Mina malawisar har börjat klia sig rätt mycket. Jag kan inte se att det är något med dem. Brukar ha i en liten mängd salt, ca 2 msk/100 l vatten när jag byter vatten. Vad bör man göra för att få dem att sluta klia sig? Det verkar vara så mycket så de irriteras av det dessvärre : (
det klias mycket ...
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Efter vad det står under vanliga frågor och svar på förstasidan så kan det även bero på felaktigt PH, det kanske kan vara ide att även kolla detta.//Stefan LindstedtKommentar
-
pH är ok, 7.5 ungefär. Det går i princip inte att få fel pH här : )
Jag ska prova med lite mer salt också. Såg precis när en av mina fiskar körde ner huvudet i sanden och simmade genom hela akvariet för att klia sig ... märkliga djur : )/MikaelKommentar
-
En gång saltad alltit saltad.
Sen börjar dom klia sig.
Gammal regel är att vänja dom av vid salt så dom blir motståndskrafigare och ej lika känsliga.
Saltet är en ond cirkel.
Oldschool guy =)Kommentar
-
Hej!
När vi slutade med salt slutade våra malawisar att klia sig helt.
Det här med salt är en "het" fråga...
Lycka till
AnetteKommentar
-
Jag har samma erfarenhet som Anette när det gäller salt. Jag har testat med att tillsätta salt i vissa kar och helt utan salt i andra, i övrigt har de haft exakt samma vatten. Resultatet har varit att cikliderna i karen med salt har kliat sig mer än de som inte fått salttillsats. Därför använder jag normalt inte längre salt i mina kar med malawiciklider. Jag använder bara salt tillfälligt i kombination med en temperaturhöjning om jag får parasitangrepp hos mina ciklider.Kommentar
-
Samma här. Jag slutade salta för något halvår sedan och har inte märkt någon som helst försämring, utan enbart positiva prylar som mindre kliande och framförallt att växterna växer så det knakar.
Tony EnglundKommentar
-
Hur blir det med bikabonat, Kan det ge samma typ av symtomer eller är det CL i NaCl som ställer till problemet?
M.v.h.
RickardKommentar
Kommentar