Jaguarciklid 2003 - del 4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • February 2003
    • 708

Genitalierna syns inte lika mycket nu men ingen lek har ägt rum vad jag kan se. Dom gräver fortfarande lite där dom har hållt till de senaste dagarna. Dom är verkligen aggressiv mot sebrorna om dom kommer nära avdelarn.

Jag tror ändå inte att det är två hannar, eftersom dom ser så olika ut till kroppsformen och mönstret på kroppen. Får väl hoppas att det kommer en lek ändå även fast det känns mera avlägset nu. Trodde faktiskt att dom skulle ha lekt vid det här laget.

MVH Martin
    MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

En fråga till, honan gräver minst lika mycket som hannen, om inte mer. Är det normalt?

MVH Martin
      MVH Martin

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av walle_1

En fråga till, honan gräver minst lika mycket som hannen, om inte mer. Är det normalt?
        Här hos mig har det varit så att när leken har varit nära så har honan hjälpt till med grävandet, ibland betydligt mer än hanen. Hanen har liksom gjort förarbetet och sedan har honan kommit och gjort finjusteringarna, dessa har i vissa fall varit väldigt omfattande.
        Ser du att de putsar någon plan yta i samband med grävandet? ...eller gräver de tillsynes helt planlöst i princip överallt?

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

Dom gräver på samma ställe hela tiden, en stor yta av bottenglaset är framme och dom håller sig där hela tiden. Det verkar som det rasar ner grus från de stora högarna på sidorna så det inte tar så mycket för dom. Jag kanske ska skyffla högarna åt sidan så att dom kan slutföra grävandet.

Jag själv tror att det är såhär: Honans rom är inte riktigt utvecklad än, för hon ser inte så väldigt tjock ut. Därför måste dom väl göra någonting och dom gräver väl instinktivt innan dom ska leka. Precis som du säger så var det hannen som gjorde förarbetet. Han tar inte många grävtag nu jämfört med honan, honan är den som finslipar väldigt grovt nu om man kan säga så.

Hur går det med vita-pricken?

MVH Martin
          MVH Martin

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

citat:Nar du har sjukdom i karet(sarskillt ick): Hoj temperaturen 86F (troligen 30+ C) dodar ick parasiten om du haller den temperaturen i ett par veckor och fiskarna bor inte fa nagra problem av det.
            Som Ola sager sa ar salt en bra tillsats for manga olika orsaker.

En annan viktig sak for fiskens skull ar att du tillsatter en extra luft sten (Airstone?) firrarna behover extra syre nar dom ar sjuka och nar dom behandlas - detta kan vara viktigt for att halla en sjuk fisk levande tills medicinen borjar verka.
            Helt rätt alltihop, men om fisken får andningsproblem (pga av många ick/vita prick på gälarna) så kan det faktiskt vara smart att sänka temp. pga av den ökade lösligheten av syrgas. Vad jag vet så kommer man ändå inte åt de inkappslade parasiterna på fiskarna utan bara de frisimmande. Vid små angrepp så räcker det oftast med salt och en ökad parasit. När det blir epidemiskt och fisken kan dö så är fiskens saltbalans och syrgasupptag det akuta.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Förresten: om det är riktigt tokakut med saltbalansen (pga stort/stora sår eller ett extremt vitaprickangrepp) så kan man salta upp till 0,9% (dvs 9 dl grovsalt per 100 liter vatten). Då få vattnet samma salthalt som fisken (och som oss också faktiskt) och vatten rusar inte in och salter rusar inte ut.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Jag vill tacka er alla för att ni hjälper mig med att få fiskarna friska, min erfarenhet av sjukdomar är INTE stor så jag har extremt dålig koll vad jag får och inte får göra för att få bättre effekt på läkandet. Era tips är alltså mycket välkomna.

Saltet verkar i alla fall ha gjort nytta på något sätt, hanen blev som sagt piggare igår efter att salthalten hade ökats och är ännu piggare idag. Nu ikväll så ser jag faktiskt inte en enda prick på honom, däremot så verkar han fortfarande svag av sjukdomen och ligger ibland 5-10 minuter på botten utan att i princip röra sig någonting alls. Men han har simmat en hel del idag och i skrivande stund så simmar han runt och kliar sig på diverse akvarieinredning och verkar i alla fall inte nära döden så vitt jag kan se.

Honan är det däremot värre ställt med, hon har fortfarande inte piggnat till nämnvärt, hon simmade runt en kort stund men simmade sedan raskt ner och lade sig på botten igen... Hon har fortfarande hundratals prickar på sig, även på gälarna, prickarna på ena sidan verkar dock av minskat lite i antal.
                Vi får se hur det går, jag ska nu vänta i 3 dagar innan jag häller ner den slutgiltiga dosen enligt medicinens bruksanvisning, karet ska medicineras på dag 1,2,3 och 6. Jag hoppas att läget inte förvärras under dessa kommande "vilodagar".

Temperaturen är i alla fall på konstant 26,5 grader och syretillförseln har varit kraftigt utökad under hela medicineringen mha ett extra innerfilter.

Är det något annat jag bör korrigera eller är det bara att vänta och se nu?

Kan jag mata de övriga fiskarna som vanligt, de som inte är sjuka, eller bör jag hoppa över matningen under medicineringen?
                Är det bra att försöka få jaguarerna att äta litegrann eller kan matsmältningen ta för mycket energi så att läkeprocessen försämras?

Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Du får under inga omständigheter mata! Syrgashalten är det viktiga nu. Du fick förslag på konstgjord andning någonstans. Bättre är att stoppa in en slang i munnen och låta det rinna om det krisar rejäl (i kombination med 0,9% salthalt. Fast det ska du bara ta till vid extrem kris. Jag m fl pysslar med skadad fisk i experiment. Därför har jag viss koll.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• walle_1
                    Användare
                    • February 2003
                    • 708

Vid båda tillfällena jag hade sjukdom i mitt kar så blev inte fiskarna helt återställd förrän vattenbytet efter medicineringen så det ska nog inte vara någon fara att dom inte piggnar på nu. Mina fiskar hade till och med någon prick efter medicineringens slut, men då vattenbytet gjordes så var allt borta. Fiskarna blir så mycket starkare efter det.

MVH Martin
                    MVH Martin

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Du får under inga omständigheter mata! Syrgashalten är det viktiga nu.
                      Ajdå. Jag har tyvärr gett jaguarerna några enstaka pellets under de gånger de har simmat runt lite, fengäddan har dessutom fått fisk varannan kväll och tetrorna lite flingor samt vita mygglarver... :O
                      Det är förstås ingenting jag kan göra något åt just nu men jag ska i alla fall hålla borta fingrarna från matburkarna i fortsättningen, bättre sent än aldrig...
                      Tack för varningen i alla fall.

En liten sak jag precis noterade...
                      Jaguarhonan verkar nu ha börjat kunna andas lite bättre, hon har bara kippat efter luft tidigare utan att röra gälarna just någonting men jag ser nu att den högra gälen rör på sig på normalt sätt, t.o.m i en ganska lugn takt, 1 andetag varannan sekund.
                      Framstegen börjar sakta men säkert dyka upp... Tänk om hon skulle klara sig trots allt, jag gav nästan upp hoppet igår då hon började vända buken uppåt men det ska man tydligen aldrig göra, fiskarna klarar tydligen värre saker än man tror. Det är förstås inte över ännu men i en sån här situation så måste man nästan glädja sig åt alla framsteg som sker.

Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Det är ju knappast en kattastrof att mata men låt bli eftersom det inte gör saken bättre. Dina fiskar klarar sig säkerligen en månad utan mat utan att mådåligt av det (men medinvånare kan må dåligt genom att bli uppätna).
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• INXS

Ola - jag menade att man hojer temperaturen for 2 orsaker:
                          1 - man paskyndar klackningen av parasiterna sa dom kan dodas av mecicinen.
                          2 - med hojd temperatur (30+) sa dor ick naturligt efter ett tag, dvs utan medicinering.

Men som du sager sa kan hogre temperaturer vara daligt for syreutlosning i vattnet.

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

Helt korrekt. Men som sagt, är det akut så finns det andra problem som ska lösas dvs. syrgsen. Får jag ett litet ickangrepp så höjer jag temp. och saltar och så löser det sig utan medecin. Normalt sett så vill man rädda fiskarna, inte en fisk.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

inga ägg/yngel kvar, å föräldrarna ser ut som de mött Tito ortiz i pride fighting.

dåliga fiskar :-P
                              fish r friend

Kommentar

• walle_1
                                Användare
                                • February 2003
                                • 708

orm: låter som att du har två honor som skenleker. Att en hona kan leka en vecka och sedan igen en vecka senare låter ganska otroligt. Tror du inte att det är två honor där den ena la ägg först och nu den andra?

Mina har iaf börjat gräva på ett nytt ställe nu, så vi får se vad som händer.

MVH Martin
                                MVH Martin

Kommentar

Arbetssätt...