citat:Förresten: om det är riktigt tokakut med saltbalansen (pga stort/stora sår eller ett extremt vitaprickangrepp) så kan man salta upp till 0,9% (dvs 9 dl grovsalt per 100 liter vatten). Då få vattnet samma salthalt som fisken (och som oss också faktiskt) och vatten rusar inte in och salter rusar inte ut.
Jaguarciklid 2003 - del 4
Kollaps
X
-
Med vänliga hälsningar
Ola -
Det kommer nog att gå bra... honan är nu ikväll i princip helt prickfri och har även börjat simmat runt en hel del. Hanen är ännu bättre och har t.o.m börjat flörta lite med honan vilket borde betyda att han definitivt inte tänker kasta in handduken.
Just nu så är det bara de långsträckta pansarmalarna, synodontisen och den tigerrandiga skovelnosmalen som har lite prickar på sig, men antalet prickar har börjat minska rejält även på dessa fiskar.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jag är personligen övertygad om att det du beskrev var symptom på extrema problem med salt/vattebalansen och att det var saltet som räddade dem. Möjligen hade de fixat det själva men saltet gjorde det lättare.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
FI: Har du en skovelnosmal? När skaffade du den?
Ola: Kan det vara så att matning med torrfoder gör att fiskarna får för lite vätska i sig? Jag matar ju med räkmix och den är det ganska mycket vatten i? Jag hade inga som helst problem vid mitt vita prick-angrepp för en tid sedan. Dom fick prickar på sig men verkade inte lida speciellt mycket av det.
MVH MartinMVH Martin
http://m1.271.telia.com/~u27102612/Kommentar
-
Hallo!
Er ny her, får håpe dere forstår norsk =)
Har fulgt med denne delen av forumet lenge, før jeg selv ble medlem! Har 2 Parachromis managuense avlspar akkurat no. Hannen hos det penste paret er 21cm og hunnen 16,5cm. På det andre paret er hannen 32cm og hunnen 27cm. Det minste går i et 900L med et VF Vieja Maculicauda avlspar, Astronotus occelatus avlspar med egg no (hunnen VF), tre gibbiceps og 4 Amphilophus labiatum. De andre går i et 530L med en Vieja argentea hunn og 5 Labiatum unger. Har også 8 Parachromis friedrichsthali! Mine favoritter er Guapotene, selv om det er ganske vanskelig å få tak i de i Norge, utenom Parachromis managuense, men de som er i handelen er ofte ikke så vakre! Det største paret planlegger yngel, men det minste er ganske nytt og har ikke dannet revir ennå, fikk de nettop av en venn. Er det noen her som han Parachromis motaguense? Det er favoritten min selv om jeg aldri har hatt den.PrebenKommentar
-
citat:Kan det vara så att matning med torrfoder gör att fiskarna får för lite vätska i sig?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
"FI: Har du en skovelnosmal? När skaffade du den?"
Jepp, jag trodde det var en skednosmal först så det är nog det du har hört mig kalla den tidigare, det visade sig i alla fall att det var en tigerrandig skovelnosmal(Pseudoplatystoma fasciatum), ett monster som kan bli dryga metern i längd... Inte riktigt vad jag hade väntat mig kanske.
Hur som helst så köpte jag den samtidigt som clarias-malen(som jag var tvungen att byta in) och fengäddan då projektet mal-som-targetfish påbörjades just innan jaguarernas förrförra lek(2003-05-02).
Skovelnosmalen är förövrigt den enda som har prickar på sig idag, alla andra är helt prickfria och beter sig i stort sett som vanligt. Jag vet inte varför prickarna inte har försvunnit på skovelnosen, jag ska i alla fall hälla i slutdoseringen av medicinen imorgon så jag hoppas att prickarna ska försvinna då så att eländet inte tar fart igen.
Hur som helst så har jag precis filmat jaguarerna, det är en bautastor film på 34MB som ni med modem kanske inte behöver bry er att ladda ner, det är i alla fall drygt 6 minuter ocensurerad jaguarciklidsbeteende som visas. Hanen är fortfarande lite mörk i färgen men i övrigt så beter de sig precis som vanligt och hanen spänner sig och har sig och gör allt för att försöka fånga honans uppmärksamhet. Det är helt otroligt att dessa fiskar låg på sida nere i gruset för bara några dagar sedan, de har nu full med energi och verkar nästan vilja simma av sig då de har legat stilla så länge. Det är väl kanske inte full fart precis hela tiden men de ligger inte och trycker nere på botten i alla fall...
BildarkivetKommentar
-
Jaså, jag har aldrig hört dig nämna skednosmal heller. Skovelnosen är kanske ingen höjdare med tanke på att du kommer få ganska trångt med bara jaggarna i framtiden.
Varför fick du byta in clarias-malen?
Motanguensis: Hur går det att ha labiatum med managuense? är dom inte väldigt aggressiv?
Jag gissar att ditt 530 liters är 160 cm långt. Hur ser det ut med så stora fiskar i ett sånt akvarie? Ser det trångt ut? Tror du jag kan ha mina så stor i mitt 375 liters (150*50*50 cm) utan att det ser för trångt ut?
MVH MartinMVH Martin
-
"Skovelnosen är kanske ingen höjdare med tanke på att du kommer få ganska trångt med bara jaggarna i framtiden."
Vadå? Menar du att det inte går att ha en 1-meters fisk i ett 375-liters?... Akvariet är ju 1,5 meter... ;D
Skämt åsido, jag köpte den av misstag i tron att det var den betydligt mindre Sorubim lima eftersom försäljaren kallade den just "skednosmal", jag var tillbaka till butiken och nämnde detta när jag fick reda på vad jag hade köpt och han lovade mig att han skulle ta emot fisken då jag inte längre kunde ha den kvar, så det löser sig nog.
En av amerikanarna på Predatoryfish-forumet som hjälpte mig att identifiera malen sa att de kunde växa 2-3 tum per månad...!!!... Min har iofs "bara" vuxit 2 centimeter per månad men den kan ju börja växa snabbare då den blir större så vi får väl se hur länge jag kan ha den kvar.
"Varför fick du byta in clarias-malen?"
Den fransade sönder fenorna på alla fiskar i karet förutom jaguarcikliderna, dessutom så var den helt sjövild vid matningen och for runt som värsta idioten i typ 300 knyck hit och dit så fort den kände doften av maten... Helt galen...
BildarkivetKommentar
-
Motaguensis - har finns dom (motaguense) inte sa ofta i handeln men da dom finns ar det ofta dammodlade fiskar fran florida , samma med labiatus/citronellus, dessa fiskar ar inte lika fint fargade och har inte prakten eller variationen som dom vilda har. De riktiga "red tiger" syns sallan men Jeff Rapps har dom visst ibland.
FI jag har en mexikansk mal som flyger fram och tillbaka pa 500 liters pa jobbet och har tank att gora mig av med den for samma skal.
Min hona ater nu - sarskillt mask men hanen strejkar fortfarand efter 4.5 veckor. Jag har ny gjort 2 70% vattenbyten och andvander metronidazole sa vi far se.
Det har varit 4 veckor sedan agglagningen och som en klocka fanns det en romkaka igar. Den har blivit lite battre denna gangen - ungefar dubbelt vad den sista var (1000+) Jag vet inte om detta ar ett bra tecken eller om det inte har naganting att gora med atandet.Kommentar
-
INXS:
Det är nästan skrämmande hur punktliga de är.
Mina lekte 2 Maj och nästa lek skedde 1 Juni, har inte något rubbats av sjukdomen så förväntar jag mig att nästa lek blir av 1 Juli. Trots att de precis har tillfrisknat från sjukdomen så har hanen redan börjat uppvakta honan så kärleken finns i alla fall fortfarande kvar.
Appropå det där med matvägran... Är du säker på att hanen inte har ätit på så där länge? ...är han inte extremt mager i så fall?
Har du provat med alla typer av foder? ...även levande foder?
Ola:
"Dina fiskar klarar sig säkerligen en månad utan mat utan att mådåligt av det (men medinvånare kan må dåligt genom att bli uppätna)."
Du anar nog inte hur rätt du skulle komma att ha angående detta. Innan jaguarerna blev sjuka så har sorgmanteltetrorna klarat sig alldeles utmärkt i typ en månad utan att ens ha en trasig fena, jag hade tolv fina exemplar... men nu under medicineringen då jag slutade mata dem så började det helt plötsligt försvinna fiskar... Senast igårkväll var det sex kvar, nu idag är de bara två...
Matar man inte jaguarerna så ser de tydligen till att fixa maten själva.
Jaguarerna verkar i alla fall må jättebra idag och jag kan nog inte tacka dig tillräckligt Ola för att du hjälpte mig med det där med saltet, det var tveklöst detta som gjorde att de piggnade till då jag nästan direkt efter saltningen märkte att de började röra på sig.
Tusen tack!
BildarkivetKommentar
-
walle_1: Det går veldig fint, men Managuensene er ikkke fult så tøffe som dem, men de bråker aldri med hverandre. Labiatumene er mest konsentrert om sin egen art.
INXS: Ok, skulle gjerne hatt et par, men de er så sinnsykt vanskelig å få tak i i Norge! Har snakket med 2 som har hatt dem for lenge siden, men no tror jeg ikke det er noen som har dem i Norge. Hadde tenkt og sette opp en 325L til et par og kansje sette dem i et større når de begynner å bli fullvoksne. Takk for svar!
Jinnarparen: Så at du har hatt et Parachromis loisellei par. De var veldig fine, tror i hvertfall at det var din hjemmeside? Kan du fortelle meg om hvordan de oppfører seg i forskjell til de andre Guapotene og din erfaring med aggresivitet, lynne o.s.v? Har tenkt å sette opp akvarier med bare Guapoter, Festae og Salvini etterhvert, men det kan ta noen år til. Artig for meg å høre om andres erfaring med de forskjellie artene, så lærer man litt mere om dem en bare det som står i bøker.
Er det mye av Loisellei i Sverige? Skal kansje en tur til Sverige i sommer og kansje jeg tar med meg Loisellei eller noe sånt hjem?
PrebenKommentar
-
Precis som i norge verkar det i butik bara finnas Managuense.
Jag har själv sökt motaguense loisellei å freddies utan framgång i stockholm med omnejdfish r friendKommentar
-
Jag har frågat på predatoryfish om två hannar kan missta sig att den andra är hona. En säger att hans texas och RD hannar har samma beteende med varandra. En annan säger att det är omöjligt att två hannar kan missta sig så.
Någon erfaren som vet? Kjell? Jinnarparen? Rivulatus? Ola?
MVH MartinMVH Martin
-
Fallet är alltså så att det är två av mina jaguarer som har bildat par och börjat gräva något otroligt. Den ena ser ut som en hanne den andra som en hona. Nu till konstigheterna. Honan ser inte ut att bli ens det minsta tjock, ingen lek äger rum fast dom verkar vara helt tokiga i varann. Båda har haft sina genitalpappiller framme lite och det ser ut som att båda har spetsiga. Kan det vara så? eller finns det någon möjlighet att det är två hannar jag pratar om?
MVH MartinMVH Martin
Kommentar