Jag och sambon har nu bestämt oss för att göra om vårt kar och skaffa malawisar
Min första fråga är om inredningen passar? Vissa säger att man inte bör bygga grottor då det ser så tillgjort ut, men jag har ändå valt att göra det då jag vill att dom ska kunna gömma sig så dom känner sig trygga och visar sig. Ser det konstigt ut, förslag på förbättring? (på bilden är beredningsmedlet i, därav grumlet)
Akvariet är på 450L, det är 150cm långt. Idag när jag fyllde i vattnet låg ph:t på 8.0, kommer det sjunka när beredningsmedel och pump har fått "verka" eller håller det sig så? Jag har ju inga rötter i.
Nu till den andra frågan. Jag har en lista här på dom fiskar som är av intresse som finns att få tag på i närheten där jag bor (Gävle).
Aulonocara "fire fish"
Aulonocara maulana "Bicolor 500"
Aulonocara benga
Protomelas similis
Melanochromis Johanni
Copadichromis borleyi , Kadango
Cyrtocara moorii
Labidochromis caeruleus (Golden)
Labidochromis sp. Hongi (Hongi Extra Röd)
Metraclima Callainos (Bright Blue)
Metriaclima zebra maisoni reef
Otopharynx lithobathes
Pseudotropheus sp acei Cintechi (Mari gold)
Sciaenochromis fryeri (Ice berg)
Aulonocara jacobfreibergi
Så hur många arter bör vi har i vårt kar? Och vilka arter skulle passa?
Hur många av varje art (totalt, ej uppstart)?
Kom gärna med alla möjliga förslag och råd om vad som helst, vi är som sagt helt nybörjare vad det gäller malawi.
Min första fråga är om inredningen passar? Vissa säger att man inte bör bygga grottor då det ser så tillgjort ut, men jag har ändå valt att göra det då jag vill att dom ska kunna gömma sig så dom känner sig trygga och visar sig. Ser det konstigt ut, förslag på förbättring? (på bilden är beredningsmedlet i, därav grumlet)
Akvariet är på 450L, det är 150cm långt. Idag när jag fyllde i vattnet låg ph:t på 8.0, kommer det sjunka när beredningsmedel och pump har fått "verka" eller håller det sig så? Jag har ju inga rötter i.
Nu till den andra frågan. Jag har en lista här på dom fiskar som är av intresse som finns att få tag på i närheten där jag bor (Gävle).
Aulonocara "fire fish"
Aulonocara maulana "Bicolor 500"
Aulonocara benga
Protomelas similis
Melanochromis Johanni
Copadichromis borleyi , Kadango
Cyrtocara moorii
Labidochromis caeruleus (Golden)
Labidochromis sp. Hongi (Hongi Extra Röd)
Metraclima Callainos (Bright Blue)
Metriaclima zebra maisoni reef
Otopharynx lithobathes
Pseudotropheus sp acei Cintechi (Mari gold)
Sciaenochromis fryeri (Ice berg)
Aulonocara jacobfreibergi
Så hur många arter bör vi har i vårt kar? Och vilka arter skulle passa?
Hur många av varje art (totalt, ej uppstart)?
Kom gärna med alla möjliga förslag och råd om vad som helst, vi är som sagt helt nybörjare vad det gäller malawi.
Kommentar