Filtermatta...utrymme...storlek...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Filtermatta...utrymme...storlek...

    Jag skulle vilja ha råd i hur jag gör ett filterfack där jag har ett pumphuvud bakom. Hur många cm är bra att ha ifrån hörnet och ut på sidorna för att limma glas/plexiglas? Hur bred och tjock bör filtermattan vara för att vara riktigt effektiv?

    Råd och tips mottages med glädje!
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Det beror ju alldeles på hur stort akvariet är och hur krafigt pumphuvud du skall ha.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 647

      #3
      Mitt tips är att ha upp till halva djupet på akvariet som mått för filterfacket.. Längden är ju beroende på hur tjock filtermatta du skall ha, hur stor din pump är mm.

      Är det ett akvarie typ 375 liter, 150x50x50, så hade alltså bredden blivit 20-25 cm. Skall du ha 10 cm tjock filtermatta så är nog 25 cm på längden oxå ett hyfsat riktmärke.

      Fördelen med att inte bygga för smått är att man får plats med både pump och värmare, dolt för ögat.. =))

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Jag har sett en som gjort filtermattorna som i en halvmåne och då fått en rundel inuti för att stoppa in pumphuvud och värmare. Det är så jag tänkt att göra. Det innebär också att filtermattan skall vara väl tilltagen så att den får den där halvmåneböjen.

        Jag tror att just den modellen är bra för filtrering då den får stor ytfiltrering.

        Kan man "doppa" filtermattan i svart silikon och sedan klistra dit sand eller torv för att få den "underbart" neutralt färgade filtermattan att smälta in i den bakgrund jag har? Jag har en brunröd frigolitbakgrund.

        De akvarier som jag tänkt göra detta i är 1st 375L + 2st 105L. 375L akvariet har även en ytterfilteranordning som klarar renhållningen, men jag vill ha bättre filtrering än så och samtidigt mer snurr på vattnet.

        Idéer? Tips?...ös på!

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 647

          #5
          Doppar du filtermattan i silicon täpper du väl till den, LR?

          Min matta va äckligt blå i början, men efter ett tag blev den neutralt grön, typ.. Tänker inte på det numera.


          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Man behöver inte täppa igen den utan man trycker bara lite lätt så den får lite svart på ytan...så har jag sett andra göra och det har inte försämrat filtermattan speciellt mycket.

            Jag har även sett prov på detta i t ex NCS Ciklidblad där de efter silikondoppet även doppat i lite torv, men då har det varit i mindre storlek än det jag tänker göra nu. Det kanske bara är vettig lösning vid mindre filterbitar så det är därför jag frågade...

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              det tar 2 veckor max sen börjar filtret blir "smutsigt" dvs den blå färgen försvinner rätt snabbt o blir mer neutral

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • April 2002
                • 308

                #8
                Det där behöver alls inte stämma. Jag har haft mattor som efter ett halvår fortfarande är knallblå. Lita inte på nedsmutsningens kamoflerande effekt! Bäst är om du istället glasar in den svart (om du nu har svart silikon redan kan du ju använda det) eller försöker få tag på grön filtermatta. Jag har haft sådan (och även brun kom jag på nu) och den är väldigt diskret i jämförelse.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag ska använda mig av PPI 10 filtermatta, men undrar lite över vilken tjocklek jag skall använda mig av.

                  Mitt akvarium är ett 375L med huvudsaklig filtrering genom en Eheim 2217 (ytterfilter), men jag skall göra ett filterrum i ett hörn av akvariet för att förbättra filtreringen. Jag väljer mellan tjockleken 10cm eller 5cm och jag har en känsla av att 10cm kan bli för grov men samtidigt kanske filtreringskapaciteten är betydligt bättre än 5cm. Någon som vet vad som vore bäst? 10cm eller 5cm...

                  Jag har att välja på som pumphuvud dessa Aquaclear: 301 (680L/h), 402 (1500L/h) och 3000 (600-1100L/h). Just nu använder jag 301:an för att få lite mer snurr på vattnet. Vilken av dessa vore att föredra i filterfacket?

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 1159

                    #10
                    Jag har gjort enligt bilden. Bild: Aqua och använt 10 cm filtermatta. Bakom denna kommer jag att ha insuget till mitt Fluval 404, ett powerhead på 1000 l/timma samt doppvärmare. Mattan skall jag försöka dölja med stenuppbyggnader samt rötter.
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      Skall du böja filtermattan i tårtbitsform får du nog ta 5cm. En 10cm är ordentligt styv, åtminstone några månader.

                      Tony Englund

                      Kommentar

                      Arbetssätt...