Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

citat:det kanske finns någon där ute med ett större kar som inte orkar vänta på att få fram ett lekpar, de blir nog överlyckliga om de kan få ett fungerande lekpar på en gång.
    Jo, men deras problem är inte dina problem. Sen tror jag inte att en fisk skulle sakna sin partner om man delade på dom. Visst kanske hanen saknar en hona och vice versa men jag tror inte att dom saknar precis den fisk dom har lekt med.
    citat:Hur som helst, appropå leken och bråket med sebrahanen... Det jag gjorde då mina sebror tog över karet var att i princip dela av karet helt och hållet, jag hade en jättestor rot mitt i karet och sedan växter som täppte igen gluggarna, det fungerade bra och det var även efter denna förändring som jaguarerna lekte. Jag har iofs inte sett hur du har inrett karet, du kanske redan har delat av det...
    Nej jag har ingen tydlig avdelning av karet men fiskarna vet sin plats och dom håller till på olika sidor av karet. Sebrahannen drar väl en lov in i jaguarernas tillhåll ibland men han är mycket fredligare nu än vad han har varit. Det var därför jag tänkte att nu är leken på gång. Eftersom sebrorna har lugnat sig, då såg jaguarhannen sin chans att sätta honom på plats. För att sedan lugnt kunna leka. en idé vore kanske att sätta gräs ända från bakrutan till framrutan. Det blir ju då som en ridå som delar av karet. Annars tror jag att den nya inredningen är bättre än den jag hade förr. Fö den utmobbade har jobbat sig tillbaka i "gänget" och står för det mesta med de andra jaggarna. Ibland hamnar han bakom pumpen men är snabbt tillbaka igen.

Jag vet inte hur jag ska dela av annars. Det ska väl vara en avdelare då men det är så hiskeligt fult så det blir sista utvägen. Det är ingen panik heller leken kommer nog hur som helst det är jag säker på. Bara jaguaren växer på sig litegrann (vilket verkar gå extremt fort med löjor) så kan han nog ge sebran en omgång han sent glömmer. Efter det ska det nog gå bra att mota bort honom. Bara sebran hamnar i underläge och inser det så ska det nog gå bra. Han kommer väl nte växa så mycket mer skulle jag tro. Tror inte att han har växt något på den tiden jag haft honom, och han är väl 13 cm ungefär. Så jaguarhanen har växt ifrån honom på längden, men höjden är en annan historia.

MVH Martin

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Jag har ingen personlig erfarenhet av sebror, men bekanta till mig har antytt att även om en sebra är i underläge, så har de väldigt svårt att inse det . Om du är rädd om sebrorna får du nog plocka ut dem förr eller senare, annars kanske omgången blir det sista han får
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Kolla in gaddarna! :O

Inte undra på att synodontisen har en massa repor på kroppen...

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

Nästan i klass med denna. Fast inte riktigt!
          // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

hehehe FI jag hajjar att du inte ville bli biten av honom

Mina chokladciklider älskar min nya räkmix som tur var. Så nu har jag mat åt dem i 2½ år.
            fish r friend

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

Nej jag är inte så jätterädd om sebrorna. Dom ska fungera som aggressionsavledare även fast dte inte gick riktigt bra för FI.

MVH Martin
              MVH Martin

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

walle_1 å ni andra, hur mycket salt per 100L är rekomderat till centraler? Honan som inte äter kliar sig en massa å rycker å har sig.

så sjukt orolig, hon å stora hanen har hängt som limmade breve varann i 2dygn+ nu å gräver å gräver... å jag har inte tid å åka å håva mygg å har inte vart på akvarieaffär på länge.. måste styra upp levandefoder till helgen. :-(

Ja fattar inte varför en fisk i lektagen inte vill äta .. alla andra käkar ju räkor å räkmix med stor förtjusning.
                fish r friend

Kommentar

• chrillo
                  Användare
                  • February 2003
                  • 180

Just att en fisk blir mycket aggresivare under leken stämmer ju in på i nästan princip varje ciklid. Att den som leker sedan också utvecklar en större aggression och därför får övertag oavsett hur stor den andra fisken är, är ju också väldigt vanligt. Har sett det hos mina Salvinis, blå ciklder, jack dempsey etc etc. Även fast en annan fisk kan vara 3 gånger så stor så brukar den ändå backa undan då en lekande hane vaktar reviret.

Det är ett väldigt vanligt och jag skulle vilja säga typiskt beteende för ciklider.
                  720liter Malawi

Mvh /Christian
                  http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av chrillo

Just att en fisk blir mycket aggresivare under leken stämmer ju in på i nästan princip varje ciklid.
                    Jo du det har du ju rätt i, jag själv har däremot aldrig tidigare varit med om att aggressionen har blivit så allvarlig att jag har tvingats plocka bort fiskar, jaguarcikliderna är de första ciklider jag har haft som har tvingat mig till detta.

Själva problemet är att de vållar sådan stor skada då de går till attack på allvar, och detta gör de enligt min erfarenhet endast då de leker. De tomma hoten blir under leken till vildsinta attacker och de ger sig inte förrän den utsatta fisken antingen dör eller flyttas från karet. Så illa är det faktiskt. Så länge fisken de stör sig på finns i karet så verkar de ge sig in på att mer eller mindre eliminera den...

Observera däremot än en gång att detta bara är under själva leken, mellan lekarna så är de faktiskt ovanligt lugna av sig, detta är åtminstone min erfarenhet. Det är pga detta som jag fortfarande tycker att jaguarciklider har fått en onödigt hög aggressionsstämpel på sig. Det borde stå "Mycker aggressiv vid lek", inte "Mycket aggressiv" rent generellt...

Men detta är ju bara enligt mina egna erfarenheter och debatten om hur aggressiva jaguarcikliderna egentligen är lär säkert fortsätta då alla ni andra får lek med era fiskar, det blir intressant att se om era då beter sig på samma sätt som mina har gjort.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

citat:walle_1 å ni andra, hur mycket salt per 100L är rekomderat till centraler? Honan som inte äter kliar sig en massa å rycker å har sig.
                      Jag vet inte hur mycket som är rekommenderat. Jag kör iaf med en tsk per 20 liter. Alltså 5 tsk (25 ml) per hundra liter. Det funkar bra för mig och mina har helt slutat klia sig.
                      citat:Även fast en annan fisk kan vara 3 gånger så stor så brukar den ändå backa undan då en lekande hane vaktar reviret.
                      Det där ser man ju hos sebrorna. Min hona på ca 6 cm kan faktiskt köra undan jaguarerna som är 12-13 om dom kommer nära ynglen. Dom bryr sig inte lika mycket nu som förr utan vänder sig ofta och hotar honan, då sticker hon till ynglen illa kvickt. Men ibland om hon kommer bakifrån utan att dom ser så kan hon jaga iväg dom.

För övrigt är sebrahonan väldigt tjock nu och dom gräver mycket så en ny lek är väl att vänta. Får se hur det blir nu om jaguarerna får det lika tufft eller om dom klarar av situationen bättre.

MVH Martin
                      MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

Min jaguarhane har blivit aggressivare nu...

...mot växterna.

Jag skämtar inte. Han står ovanför växterna (som sitter fastvuxen på en rot) sedan vibrerar han med fenorna och bakkroppen. Sedan vänder han sig mot växterna, biter tag i en och simmar och drar i den. verkar som han vill slita bort växterna för att komma åt den ganska plana roten under. Kan det vara så att han vill leka på den? Han har inte grävt något i gruset men ibland pressar han ner huvudet rakt ner i växten alldeles som han vill komma ner till roten. Kanske det är det här man menar i böcker när det står att dom inte bör hållas med växter. Många fiskar biter väl av växter innan dom ska till att leka?

MVH Martin
                        MVH Martin

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Martin:
                          Mina jaguarer brukar inte heller vara särskilt snäll mot växterna, däremot så tror jag inte att det har något med leken att göra, inte annat än att växterna är i vägen på något sätt. Det kan nog vara som du säger att han vill komma åt roten under växten, prova flytta växten och se om han börjar "provköra" på roten. "Provkörningen" är en av de första sakerna jag brukar märka då hanen börjar vara intresserad av lek, alla plana ytor som är på hans för tillfället utvalda lekplats brukar "provköras".
                          Och med "provkörning" så menar jag att han trycker magen mot ytan och liksom sakta sakta gnider sig framåt över ytan, han brukar dessutom putsa ytan litegrann som för att se om själva ytan är lämplig för leken.
                          Att han som du säger dessutom vibrerar i sidled är ett ännu bättre tecken. Visst gör han detta endast då en hona är i närheten? I så fall så kan det nog vara ganska nära lek nu, förmodligen så gäller det nu bara att honan är med på noterna för att första leken ska bli av.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

HA! de har lekt! för ett antal dagar sen, verkar som chokladmalen har ätit det mesta men visst finns det en 30-40 ägg kvar

på en lodrät rot, på baksidan lekte de! ... varför har de då grävt upp halva akvariet undrar jag

03-05-07 inhandlades de, 03-05-20 ca lekte de. 13 dagar ca. inofficiellt jaguar-lek-rekord?

fish r friend

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

HA! de har lekt! för ett antal dagar sen, verkar som chokladmalen har ätit det mesta men visst finns det en 30-40 ägg kvar
                              Grattis!! =D
                              Är det den matvägrande honan som har lagt äggen eller är det någon av de andra?

på en lodrät rot, på baksidan lekte de! ... varför har de då grävt upp halva akvariet undrar jag
                              De brukar gräva gropar lite varstans som de sedan flyttar runt ynglen till innan de har blivit frisimmande, även om det verkar konstigt så är det helt normalt.

03-05-07 inhandlades de, 03-05-20 ca lekte de. 13 dagar ca. inofficiellt jaguar-lek-rekord?
                              Tveklöst!
                              Det bådar även gott inför framtiden att leken skedde så smärtfritt som den verkar ha gjort.

Såg du alls skymten av aggressioner innan leken?
                              Har de blivit mycket aggressivare än de var tidigare?

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Här hos mig har oroligheterna börjat igen...
                                Ynglen är borta och hanen verkar inte ödsla tid på ovesäntligheter, han vill leka en gång till redan nu...

Jag körde ner ett helt lass sorgmanteltetror för att få honom att tänka på annat men jag vet inte hur bra de fungerar, aggressionerna har inte varit särskilt allvarliga än så länge, det är mest en massa flirtande osv...

För de som är intresserade så finns det nu en nästan 4 minuter lång film på hanens uppvaktande av honan. Jag klippte inte ner den eftersom jag inte ville ge en felaktig bild av hur det hela går till, det är liksom inte konstanta flirtar utan honan står på ena sidan av karet och hanen kommer sedan dit i svepande rörelser lite då och då och spänner sig sedan för kung och fosterland... typ.

20MB... ladda ner på egen risk

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...