Yttterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • idaaforsling
    Användare
    • December 2011
    • 57

Hela Sverige: Yttterfilter

Jag söker ett ytterfilter till vårt 450L kar med Malawi. Jag vill att allt ska ingå, såsom slangar och filtermaterial m.m.

Ska kunna skickas mot frakt eller finnas i Gävleborg.
  • Johan_86
    Användare
    • February 2013
    • 7

Ursprungligen postat av idaaforsling
    Jag söker ett ytterfilter till vårt 450L kar med Malawi. Jag vill att allt ska ingå, såsom slangar och filtermaterial m.m.

Ska kunna skickas mot frakt eller finnas i Gävleborg.
    Tänkte bara tipsa om ett filter jag nyligen själv införskaffade - Sunsun 404.

Beställde från Wiltec (ebay.de) och gav strax under 700kr inkl frakten hit, beställde en måndag och på torsdag knackade DHL på dörren.
    Filtermaterial i form av makaroner, biobollar, kol och vadd ingår men det kan vara värt att lägga till ett förfilter i form av grov filtermatta.

Jag är inte mycket för kina-filter annars men detta var betydligt tystare än min FX-5 som egentligen inte dånar något fruktansvärt.
    Ordentligt volym och riktigt bra flås gör att jag är mycket nöjd med det - lär bli fler framöver.

Kommentar

• idaaforsling
      Användare
      • December 2011
      • 57

Ursprungligen postat av Johan_86
      Tänkte bara tipsa om ett filter jag nyligen själv införskaffade - Sunsun 404.

Beställde från Wiltec (ebay.de) och gav strax under 700kr inkl frakten hit, beställde en måndag och på torsdag knackade DHL på dörren.
      Filtermaterial i form av makaroner, biobollar, kol och vadd ingår men det kan vara värt att lägga till ett förfilter i form av grov filtermatta.

Jag är inte mycket för kina-filter annars men detta var betydligt tystare än min FX-5 som egentligen inte dånar något fruktansvärt.
      Ordentligt volym och riktigt bra flås gör att jag är mycket nöjd med det - lär bli fler framöver.

Tack för tipset! Ska absolut kolla in det.

Men det ingår alltså allt som behövs så det är bara att sätta igång det så fort man får hem det?
      Jag har aldrig haft ett ytterfilter tidigare, är det något jag bör tänka på innan/när jag sätter igång det?
      Senast redigerad av idaaforsling; 24 February 2013, 23:23.

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

Jag hade ett Eheim 2228 komplett bara att starta till salu när du var till mig å köpte sand. Sålde det för 425skr. De va synd at du inte visste det då...

Kommentar

• Johan_86
          Användare
          • February 2013
          • 7

Sv: Yttterfilter

Tack för tipset! Ska absolut kolla in det.

Men det ingår alltså allt som behövs så det är bara att sätta igång det så fort man får hem det?
          Jag har aldrig haft ett ytterfilter tidigare, är det något jag bör tänka på innan/när jag sätter igång det?
          Allt som behövs ingår, men jag tycker att hälften av filtervadden bör bytas ut mot grov filtermatta för att filtret inte ska gegga igen för snabbt. Fyll filtret med vatten och koppla på slangarna så är det bara till att tuta och köra. :-)

Kommentar

• idaaforsling
            Användare
            • December 2011
            • 57

Ursprungligen postat av doohan
            Jag hade ett Eheim 2228 komplett bara att starta till salu när du var till mig å köpte sand. Sålde det för 425skr. De va synd at du inte visste det då...

Ja men de var ju synd att vi inte visste det då :/

Allt som behövs ingår, men jag tycker att hälften av filtervadden bör bytas ut mot grov filtermatta för att filtret inte ska gegga igen för snabbt. Fyll filtret med vatten och koppla på slangarna så är det bara till att tuta och köra. :-)

Det låter ju kanon. Då blir de att beställa ett sånt också byter jag ut hälften som du sa

Kommentar

• Christer5
              Användare
              • December 2012
              • 155

Undrar vilka problem man kan få med sådant billigt filter inkl. allt ?
              Senast redigerad av Christer5; 25 February 2013, 20:38.

Kommentar

• Johan_86
                Användare
                • February 2013
                • 7

Ursprungligen postat av Christer5
                Undrar vilka problem man få med sådant billigt filter inkl. allt ?
                Googla sunsun 404 och läs några "recensioner" och bilda dig en egen uppfattning. Vet flertalet på rovfisk.se som kört dessa problemfritt i flera år.
                Jag tror det är större chans att min fx5a springer läck om jag ska vara ärlig.

Kommentar

• Christer5
                  Användare
                  • December 2012
                  • 155

Okey det var bara en reflektion

Kommentar

• Johan_86
                    Användare
                    • February 2013
                    • 7

Sorry om jag verkade dryg. Menade att detta anses av många vara ett riktigt bra budget-filter och jag kan inte annat än sälla mig till den skaran.

Kommentar

• idaaforsling
                      Användare
                      • December 2011
                      • 57

Det kom fram idag, nu ahr jag bara en fråga kvar. Den vit filtervadden som ingick ligger uppdelat lite i varje korg, ska det vara så eller ska filtret och den grova filtermattan ligga i 1 korg, de keramiska ringarna i 1 korg, dom där bollarna i 1 korg osv? Eller ska filtervadden helt enkelt vara utspridd så det är lite i varje korg?

Kommentar

• Björnbusen
                        Användare
                        • January 2012
                        • 55

Yttterfilter

Det brukar vara en korg för varje material. Skippa vadden och skaffa ett grövre blått filter som du kan skölja när det blir igensatt efter ett antal veckor. Vadden täpps igen väldigt fort.

Kommentar

• Björnbusen
                          Användare
                          • January 2012
                          • 55

Yttterfilter

Såg nu att du hade grov fitermatta,kör med den.

Kommentar

• idaaforsling
                            Användare
                            • December 2011
                            • 57

Ursprungligen postat av Björnbusen
                            Såg nu att du hade grov fitermatta,kör med den.

Okej, kör blandat nu då vi stjäl de grova från innerfiltret (cirkulationspump).

Men det är ju sånt där aktivt kol och keramiska ringar med. Jag har tagit bort plast påsarna de låg i men innanför de så ligger låg dom även i ett slags nät, ska de va på eller tas bort?

Kommentar

• Johan_86
                              Användare
                              • February 2013
                              • 7

Okej, kör blandat nu då vi stjäl de grova från innerfiltret (cirkulationspump).

Men det är ju sånt där aktivt kol och keramiska ringar med. Jag har tagit bort plast påsarna de låg i men innanför de så ligger låg dom även i ett slags nät, ska de va på eller tas bort?
                              Jag har grov filtermatta i nedersta korgen, sen keramiskt i nästa och de 2 andra innehåller biobollar och där lät jag vadden vara kvar. Kan hända att det fungerar bättre utan vadd men worst case är att man får göra tätare rengöring av filtret.
                              Min fx5a fick kasst flöde efter ett par veckor och då skar jag till grov filtermatta som fick ersätta vadden - nu tuffar den på 2-3 månader utan att märkbart tappa i flöde.

Kolet ska nog ligga kvar i nätet men makaroner och biobollar inbillar jag mig att de fungerar bättre om de kan snurra omkring i korgen så de tog iaf jag ut ur nätet.

Kommentar

Arbetssätt...