Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Varför skriver ingen?

Har du fått några yngel än orm?

MVH Martin
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

hehehe nä chokladmalen gör nog processen kort med allt som går in i munnen. funderar faktiskt på att omplacera honom, han är lite väl vräkig.

Helt galen även på dagarna, käkar så att han ser ut som en golfboll. Jag har fortfarande problem med att min hona inte äter så ja släpper ner rätt mycke mat i ett hörn där hennes revir är, problemet är att chokladmalen kamperar på samma ställe och äter upp allt innan honan hinner sniffa på det med övermatning som följd.

Hon e lite konstig, efter att alla fiskar ätit klart så börjar hon cruisa runt lite å plocka på småbitar som ligger kvar här å där, men hon äter inget som e större än 1mm i diameter.

De andra jaggorna äter numera hemmagjord räkmix, köpt räkmix, i vissa fall pellets å även mysis. Hon äter inget. Det är nästan så ja hoppas att hon ska dö snart så min ståtlige hane kan välja en hona med lite hjärna istället så slipper jag oroa mig hela tiden.

Har även plockat in ett lekpar sajica i karet så det är full rulle, alla slåss med alla men det går rätt lugnt till så inga skador på fiskarna mer än lite fenor som blitt bitna.
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

"Varför skriver ingen?"

Jag har haft fullt upp med diverse skolarbeten, jag hade matteprov igår och nästa matteprov är i början av nästa vecka, jag hade redovisning av projektet i webbdesign idag(Det blev givetvis ännu en akvariesida... http://hem.bredband.net/freisa/Projekt/ )
        ...och jag har typ 3 prov i Information och Layout imorgon... Inte nog med det, det ligger dessutom tre labrapporter i fysik och väntar på att bli färdiga, de ska vara inne senast på tisdag nästa vecka... *svettas* ;P

Nåja, här hos mig är det i alla fall lugnt i karet. Jaguarerna bråkar i och för sig då de snart ska leka igen men honan verkar ha tuffat till sig lite sedan sist och hanen kan inte köra med henne lika hårt som tidigare, mycket glada nyheter om jag själv får säga.

Jaguaren i det mindre karet har blivit skygg...
        Jepp.
        Jag vet inte varför men det har blivit värre och värre sedan jag tog bort malawicikliderna, han simmar iofs runt i karet men han är väldigt försiktig vid matningen och går man fram för hastigt till karet så simmar han raskt iväg och gömmer sig under innerfiltret...
        Jag provade ju sätta dit sorgmanteltetror men dessa började han genast sätta i sig och jag flyttade dem givetvis på en gång, tetrorna har gått i 375an sedan dess och ingen har försvunnit ännu.

Hur jag ska få den lilla jaguaren att tuffa till sig har jag ingen aning om, akvariet är för litet för att husera stimfiskar så det alternativet går bort.
        Martin, hur gjorde du med dina för att de skulle skaka av sig sin rädsla? ...väntade du bara eller gjorde du några åtgärder som kanske kan fungera även hos mig?

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

När jag slängde i några tilapia mariae så blev jaggarna genast mycket modigare. Men annars är det nog bara att vänta för mina blev modigare och modigare för varje dag som gick så det löser sig garanterat. Man tror hela tiden att det inte kommer lösa sig men det gör det till slut. Det är väl så att dom är väldigt uppmärksam på rovdjur när dom är liten (fåglar, fiskar etc.). Det finns säkert som en instinkt hos fiskar.

Det är lika som det är för mig nu, jag har fått för mig att mina aldrig kommer att leka eftersom honorna (om det verkligen är honor) är så pucko så det är inte sant. Verkar ha samma gener som orms hona. Dom verkar inte fatta att jaguarhanne vill ha dom i sitt revir. När han kommer och ska möta dom så vänder dom.

MVH Martin
          MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Det är tydligt att små jaguarer behöver några mindre skygga fiskar i karet under första tiden för att de ska känna sig helt bekväma. När lekparet var mindre så hade jag små sajicaciklider i karet och därför så såg jag inte ens skymten av någon rädsla hos jaguarerna, när jag nu senare hade malwisarna i det mindre karet där lill-jaggan går så simmade lill-jaggan runt som en kung i karet, med utspända fenor och supersnygga färger osv... men när han sedan fick gå själv så blev han helt plötsligt livrädd och simmade nervöst runt i karet med nedsänkta fenor och bleka färger...

Det positiva är dock att det Martin säger stämmer, det blir bättre och bättre för varje dag som går. Nu idag är lill-jaggan inte alls lika nervös och jag kan utan problem sitta vid akvariet utan att skrämma iväg honom, han ser dock fortfarande lite nervös ut men han simmar inte iväg och gömmer sig som tidigare. Förhoppningsvis så är detta beviset på att den där osäkerheten äntligen börjar försvinna. Jag började fundera på att stoppa ner någon fler ciklid i karet men nu tror jag att jag väntar och ser hur det utvecklar sig på normalt sätt i stället.

Hos lekparet har det kort och gott varit slaggis de senaste dagarna.
            Sorgmanteltetrorna verkar dock förkorta de värsta slagsmålen en aning men honan har ändå fått några fula mindre sår och spruckna fenor osv.
            Men det värsta verkar vara över nu och honan har nu börjat hjälpa till med lekplatsen och det brukar i regel vara det första tecknet på att leken snart blir av.

Det höll på att sluta illa här om dagen...
            Hanen grävde alldeles intill grottan med den stora skifferplattan och det visade sig att en av väggarna inte stod mot botten på karet...
            Väggen rasade givetvis och skifferplattan kanade iväg längs den liggande väggen och slog i framrutan...
            Men allt slutade otroligt nog bra och det blev bara ett litet litet märke på glaset, grushögen bredvid grottan dämpade lyckligtvis smällen då ena sidan av skiffern hade borrat ner sig rätt rejält i grushögen, hade inte grushögen varit där så kan jag nästan garantera att akvariet hade spruckit... Det finns med andra ord fördelar med att inte jämna ut jaguarernas grushögar.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

orm:
              Hur går det med ynglena?
              Jag läste att chokladmalen hade tagit en del, samma sak hände hos mig vid jaguarernas första lek, samma chokladmal är för övrigt fortfarande akvariets värsta yngeltjuv...
              Finns det några yngel kvar? ...i så fall, har de blivit frisimmande?

INXS:
              Hur går det för dina jaggor, har äggen kläckts?
              Verkar de klara av att försvara ynglena i det nya karet?

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jo Fredrik, man lar sig nagot nytt varje gang.

Ett par problem uppstod denna gangen: Jaguarerna flyttade in, jag satte in grus, filter och sten som har varit andvant men det blev nog en liten "mini cycle" med amonia och nitrit och jag tror att det gjorde att paret inte har atit lika mycket (vilket har gjort att karet har blivit annu skitigare) dessutom satte jag in valdigt lite grus for att det skulle vara lattare att stada.
                Detta gjorde att det blev mindre agg an vanligt (500-600) , en del mogel och nu en vecka senare ar det bara 50-100 yngel kvar.
                Dom har inte atits tror jag men manga har simmat ivag och fastnat under diverse dekorationer och dott.(det ar oppet under karet sa jag kan se in underifran)

Naja, jag far se hur det gar med resten av ynglen.

Nasta grej blir att inreda lite annorlunda - se till att det inte ar sa mycket stallen dar matrester och yngel kan fastna.

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

Nä chokladmalen plockade rommen så det hann aldrig bli yngel.

Jaguarer e kassa jägare jämfört med gäddciklider iallafall kan jag påpeka

De tre clownbarberna har blivit två, och trots jaguarernas idoga försök så var det gäddcikliden som knep den.
                  fish r friend

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Jaguarer e kassa jägare jämfört med gäddciklider iallafall kan jag påpeka
                    De tre clownbarberna har blivit två, och trots jaguarernas idoga försök så var det gäddcikliden som knep den.
                    Sluta nu, det var ju bara nybörjartur...
                    Vänta bara, jaguarerna kommer snart att plocka varenda foderfisk du stoppar ner innan gäddan ens hinner pallra sig fram ur vassen. Gäddan kommer inte bara att få kämpa för födan men också för sitt eget liv då jaguarerna snart kommer att se den där slimmade firren som en fin liten matbit... Så du ser, jaguarerna vinner alltid i slutändan. Go jaguars, GO! ;D

*...host...ähum...*

Skämt åsido, mina jaguarer var inte heller några mästare på att jaga då de var mindre men de blev bättre ju större de blev och ju fler bytesfiskar de lyckades knipa, "peaken" var just innan de började leka då de plockade 20st jättedanior på drygt 2 veckor...
                    Nu när de är större verkar de däremot ha lite svårare för att få bra utdelning på jakten, det är som att de har blivit lite klumpiga på något sätt och foderfiskarna hinner ofta veja undan innan jaguarerna hinner få fart på sin stora kroppshydda. Det är lite trist faktiskt... Men så länge de jaguar och smyger osv så klagar jag inte, det är själva jakten jag gillar, jag njuter inte då de tuggar sönder fiskarna jag har betalat för, det är bara smällar man får ta...

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

"Jaguarer e kassa jägare jämfört med gäddciklider iallafall kan jag påpeka "

Får hålla med orm här. Mina Menezesi är grymt snabba när det väl gäller. Geophagushanen får också känna på det med jämna mellanrum när han kommer för nära. Det bara smäller till och han hinner inte alls med att se var det kommer ifrån förrän det är försent. Dock så är även denna en tuffing, han ger sig inte i första taget utan håller fortfarande sin hörna.
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

jinnarparen och orm:
                        Visst jagar gäddorna på ungefär samma sätt som jaguarerna? ...att de liksom smyger på sina byten osv?
                        I så fall så måste jag faktiskt medge att de låter intressanta... jag måste nog kolla närmare på de där fiskarna.
                        Detta är iofs fel tråd men om man skulle skaffa en gäddciklid, vilken art skulle passa bäst tillsamman med en liten jaguarciklid?
                        Hur är gäddcikliderna i övrigt, simmar de runt och visar upp sig eller är de ganska försiktiga av sig?
                        Och slutligen, växer de så pass snabbt att de kan klara sig med jaguarer? ...även om jag skämtade litegrann tidigare så ligger det nog något i det jag sade, att jaguarerna kan börja se de smala gäddcikliderna som mat som småningom...
                        Vad tror ni, kan jag skaffa en gäddciklid till min mindre jaguarciklid och låta dessa växa upp ihop?

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

Det tror jag skulle fungera. jag kan verkligen rekomendera Menezesi!

Min stora gädda smyger inte, han blixtattackerar å jagar livet ur fiskarna

Annars e de som jaguarerna, eller värre i det att de tigger mat HELA tiden, å försiktiga kan de inte stava till. Stora gäddan dominerar jaguarerna, lite gruff mellan den största jaggan å gäddan, men gäddorna verkar verkligen kunna hålla stånd.

De växer rejält fort, grejjen är att de blir nog inte större än 15-20cm, men jag tror inte att en 30cm jagga rår på att äta en 20cm menezesi, det är de aldeles för snabba å bitska för.

Sen finns det ju den väldigt vanliga Crenicichla sp. Rio Xingu II, 45cm å väldigt vacker som ungfisk. Där kan nog en jagga sluta som mat om den inte växer fort nog. Ja det finns massa arter gäddciklider, men de jag har sett regelbundet är Xingu, Menezesi å dvärgarten Compressiceps.
                          fish r friend

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

Min stora gädda smyger inte, han blixtattackerar å jagar livet ur fiskarna
                            Men kan det inte vara så att din gädda är extremt bitsk och ivrig av sig? ...jag har nämligen läst lite om gäddcikliderna nu på morgonen och det låter som att gäddciklider normalt ska vara typiska "ambush-predators" precis som jaguarerna.
                            Stämmer detta så passar det perfekt för mig, det är ju nämligen själva smygandet och lurandet på bytena som jag är intresserad av. Jag har aldrig varit intresserad av fiskar som attackerar bytena direkt, i dessa fall så är det lika intressant att slänga i pellets som foderfiskar... enda skillnaden är att det flyger ut fjäll ur gälarna istället för smulor från pelletsen... ;P

Jag hittade i alla fall en bra sida om crenicichla-arterna.
                            Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Tror ni att det går att hitta någon av dessa arter här i Sverige?

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

Jo min gädda är nog aldeles för tillvänjd på att äta räkmix å lite lat av att vara kungen i karet. Jag har svarat lite mer om gäddor i menezesi-tråden. Å fresten har största jaguaren jämnat till siffrorna till 1-1 när det gäller att ta Clownbarber :-)

Men kolla här! nu kommer walle_1 gråta lite tror jag, jag håller på å få lek på ett annat par jaguarer i karet.

Lite sämre kvalitet än vad som är optimalt då ja får stå på avstånd å zooma, den större jaggan är ett matvrak som tar alla rörelser utanför karet som en ursäkt att ställa sig vid mathålet.

Ok, ett helt nytt par är det inte, den stora jaggan är samma som lekte med den matvägrande för en vecka sedan. Jag har alltid trott det är en hane då den är störst. Men båda gångerna det vankats lek nu så är det de två små fiskarna som har grävt och initierat lekbeteende ... borde inte det tyda på att dessa två mindre fiskar är hanar? och den stora fisken är en hona som nu leker med hane #2 .. eller så är det honorna som håller revir å lockar in hanen att leka med dem. Genitalpapillen på både de två små är breda, men ändå konformade. Den stora fiskens genitalpapill har jag inte sett till.

Min chokladciklidshona's genitalpapill är tubformad, är jaguarhonornas papill även den totalt tubformad? Hoppas du kan reda ut min förvirring FI.
                              fish r friend

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

orm:
                                Så kul att det blev lek så snabbt igen, du verkar ha hittat riktigt kärlekskranka firrar.

Här hos mig har de också lekt så de håller schemat exakt enligt mina beräkningar. Förra leken skedde 2:a Maj och igårkväll 1:a Juni lekte de igen.

Här är två filmer på själva leken, kvalitén är givetvis usel då jag precis som du var tvungen att häcka en bit ifrån karet och zooma järnet, men man ser i alla fall vad de håller på med.

(10MB)

(20MB)

Några bilder...

Appropå det där med genitalpapillen...
                                Jag satte ihop ett par bilder tidigare som förklarar hur de ser ut ganska bra.
                                Hona.

Hane.

Som du ser så är åtminstone min jaguarhonas "grej" totalt tubformad men eftersom jag inte har någon annan att jämföra med så är det svårt att säga om det är så på alla jaguarhonor. Min amatörmässiga gissning blir däremot att alla jaguarhonor har totalt tubformade genitalpapiller.

Hur som helst så är jag 99,9% säker på att din stora jagga är en hane, en hona kan inte vad jag vet lägga ägg redan en vecka efter förra äggläggningen, det tar väl i regel ett antal veckor innan nya ägg är producerade. I filmen ser man också ganska tydligt att den lilla jaggan har ett äggläggningsrör.

För övrigt så måste jag säga att jag gillar dina jaggors utseende, de har verkligen extremt bra kontrast i mönstret, mycket snyggt.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...