare tid, på ungfiskar syns inga tydliga skillnader i färger och mönster. Hannens buk är prickigare och han har dessutom fler och kraftigare prickar på huvudet. Formen på kroppen anser jag vara det bästa att titta på. Honan har liksom en böjd bananrygg medan hannens är ganska plan hela vägen. Honan är som tjockast rakt under framkanten av ryggfenan och har där lite av en puckel på ryggen. Hannen är ganska lika grov hela vägen och har större huvud än honan. Honans huvud är spetsigare än hannens. Min hanne har också varit den största hela tiden och det brukar oftast vara så men det är inget säkert man kan gå på. En sak jag har noterat är också att honans buk sväller rakt ner vid matning, hannens sväller mer åt sidorna. Om detta har något med könen att göra eller om det är något personligt för fiskarna vet jag inte. Jag tror iaf att honans buk sväller neråt pga. det annorlunda maginnehållet (äggproduktionsorgan) och att deras magar ska klara av att hålla ägg.

Det är vad jag har noterat under mina jaguarers uppväxt.

Vad är det för skillnader på dina orm?

FI: stämmer formerna på ryggen även med dina?

MVH Martin
                                MVH Martin

Kommentar

Arbetssätt...