Sidkanal eller membranpumpar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    Sidkanal eller membranpumpar?

    Hej!
    Till hösten ska jag försöka dra igång en lokal, och jag har kommit fram till att luftdrivna filter måste vara det billigaste. Både i inköp och i elkostnader.
    hade tänkt att sätta filtermatta längst hela kortsidan, och sätta ett elrör med böj bakom.
    Min egentliga fråga är hur mycket luft (i liter) man behöver i förhållande till vatten (i liter). Är det ekonomisk försvarbart att köpa en sidkanalsfläkt, eller ska man satsa på många membranpumpar istället. En membranpump som pumpar 420liter luft per timme kostar ju bara en tjugondel av vad en sidkanalare gör, som bara pumpar 2000liter.
    För- och nackdelar med sidkanalare vs. membran?

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Janne E
    Användare
    • April 2002
    • 382

    #2
    En sidkanalare bara går och går...membranpumpar går sönder i mellanåt, samt att en sidkanalare ger ett mycket högre tryck och håller samma luftmängd även om man drar långa rör eller slangar vilket en membranpump inte gör.
    Jag har en sidkanalsfläkt som ger ca 4500 liter luft och den räcker att driva 30-40 akvarier i alla fall.

    Mvh Janne

    Kommentar

    • Björn
      Användare
      • April 2002
      • 787

      #3
      Men om man skulle ha många membranpumpar så behöver man inte så långa slangar/rör. Det största problemet är att en sidkanalare kostar en j*vla massa pengar. Men det är det kanske värt?

      Mvh
      Björn
      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

      Kommentar

      • Jonne
        Användare
        • April 2003
        • 120

        #4
        Hej
        Beroende på hur många akvarium som ska drivas så får man kolla kostnaden. Jag har kört med en membrampump med 8 utgångar till 20 st akvarium & det funkade utmärkt. Pumpen gav ifrån sig 1240 l/h & kostar 850:-.
        www.discusklubben.se

        Kommentar

        • Björn
          Användare
          • April 2002
          • 787

          #5
          Den största frågan kvarstår. hur mycket luft i förhållande till vatten behövs för att driva dessa filter på ett bra sätt. Akvarierna kommer att innehålla mestadels malawi- och tanganyikaciklider.

          Mvh
          Björn
          fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • April 2002
            • 787

            #6
            Ni som använder er av luft till era filtersystem, hur mycket luft bör man använda? (liter luft per timme i förhållande till vattenvolym)
            Någon måste ju kunna svara, för många av er där ute kör u med luftdrivna filtersystem...

            Mvh
            Björn
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            • Janne E
              Användare
              • April 2002
              • 382

              #7
              Jag köpte min begagnad för 700 kr.
              Jag har ca 5,5 m³ i mina kar och det finns nog kapacitet för några till.

              Mvh Janne

              Kommentar

              • Björn
                Användare
                • April 2002
                • 787

                #8
                Okej, det låter ju lovande ju =) Då ska man bara hitta nån som säljer en sån då.. Annars får jag lägga en massa pengar på att köpa en ny.
                Vad används fressten sidkanalsfläktar till förutom akvaristik? Kanske blir billigare om man köper dn via någon annan än zoobranchen?

                Mvh
                Björn
                fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                Kommentar

                • Janne E
                  Användare
                  • April 2002
                  • 382

                  #9
                  Liten fläkt med stor luftkapacitet, fråga någon som jobbar med
                  ventilation eller ring ett vent.företag.

                  Mvh Janne

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #10
                    Jag letade runt en del för ett tag sedan och hittade ett företag som heter Busch och ligger i mölnlycke. Kolla med dem, de hade en del att välja på.

                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • April 2002
                      • 787

                      #11
                      Tack Tony, ska kolla med dom.

                      mvh
                      Björn

                      Ps. Fortfarande ingen som har någon koll på hur mycket luft i förhållande till vatten man bör räkna med?
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      Arbetssätt...