IKEA-vitrinskåp blir sovrumsbalja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • May 2011
    • 124

    IKEA-vitrinskåp blir sovrumsbalja

    Uppstarten av projekt IKEA är påbörjad.



    I det här avlånga akvariet på sådär ska jag förmodligen ha min enda Tigerunge (AT).
    I ett mindre 54-liters odlar jag upp Endlers, som ska bli hans/hennes huvudsakliga motion och föda.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Sv: IKEA-vitrinskåp blir sovrumsbalja

    Kul med projekttråd. Håller skåpet?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Perfetto
      Användare
      • May 2011
      • 124

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Kul med projekttråd. Håller skåpet?
      - Det håller utan problem ja. Härdat glas.

      Jag byggde ett likadant för några år sedan, och då hade jag ett mittstag för att det inte skulle bågna ut på mitten när det var fyllt.
      En natt släppte staget med en jäkla smäll, och glaset stod pall ändå. Extermt starkt 5-6 mm tjockt bara. Lätt och starkt.

      Kommentar

      • Perfetto
        Användare
        • May 2011
        • 124

        #4
        Mittstag på plats.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #5
          Varför är gavelglaset lägre än långsidorna? En synvilla eller har du några andra intressanta planer där?

          Kommentar

          • Perfetto
            Användare
            • May 2011
            • 124

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Varför är gavelglaset lägre än långsidorna? En synvilla eller har du några andra intressanta planer där?
            - Därför att jag väljer ett alternativ av två att bygga den här tanken på. Eftersom jag prioriterar djup före höjd, har jag alltså tagit den bredaste plattan i botten, och därför blir det en höjdskillnad mellan gavlar och långsidor.
            I mitt fall spelar det ingen somhelst roll, men om man vill bygga på samma sätt och ha möjlighet till täckglas, är det bara att limma mittstagsplattan i samma höjd som gavlarna för att få jämn höjd för ett täckglas.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

              #7
              Ursprungligen postat av Perfetto
              - Därför att jag väljer ett alternativ av två att bygga den här tanken på. Eftersom jag prioriterar djup före höjd, har jag alltså tagit den bredaste plattan i botten, och därför blir det en höjdskillnad mellan gavlar och långsidor.
              I mitt fall spelar det ingen somhelst roll, men om man vill bygga på samma sätt och ha möjlighet till täckglas, är det bara att limma mittstagsplattan i samma höjd som gavlarna för att få jämn höjd för ett täckglas.
              Jag tänkte mer på om det fanns någon funktion med det, annars hade det väl bara varit att kapa till front/bakrutan till samma höjd som gavlarna?

              Håller i övrigt med om att djupet är MYCKET viktigare än höjden. Djupet gör mer för utseendet på burken än vad man kan tro!

              Kommentar

              • Perfetto
                Användare
                • May 2011
                • 124

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Jag tänkte mer på om det fanns någon funktion med det, annars hade det väl bara varit att kapa till front/bakrutan till samma höjd som gavlarna?

                Håller i övrigt med om att djupet är MYCKET viktigare än höjden. Djupet gör mer för utseendet på burken än vad man kan tro!
                - Kapa härdglas gör man inte hursomhelst ; )

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av Perfetto
                  - Kapa härdglas gör man inte hursomhelst ; )
                  Aa det missade jag, trodde det var floatglas. Då är jag med!

                  Kommentar

                  • Perfetto
                    Användare
                    • May 2011
                    • 124

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Aa det missade jag, trodde det var floatglas. Då är jag med!
                    - Jag hade nog inte vågat bygga i 5-6 millimeter om det inte vore härdat glas, tror jag.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...