Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrillo
    Användare
    • February 2003
    • 180

Jo jag vet att rolle haft dem men de är tyvärr borta nu. Det är jag som varit på han och gnällt om på han om just jaguarer så när han väll fixade några så hade jag redan fått tag på några =). Vita prick sjukan är väll det tacksammaste man kan få i sjukdomsväg. Har råkat ut för det ett flertal gånger och det har alltid löst sig. Bara man inte väntar med att börja medicinera. Kom ihåg att ta ut diverse filtermaterial om du har innerfilter så att medicinen inte tas upp av filtervadden. Utan låt filtret bara pumpa runt vattnet. Sedan bör du ta bort ytterfiltret och köra det i nått separat akvarium om du använder starkare mediciner så att du inte förlorar bakteriekuturen. Sedan bör du ha iallafall över 26grader i karet och alltid göra ett vattenbyte före varje medicinering.

Så brukar jag gå tillväga och det har alltid lyckats. Hoppas det löser sig för dina jaguarer iallafall.

720liter Malawi

Mvh /Christian
    http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• Motaguensis
      Användare
      • June 2003
      • 250

Jinnarparen: Takk for svar! Jeg så en Loisellei hann på 25cm i København i fjor sommer, men var så dum at jeg ikke tok den med meg hjem. Den hadde det heller ikke særlig godt =( Jeg synes også at Loisellei er den fineste av Guapotene i gjennomsnitt, men de andre kan bli like fine etter min mening. Jeg tror mine Friedrichsthali kommer til å danne par snart, me de er kansje litt unge ennå. De er 9 måneder og 9-14cm. De er ganske rovgirige og har spist en Festae unge, 2 Salvini unger og noen andre småfisk.
      Mitt Salvini "Red breast" har ca. 300-500 egg no. Vokter godt mot mine Friedrichsthali, Festaer og Myrnae par.

Mitt største Managuense par rister, graver og renser steiner hele tiden så no blir det nok egg. De hadde yngel for 3 uker siden også, men de ble spist =( Mitt lille par er ikke store nok til å klare å stå i mot de andre fiskene i 900L og må nok flyttes til et eget akvarium, hvis de skal klare å leke foreløpig. Ja, 900L er 2m, 75cm og 60cm høyt.

Preben

Kommentar

• Motaguensis
        Användare
        • June 2003
        • 250

Chrillo: Ja, Labiatum hannen, som er faren til de andre jeg har er ca.30cm, kansje mer, men han er en venn av meg som har fått. Veldig fin fisk, men ekstremt aggresiv. Når jeg gikk i rommet så prøvde han å drepe meg og komme igjenom ruta når han gikk i et eget 325L, emn når han gikk i 530L var han bare litt aggresiv. Større revir og fisk å jage på gjorde han mindre aggresiv. Dette er en fisk som jeg anbefaler, men pass på hunnen hvis du har et par. Jeg klarte å redde henne tre ganger før hunn døde.
        Preben

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

FI: Först måste jag ta och säga att din hanne har verkligen blivit fin sedan sist jag såg honom. Snygg lilaton på honom.

Angående jaguarerna så saltade jag lite extra efter slagsmålet och igår gjorde jag ett STORT vattenbyte på 180 liter. Nu är det verkligen rent och klart vatten och jaggarna har gått ihop och är mer vild än nånsin. Genitalpappillrarna är framme på båda två nu och jag får nog ta och finna mig i att det är två hannar som jag misstänkte. Båda har spetsiga saker som sticker ut ganska långt. Ser exakt ut som på din hanne.

Så nu till en fundering. Om nu två hannar har gått ihop så måste det väl innebära att de andra två också är hannar. Jag menar, hade det funnits en hona bland dom så skulle väl inte två hannar bilda par?

Det kanske stämmer det här med ryggfenan ändå, att hannar har prickig. Alla mina fiskar har iaf prickig och helfärgad ryggfena så det tyder väl på att det är 4 hannar isåfall.

FI: Fiskarna ser ut precis som att det skulle vara en hane och en hona. "Honan" ser typ ut som din med någon liten svag prick på magen, däremot har hon en färgad ryggfena. Hannen har ganska prickig mage och han också färgad ryggfena. Men genom att se pappillrarna så kan man väl vara säker? eller kan det vara någon sorts missbildning på "honans"?

Låter väl iofs ganska logiskt att det är två hannar med tanke på det häftiga slagsmålet. Det jag inte fattar är att dom har gått ihop igen. Dagen efter slagsmålet var dom inte i närheten av varann, men nu är dom som ett par igen. Det som är konstigast med alltihopa är att jag har lyckats få fram könsskillnader mellan fiskarna och jag har inte ens en hona :/. Det måste ju vara något sorts rekord, eller?

Jag funderar iaf i dessa banor nu. Har jag bara hannar så är jag ju tvungen att spara bara en av dom, annars kan det väl bli hyfsade slagsmål. Plus att jag säljer sebrorna och skaffar en ormhuvudsfisk som sällskap till jaggan. Jag hade isåfall tänkt mig en channa obscura, den blir ca 35 cm fullvuxen och det borde väl en jagga rå på, eller? Vad tror ni om att blanda en jaguarciklid med en ormhuvudsfisk. Ormhuvven kan vara extremt brutal när det väl gäller och sliter nog sönder en jagga som skit om han väl vill men jag tror inte att han vågar om man håller jaggan i samma storlek eller till och med lite större.

MVH Martin
          MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Martin:
            Det låter hur märkligt som helst att de har samma typ av genitalpapill om de har så pass olika kroppsform, iofs så kan säkert fiskarna få olika kroppsformer beroende på hur mycket de äter osv men jag tycker likafullt att det är lite märkligt... Jag tycker inte att du ska utesluta att någon av fiskarna är en hona, inte ännu.

Skulle du mot förmodan ha 4 hanar så kan det nog vara bra att göra som du säger och byta in de du inte vill ha kvar, men själv hade jag tveklöst försökt hitta en jaguarhona hellre än att skaffa en ormhuvudsfisk...
            Så här snabbt kan du väl inte ge upp?...

Appropå kombinationen ormhuvudsfisk och jaguarciklid...
            Jag har själv ingen erfarenhet av ormhuvudsfiskar så jag vet inte hur roliga de är att äga men så här spontant så tycker jag att du skulle kunna hitta en betydligt roligare och framför allt säkrare kombination än just jaguarciklid och ormhuvudsfisk...
            Hade jag själv varit i den situationen att jag hade blivit sittandes med en ensammen stor jaguarciklid så hade jag hellre haft jaguaren själv i karet än riskerat att den fick fenor och annat skadade av en ilsken ormhuvusdsfisk. Ensamma jaguarhanar verkar dessutom kunna bli riktigt härliga firrar och då de inte har något att bråka med så blir de ofta oändligt mycket vackrare än de som lever i en par-relation eller tillsammans med andra aggressiva fiskar.
            Se bara på MoJo's "Jumbo".

Eller den där jaguaren i den klassiska filmen där en ensammen jaguar attackerar en håv som ägaren håller upp utanför karet.

Hur som helst, om karet mot förmodan skulle se tomt ut så hade jag själv valt att fylla ut karet med några olika vackra malar eller andra bottenfiskar, det finns massor av snygga malar/bottenfiskar som inte behöver vara en fara för jaguarcikliden och som inte heller behöver riskera att bli skadade själva.

Fengäddor är tveklöst mina nya favoriter förutom jaguarcikliderna och min Polypterus senegalus blir bara tuffare och tuffare ju större den blir. Fengäddor har ett väldigt eget beteende och det finns dessutom jättevackra arter om man bara är villig att lägga ut någon hundralapp extra.
            Min är väl inte särskilt vacker kanske men jag diggar skarpt dess beteende, den är liksom nyfiken på något sätt och lägger sig ofta alldeles vid framrutan och tokstirrar på en av någon konstig anledning.
            Den käkar dessutom maten direkt från händerna och är allmänt rolig att äga.

Webshots, the best in Desktop Wallpaper, Desktop Backgrounds, and Screen Savers since 1995.

En annan variant är att välja någon gäddciklid, de har ett liknande beteende som jaguarerna när det gäller jakten och verkar dessutom vara mycket speciella, vackra och tuffa.
            Jag vet däremot inte hur lätt det är att hitta de snyggaste arterna men hittar man en variant som fisken på bilden nedan så skulle det inte finnas mycket att hänga läpp över.
            Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

En annan lite mer extrem variant är att prova hålla en ensammen jaguarciklid med en ensammen citrinellumciklid, lyckas man få dessa fiskar att fungera ihop så lär man inte behöva ha tråkigt framför karet en endaste sekund. =D

Men hade jag själv varit i den situationen du KANSKE är i just nu så hade jag allra först börjat med att leta med ljus och lykta efter en 10-15cm stor jaguarhona.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
              Användare
              • February 2003
              • 708

Det är bara det att ormhuvven är så förbannat kul att mata. Sedan diggar jag deras enorma förmåga att pressa ner även den största foderfisken. jaguarer kan väl få i sig hyfsade bitar också om man jämför med andra ciklider men kommer inte i närheten av ett ormhuvve. Jag har själv sett mitt förra ormhuvve pressa ner en mört som var lika stor som han själv. mellan matningarna är dom inte så tråkig som man kan tro. Ormhuvven brukar beskrivas som en gädda fast en mycket aktivare simmare. Blir fallet så att jag blir tvungen att spara en jaguar så är ormhuvve det självklara valet för mig. Malar är inget för mig.

Givetvis ska jag försöka få tag på en hona först, detta blir sista utvägen. Jag vill inte heller ha en fisk i akvarit heller precis, iaff inte nu när dom är så små.

MVH Martin
              MVH Martin

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Martin:
                Jag har själv inga erfarenheter av ormhuvudsfiskar så det är ju möjligt att de är intressantare än vad jag tänker mig, skriv gärna och berätta lite om dem i "Annorlunda fiskar !"-tråden på Zoopet.

Hur som helst, har du en jaguar i karet så lär det ju knappast bli dötrist i karet även om ormhuvudet skulle få för sig att lägga sig och tjura någonstans...
                Min fengädda är inte direkt superaktiv mellan matningarna men den reagerar väldigt bra på om jag sätter mig vid karet, att den dessutom går att handmata och är allmänt tuff och speciell gör att jag numera har ett STORT intresse för detta släkte. Att fengäddor dessutom är rovfiskar är ju inte direkt något jag stör mig på som ni säkert har förståt vid det här laget.

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                  Användare
                  • June 2003
                  • 250

walle_1: Jeg har en venn som har en VF Channa obscura på 35cm. Den har gått sammen med Managuensene hannes mange ganger og etter det jeg kan forstå så går det veldig bra. Jeg mener at en Channa obscura ikke har en sjanse mot en Managuense hann på samme størrelse! Men jeg har ikke hatt den sammen med Managuense og heller ikke hatt den, men jeg tviler. Prøv heller å få tak i en hunne, det kan da ikke være så vanskelig? Her i Norge er det ikke spesielt vanskelig å få tak i Managuense, i mange av byene har de de hele tiden og hvis ikke så bestiller de bare. Hvis du ikke får tak, vil jeg anbefale deg å sette en Labiatum sammen med Managuensen, mine bråker aldri med hverandre og har aldri gjort det utenom en liten kamp en gang i blant der i de "stand their ground". Det er ingen av de som vinner og Jaguar hannen er 21cm og Labiatum hannen som han går sammen med er 20cm. De er de som bråker minst i hele 900L. Men prøv å få tak i en hunne =).
                  Preben

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Nu har jag fotat lite och har koncentrerat mig på att peka ut de största skillnaderna mellan mina fiskar.

Närbilder på fenorna och nedre delen av buken.

Samma bilder som ovan men i större format.

Båda fiskarna sett rakt från sidan.
                    Bilderna är tagna utan blixt för att slippa vinkla kameran, kvalitén är lite blaskig men skillnaderna kommer fram i alla fall.

Samma som ovan men i större format.

Som ni ser så är det enorm skillnad mellan mina fiskar, jag gissar att min hona är ett extremfall då hon är så gott som helt utan prickar... Men dessa skillnader borde likafullt finnas även på andra fiskar fast skillnaderna kanske inte är riktigt lika tydliga alla gånger.

Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                      Användare
                      • February 2003
                      • 708

Motaguensis: Nej någon labiatum vill jag inte ha. Dom har säkert kul beteende men ska jag ha något tillsammans med jaguaren så ska det difinitivt vara en fullfjädrad rovfisk som tar stora byten. Jag kan inte uttala mig om hur en obscura skulle klara sig mot en jaguar eftersom jag aldrig ens sett en obscura i verklighet. En sak kan jag säga iaf, får ormhuvvet käkarna om jaguaren så blir det inte lätt för han. Ni skulle bara se hur min röda ormhuvudsfisk (channa micropeltes) knipsade av mörtar som skit. Han bet tag i dom, svalde halva sedan ruskade han på huvudet så det bara yrde fjäll någon sekund senare var mörten i två delar. Helt sanslöst vilka tänder dom har.

Du säger däremot att en kompis till dig har blandat jaguar och obscura med framgång så det låter inte så omöjligt att jag kommer prova på denna kombination. Även en kille på zoopet har sina managuense på 10-12 cm med en ormhuvudsfisk på 14-15. Ormhuvvet har inga problem att hävda sig och han hugger åt jaggarna om dom kommer för nära. Jag ska iaf ringa till lite zoo:n imorrna och höra om det ens är möjligt att få tag på obscura eller någon annan ormhuvudsfisk i samma storleksklass. Den röda är lätt att få tag på men blir så extremt stor så den tänker jag inte ha. Ska även höra om det är möjligt att få tag på en jagghona.

En sak är säker iaf, jag tänker inte börja om från början med små jaguarer. Då spar jag hellre en ensammen hanne.

FI: Som jag sa tidigare så brukar ormhuvudsfiskar jämföras med gäddor med den skillnaden att dom är mer aktiva. Den jag hade låg aldrig still på botten även fast den hade extremt lite plats. Matningen är bara det värsta jag har sett inom fiskväg, finns ingen fisk jag har sett som klår snabbheten och huggvilligheten som hos en ormhuvudsfisk. Fengäddor är säkert kul dom också, vad matar du den med förresten?

Gäddciklid, nja, visst skulle jag vilja ha en sådan. Men just nu står ormhuvudsfiskarna ensamma på min önskelista. Jag kan inte rå för det. Jag vill ha en fisk som hugger snabbt och distinkt och pressar ner stora byten. Ormhuvven är faktiskt en otroligt rolig fisk, det måste jag bara säga. Dessutom ser dom otroligt grinig och sur ut, precis som jag vill ha det.

MVH Martin
                      MVH Martin

Kommentar

• walle_1
                        Användare
                        • February 2003
                        • 708

Citat från www.snakeheads.org

"We have observed micropeltes catching fishes (Oreochromis mossambicus) obviously too large to be swallowed whole. The snakehead then shakes its head violently left and right, and the prey gets (literally) sheared in two! The cuts are relatively smooth and not very jagged, and certainly not due to tearing. The blade-like caniform teeth in C. micropeltes easily explains this."

MVH Martin
                        MVH Martin

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

En sak kan jag säga iaf, får ormhuvvet käkarna om jaguaren så blir det inte lätt för han. Ni skulle bara se hur min röda ormhuvudsfisk (channa micropeltes) knipsade av mörtar som skit.
                          Det är nog ett ganska riskfyllt projekt det där...
                          Jaguaren får inte vara för revirhävdande eftersom han då lär attackera ormhuvudsfisken precis som med alla andra fiskar som visar sig på öppet vatten. Och ormhuvudsfisken får inte vara för stor eftersom den då kan skada jaguaren om den får tag på den, men den får inte heller vara för liten eftersom den då kommer att ses som mat för jaguaren.
                          Får du alla delar att klaffa så kan det säkert gå men jag skulle definitivt inte prova själv. Ormhuvudet behöver troligtvis bara bita till en enda gång på fel ställe för att jaguaren ska bli skadad för livet...

Hade jag varit dig så hade jag hellre skaffat ett annat kar till ormhuvudet istället för att riskera att mista jaguaren om något går fel.

citat:Matningen är bara det värsta jag har sett inom fiskväg, finns ingen fisk jag har sett som klår snabbheten och huggvilligheten som hos en ormhuvudsfisk.
                          Skaffa påfåglar.
                          De kanske inte har tänderna till att slita sönder fiskarna men är det villighet att hugga efter maten du vill ha så är det svårt att hitta något värre. De tänker bara på mat och till skillnad från många andra fiskar så väntar de sällan på att maten ska komma ner i karet utan hoppar glatt långt ovanför vattenytan för att vara först att få glufsa i sig maten som bjuds.
                          Men påfåglar är däremot roligast i storleken 5-20cm, då de blir riktigt stora så blir de tyvärr ganska slöa av sig, detta är åtminstone min erfarenhet.

citat:Fengäddor är säkert kul dom också, vad matar du den med förresten?
                          Det jag ger den är abborre och torsk, sedan tar den själv för sig av annat som verkar intressant, som t.ex yngel, tetror, sjunkande maltabletter och alla varianter av frysfoder. Den äter allt den kommer över helt enkelt.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Ormhuvven är faktiskt en otroligt rolig fisk, det måste jag bara säga. Dessutom ser dom otroligt grinig och sur ut, precis som jag vill ha det.
                            Jag kan ha fel men är det inte så att ormhuvudsfiskar precis som pirayor främst är roliga att mata?...
                            De ormhuvudsfiskar jag har sett i butikerna har bara legat på botten eller bakom något filter, det kan iofs ha varit några konstiga arter men även om de simmar runt litegrann så har de väl liksom inte någon direkt plan... eller?
                            Simmar de inte runt helt planlöst liksom?

Jag hade små paroonhajar för något år sedan och dessa var svinroliga att mata, de blev helt galna då de kände vittringen av maten och de åt kort och gott som riktiga hajar, de bet tag i matbiten och skakade på den för att slita den i mindre bitar och svalde sedan ofattbart stora bitar.
                            Men...
                            Mellan matningarna så simmade de bara i samma enformiga cirkulära bana ända tills det vankades mer mat.
                            Stentråkigt.
                            Det slutade med att jag matade dem tills de såg ut som blåsfiskar eftersom matningen var det enda roliga med dem, efter två månader var jag döless på dem och bytte då till påfåglarna som var typ 100ggr roligare att äga på alla sätt och vis.

Det jag vill säga är helt enkelt att du kanske lessnar på "ormhuvvena" efter någon månad...
                            Är det verkligen värt att riskera hälsan på din blivande extremt coola och stora jaguar genom att stoppa ner ett "ormhuvve" som du kanske lessnar på efter ett litet tag?

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

citat:Jag kan ha fel men är det inte så att ormhuvudsfiskar precis som pirayor främst är roliga att mata?...
                              Pirayor är inte ens roliga att mata, haha.

Allvarligt så tycker jag att det är så med de flesta fiskar, att matningen är rolig. Tycker inte att det händer så mycket för jaggarna heller mellan matningarna. Så fort man kommer in i rummet ställer dom sig under mathålet och tigger mat. Någon riktig jakt har jag inte fått sett från dom än så det är ingen bit jag är helt lyrisk över precis. Jag tycker helt klart att det ser mycket fräckare ut med en ormhuvudsfisk som praktiskt taget jagar skiten ur foderfiskarna. Jag vet inte hur en obscura är men dom ska ha ganska mycket växter. Troligen så vill dom ha det till jakten (jämför gädda).
                              citate ormhuvudsfiskar jag har sett i butikerna har bara legat på botten eller bakom något filter, det kan iofs ha varit några konstiga arter men även om de simmar runt litegrann så har de väl liksom inte någon direkt plan... eller?
                              Simmar de inte runt helt planlöst liksom?
                              Det röda ormhuvvet simmar hela tiden fram och tillbaka uppe i ytan iaf som små. Men killen jag frågat lite på zoopet hävdar att det mindre arterna kan vara lite mindre aktiv och tillbringa mer tid stillaliggandes precis som du säger. Men nu kommer en rolig del. han säger även att dessa mindre ormhuvven har ett liknande beteende som ciklider har. Alltså revirhävdning. Han säger att de mindre arterna är aggressiva redan som små och håller revir. Det skulle ju isåfall vara hur läckert som helst att ha halva karet med tätplanterade växter där ormhuvudet kan tillbringa sin tid. Medan jaguaren kan få ha sin sida med rötter och annat. Kan bara tänka mig vad läckert med en stor jagga vid rötterna så glider ett grinigt ormhuvve fram ur växterna i jakten på mat, hoho vilken syn.
                              citatkaffa påfåglar.
                              Nja, Då har jag hellre jaguarer. Jag menade inte mängden mat dom äter utan hur dom tar den och framförallt vilka stora byten den kan ta. Kan tänka mig att en oscar inte har större mun än en jagga. Ormhuvudsfiskarna sägs även kunna dela på sina käkar, precis som en orm, för att få ner större byten.
                              citatet jag vill säga är helt enkelt att du kanske lessnar på "ormhuvvena" efter någon månad...
                              Är det verkligen värt att riskera hälsan på din blivande extremt coola och stora jaguar genom att stoppa ner ett "ormhuvve" som du kanske lessnar på efter ett litet tag?
                              Hallå där, vems kar är det? och vem väljer fisk?=). Nä men allvarligt mitt val, mina problem. Funkar det inte så är det så oerhört enkelt att sälja en av dom. Sen så har jag hellre en jagga och ett ormhuvve istället för bara en jagga.

Jag ringde zoo idag och han sa att han kunde ordna fram ormhuvven om jag ville ha. Jaguarhona visste han inte riktigt men han skulle kolla upp det. Jag ska ringa om ett tag för att höra om han fått tag på någon hona. Har han inte det så beställer jag ett ormhuvve.

MVH Martin
                              MVH Martin

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Allvarligt så tycker jag att det är så med de flesta fiskar, att matningen är rolig. Tycker inte att det händer så mycket för jaggarna heller mellan matningarna. Så fort man kommer in i rummet ställer dom sig under mathålet och tigger mat.
                                Jaha, då förstår jag, du har förmodligen karet i ett rum du inte är i så ofta, då blir det ofta så där. Jag har mina akvarier i det rum jag är i mest så mina jaggor bryr sig inte längre vad jag gör, både på gott och ont... De bryr sig bara om jag ställer mig alldeles framför karet och skakar på matburken... Då blir det fart på dem.
                                De har liksom vant sig att det hela tiden är rörelse i rummet så jag har inga problem att se deras dagliga rutiner, de sköter sitt medan jag sköter mitt.
                                Detta kan iofs vara lite trist också, även om jag gillar att studera deras normala beteenden så gillar jag även då fiskarna blir helt galna då man närmar sig karet... Så är det tyvärr inte nu längre.

Någon riktig jakt har jag inte fått sett från dom än så det är ingen bit jag är helt lyrisk över precis.
                                Det var tråkigt att höra, själva jakten är nästan det jag värdesätter mest av allt på jaggorna faktiskt, jag förstår dig nästan om du börjar tappa gnistan litegrann om du ännu inte har fått se någon jakt. Det skulle nog jag också ha gjort i så fall... Jaguarer är ju väldigt speciella just pga(tackvare) deras jaktteknik, det genomsyrar liksom hela deras sätt att vara.
                                Både citrinellumcikliderna och påfågelcikliderna har ett mer direkt beteende och attackerar allt som kommer ner i karet utan krussiduller, det är bara pang på rödbetan så fort de får syn på bytet. Gillar man främst ett sånt beteende så är det nog lätt att man blir besviken på jaguarernas beteende, de är trots allt "ambush-predators" och det gör ju att det väldigt sällan blir snabba och direkta attacker.
                                Själv så diggar jag som sagt stenhårt när fiskarna använder lite tankeverksamhet då de jagar, man hinner på så sätt studera deras jakt lite mer än om det bara plaskar till och är över...
                                Men smaken är ju som baken, delad, och det får vi ju alla acceptera.

Men nu kommer en rolig del. han säger även att dessa mindre ormhuvven har ett liknande beteende som ciklider har. Alltså revirhävdning. Han säger att de mindre arterna är aggressiva redan som små och håller revir.
                                Nu börjar det likna något!
                                Är de revirhävdande så är jag definitivt med på noterna lite mer, då blir de ju genast betydligt mer intressanta.
                                När det gäller paroonerna som jag hade så var det just det där att de inte var revirhävdande och att de bara "jönsade" runt i karet hela dagarna som jag lessnade på. Det var liksom inge kul att titta på karet annat än då man skulle mata fiskarna... de gjorde ju ingenting.
                                Ciklider har ju ofta för sig en massa saker, de uippvaktar varandra, de gräver, de(jaguarerna) jagar, de vaktar sitt revir, de vaktar sina yngel, de letar mat till sina yngel osv osv...
                                Paroonhajarna gjorde ingenting. De bara simmade...

Hallå där, vems kar är det? och vem väljer fisk?=). Nä men allvarligt mitt val, mina problem. Funkar det inte så är det så oerhört enkelt att sälja en av dom. Sen så har jag hellre en jagga och ett ormhuvve istället för bara en jagga.
                                Nej jag menade inte att trampa dig på tårna, jag ville bara att du skulle se riskerna med att föra ihop dessa fiskar. Jag tror inte att det är en omöjlighet att du vaknar upp en morgon och ser ormhuvvet ha jaguaren halvvägs ner i magen... Du har ju själv haft fiskarna så du vet ju själv hur farliga de kan vara. Tänk på mörten du berättade om...
                                Det skulle bara vara så tråkigt om din fina jagga(som jag inte ens har fått se ännu...) skulle råka illa ut... Jag är ju en inbiten jaguarfantast så du förstår säkert att jag sitter och oroar mig över detta.

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...