Ny bok om Tropheus av Ad Konings

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8623

Hej

Också jag fick mitt signerade exemplar i fredags. Snabbt och bekvämt! Ögnade snabbt igenom boken och ser så fram emot att läsa den i lugn och ro. (Har ju 4 troffeböcker sedan tidigare, men detta är den första av Maestro himself.)

För närmare detaljer,se Köp och Sälj, företagsdelen.

Och, Lars har även ett väldigt behjärtansvärt projekt som jag samtidigt fick tillfälle att ge ett litet bidrag till. Det går ut på att starta och utrusta tjejfotbollslag i Malawi och man kan, om man vill, stödja det genom att köpa bokmärken av Lars i form av ocirkulerade Malawisedlar för 25 Kr per st. eller valfritt mer om man vill det. Väldigt kul att kunna bidra tycker jag.
    Senast redigerad av Mikael W; 05 July 2013, 21:02.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9104

Nu har även jag plöjt igenom boken! Nåja inte plöjt utan läst hela boken. Det tog några dagar, men nu så är det gjort och jag har tagit fram boken några ggr för att kika på bilderna!
      Det finns ju massor av varianter, nu har jag inte räknat dom ännu, men skulle jag ha alla varianter i varsitt akvarium, så behöver jag säkert minst hundra stycken.
      Tur att jag kan luta mig mot mitt nyårslöfte sen många år att inte ha troffar hemma! Däremot så tittar jag gärna på troffar i andras akvarier. De är snygga och de som jag tycker är snyggast är Tropheus sp "red" from Chimba och den där Tanzania Muragon! Muragon har jag sett livs levande på Akvarievalvet i Norrköping. Men den röda har jag inte sett någon gång.
      Åter till boken. Den är bra! Har man troffar, så är det en måste bok! Även om man inte är en troffetok som jag, så pryder boken sin plats i akvariebokhyllan!
      Boken är ju billig och jag tror inte att man får tag i den billigare om man försöker o beställa den från andra sidan pölen.
      Har man dessutom turen att få med malawisedlar som bokmärken så är läsningen räddat!
      Sedeln på 20 KWACHA har ju tom en bild på en malawiciklid!
      Jag tror att om man är på gång att skaffa troffar, så är boken bra, för att hitta sin favorittroffe och läsa om den.
      I boken så finns även beskrivet hur man ska sköta om dessa juveler, samt odling och matning.
      Så från en icke troffenörd till er troffenördar vill jag bara säga : köp boken innan den tar slut!
      Bifogade filer
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Lars Andersson
        • October 2002
        • 601

När Ni skrev så positivt kunde Ni väl ha smörat på med att säga att bilden på sidan 30 är en av de finaste i boken.

LoL

Lar
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9104

Jo det glömde jag faktiskt!
          Hade min 100 KWACHA som bokmärke på den sidan för att inte glömma bort att en viss Lars Andersson tagit ett fint foto på T.annectens at Mabilibili i Tanzania!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem

• September 2009
            • 22826

Jag förmedlade en del kontakter mellan Ad och några av våra fotografer. Finns fler Svenska fotografer listade i boken? Det vore ju väldigt kul.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• maltandis
              Användare
              • October 2003
              • 1567

Sedlarna fungerar utmärkt som bokmärken, mina gamla sedlar börjar bli utslitna. Kul att pengarna kommer till användning
              Jag köpte mina på stämman.
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Banderad
                Användare
                • February 2006
                • 3479

Nu har jag också beställt boken Liksom Wille har jag inga Troffar, men här har inget nyhetslöfte avgivits

/Jocke

Kommentar

• Kimmy-
                  Användare
                  • June 2010
                  • 458

Här missat detta, vårt finnes boken att beställa?
                  Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9104

företagsannonserna
                    mvh Wilhelm

Kommentar

• Kimmy-
                      Användare
                      • June 2010
                      • 458

Tacka Wilhelm
                      Mvh / Jimmy

Lokal

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8623

Semester, och tid att läsa. Håller naturligtvis just nu på med den nya troffeboken. Mycket intressant läsning.
                        (Visste ni t.ex. att när Moore besökte sjön var vattenståndet högre än idag och Mbity Rocks kan ha varit en ö då? På sid 19 längst ner finns ett vackert foto taget av Lars Andersson, som visar hur där ser ut nu.)
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Aralion
                          Användare
                          • June 2013
                          • 9

Nu är de signerade böckerna slut. Men innehållet i böckerna är förutom Ads signering helt detsamma.
                          Så var det dags för en ny bok igen av Ad Konings.

Vi och några till var på en resa längs med Tanganikasjöns östra sida förra sommaren. Bilden i min avatar togs då av Arnoud Geerts, son till Martin Geerts som är en levande uppslagsbok om ciklider.

Kommentar

• Aralion
                            Användare
                            • June 2013
                            • 9

Hej,
                            På söndag (8 september) åker jag till Malawi/Tanganyika igen. Om någon funderar på att beställa bok så gör det utan dröjsmål. I Malawi fungerar mitt internät så jag kan ordna allt (utom packa och lämna in på posten, det gör Erik) så då går det bra då också. När jag är på Tanganyikasjön fungerar det mindre bra, men jag har fått uppgift om att det skall vara bättre iår, jämfört med tidigare. Vi får se. Jag kan nog ta emot beställningar, men beställ nu så slipper jag hålla på i "mörka Afrika" med bokbeställningar.
                            Skulle det dra ut på tiden, ha överseende.

Enjoy your Cichlids, det gör jag på mitt sätt
                            Så var det dags för en ny bok igen av Ad Konings.

Vi och några till var på en resa längs med Tanganikasjöns östra sida förra sommaren. Bilden i min avatar togs då av Arnoud Geerts, son till Martin Geerts som är en levande uppslagsbok om ciklider.

Kommentar

• Lars Andersson
                              • October 2002
                              • 601

Hej, Några personer har frågar vad Malawisedlarna i detta sammanhang är för något. Här är en redogörelse.

Jag har under ett antal år sponsrat några flickfotbollslag i Malawi. Jag var med på "tåget" redan för fyra år sedan när Senga Bay Girls FC var det andra (eller tredje) laget i Malawi. Det senaste projektet är Thumbi Womens FC i Rumphi. Syftet är att stärka flickornas position i Malawi och i och med att fotboll har en hög status i Afrika så har det varit ett mycket bra sätt att bryta in i det mansdominerade samhället. Flickfotbollen exploderar i Afrika och det finns ingen gräns vad jag kan se just nu vad avser antal lag och verksamhet. Jag tror att det i dag finns flera hundra lag i Malawi. Jag vet att det är likadant i grannländerna och i Mocambique är det en svensk flicka som på ett föredömligt sätt byggt upp en organisation som fått mycket beröm runt om i världen. Mina "fotbolls och ledarförmågor" är inte av den kalibern, men pengar behövs alltid för att få något att hända. Kostnaderna är inte stora men den stora kostnaden är transporter till bortamatcher. Flickorna har i många fall INGA egna pengar och familjernas samlade inkomster är oftast mindre än 500:-- i månaden. Fotbollsskor är knappast prioriterade och många spelar med självklarhet barfota. Det är inte så lätt att på några rader förklara situationen för kvinnor och speciellt för unga flickor (13 - 20) men fotbollen stärker deras position i samhället. Det leder till att de inte lika ofta, som de som inte spelar och/eller studerar, hamnar i oönskade graviditer alldeles för tidigt. Detta medför avbruten skolgång och outbildade malawier har större antal barn än utbildade. Befolkningsstorleken i Malawi är för bevarandet av Malawisjöns fiskfauna den enskilt viktigaste faktorn, tror jag, så den något krystade slutsatsen blir alltså att genom att stödja flickfotbollen i Malawi kan jag/vi bidra till att rädda fiskfaunan i Malawisjön.

Sedlarna var det!

Jag har sålt helt nya sedlar från Malawi för 25 kr st eller mer för de som velat bidra med mera. Sedlarna är tänkta som bokmärken i Ciklidböcker. Den lägsta valören kostar mig 30 öre. Jag har fått in drygt ettusentrehundra kr från bokköpare. Jag vill speciellt tacka den person som bidrog med 675:--. Det räcker till tre halvskapliga bollar som vi köper lokalt. Jag har tretton par fotbollsskor med mig ner. Skor som jag köpt på myrorna eller fått av kompisar och deras barn. Har även fått en uppsättning röda träningsvästar som blir bra att ha på träning.

Lyckades även sälja en större mängd sedlar till en "mynt och sedelhandlare" Det blev en lite vinst på det också.

Till Er som bidraget ett stort tack från mig och indirekt från flickorna.
                              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• 56ovwal
                                Användare
                                • March 2004
                                • 664

Det var ju lite trist jag inte kände till det här med Malawi-sedlarna när jag beställde boken.
                                Ta med en packe sedlar till Ciklidstämman nästa år så ska du se att jag och många, många fler
                                kommer köpa av dig!

Ha det bra i Malawi- och framförallt Tanganyikasjön. Inte ett dugg avundsjuk... Se bara till
                                att du har kamerautrustningen i ordning denna gång ;-)
                                Pigge
                                Bygger ny akvarielokal:
                                http://ovwali.blogg.se/
                                Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

Arbetssätt...