Okänd sjukdom ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • einars
    NCS Medlem
    • November 2006
    • 22

Okänd sjukdom ?

Hej!

Jag har problem med någon slags sjukdom i mitt 300 liters haplochromiskar och undrar om någon känner igen beskrivningen. Jag tror problemet började när jag fick några nya fiskar för drygt två veckor sedan (Copadichromis) . Det började med att någon enstaka fisk simmade med ihopklämda fenor och kliade mycket. Nu gör alla femton det. Dessutom så simmar de ryckvis och skakar på sig. De andas dock helt normalt. I övrigt syns ingenting utanpå firrarna och de äter fortfarande normalt med undantag för en protomelas som knappt rör sig längre och verkar ha kommit till nästa steg i sjukdomen. Än så länge har ingen dött men det är bara en tidsfråga.

Jag har under mina 20 år i akvaristik aldrig sett något liknade. Jag är bekant med malawisjukan och det ser inte alls ut som den.

Vad jag har gjort för att ändra på situation är ett vattenbyte (50%), rengjort filtret, tillsatt salt (0.1%), samt ökat vattencirkulationen. I övrigt använder jag alltid bikarbonat och pH är stabilt runt 8.3 (och KH runt 20). Dessa åtgärder verkar inte ha påverkat händelseförloppet. Vi har för övrigt mycket bra vatten häruppe helt utan tillsatser och i alla andra kar som får liknande vattenbyte så är allt normalt så förgiftning tror jag inte på.

Tacksam för något förslag.....

/einar
  • maltandis
    Användare
    • October 2003
    • 1567

Jag skulle bytt mer vatten 70% och ha i dubbla mängden salt. Hjälper inte det så behövs det nog riktig medicin. Jag använder oftast EsHa 2000 om jag har något skit i karen. Jag har nog EsHa 2000 i källaren, jag kan skicka till dig om du inte hittar det på närmre håll. Försök först med ett riktigt fett vattenbyte, och använd 4,5 - 5 dl salt.

/J
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Det är ju alltid en risk man tar när man köper ny fisk. Jag kan inte säga vad det kan bero på men det låter ju som att dom nya fiskarna hade något som blommade ut vid flytten och nu även har spridit sig till dina andra fiskar.

Ta ur den som är värst och lägg i en egen burk/hink/balja och testa att öka salthalten lite samt byta vatten oftare, typ 50% varje dag. Gör tätare vattenbyten i huvudburken också under en period och se om det ger något resultat. Jag skulle inte sluta mata så länge alla äter, jag resonerar som så att en fisk som ska överleva en sjukdom behöver energi. Så kör på med full matning!

Du verkar ju ha koll på ditt vatten så jag antar att du mätt nitrit, nitrat osv. Jag funderar lite på amoniak, med tanke på ditt höga ph men det borde du känna om det luktar. Testat med t ex Easylife förresten?

Jag har inga direkt andra konkreta ideér men hoppas att du får ordning på det!

Kommentar

• Thomas R.

Hej Einar,
        Det finns en fisksjukdom som kallas "hudgrumling" och som kan orsakas av några olika organismer, bla ( Trichodina, Costia och Chilodonella). Symptomen brukar vara att fiskarna stryker sig mot sträva ytor och har fenorna ihopfällda samt att man ibland kan se en tunn mjölkaktig grå hinna som bildas över fiskens kropp. Nu skriver du visserligen inget om någon grå hinna men det kan vara en idé iaf.
        I längden, om infektionen blir allvarligare så kan det leda till att blodsprängda och rodnande partier utvecklas över kroppen.

Många av de mediciner som verkar mot `vita prick´ verkar även mot hudgrumling! Medicineringen bör ske tillsammans med en extra salt-tillsatts och att vatten temperaturen hålls över 26 grader.

Kommentar

• einars
          NCS Medlem
          • November 2006
          • 22

Okänd sjukdom

Tackar alla för snabba svar!

Efter att lagt ihop all samlat visdom från er så gissar jag att det rör sig om någon slags parasit som Thomas föreslår. Jag har inte sett någon grå hinna ännu och därför har jag t.ex. inte misstänkt Costia men den kanske kommer senare. Har sett Costia någon gång för flera år sedan och det kanske är någon släkting till den som härjar.

Nu har jag bytt vatten (ca 80%), tillsatt salt till ca 0.2 %, samt medicin som fungerar mot vita prickar,costia och liknande parasiter, och håller på med att höja temperaturen från ca 25 til 27 grader. Sedan återstår att om firrarna dör pga att jag har rört för mycket i grytan eller att de överlever experimentet....

Jag rapporter utfallet.

tack!
          /einar

Kommentar

• maltandis
            Användare
            • October 2003
            • 1567

Ursprungligen postat av einars
            Tackar alla för snabba svar!

Efter att lagt ihop all samlat visdom från er så gissar jag att det rör sig om någon slags parasit som Thomas föreslår. Jag har inte sett någon grå hinna ännu och därför har jag t.ex. inte misstänkt Costia men den kanske kommer senare. Har sett Costia någon gång för flera år sedan och det kanske är någon släkting till den som härjar.

Nu har jag bytt vatten (ca 80%), tillsatt salt till ca 0.2 %, samt medicin som fungerar mot vita prickar,costia och liknande parasiter, och håller på med att höja temperaturen från ca 25 til 27 grader. Sedan återstår att om firrarna dör pga att jag har rört för mycket i grytan eller att de överlever experimentet....

Jag rapporter utfallet.

tack!
            /einar
            Håller tummarna !
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ha verkligen koll på att det inte exploderar med den höjda temperaturen. Vissa sjukdomar med symptom som du beskriver (i kombination med viss vit beläggning) ska man sänka temperaturen till.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• einars
                NCS Medlem
                • November 2006
                • 22

OK Ola, tack för tipset. Jag har 27 grader nu och håller mig till det. Än så länge ingen ändring av läget.

hälsnigar,
                einar

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Det är Flavobacterium jag skriver om förövrigt, mer känt som Flexibacter. Det finns massor av olika "strains" av dessa. Jag missade att de andas normalt vilket är ett gott tecken.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• einars
                    NCS Medlem
                    • November 2006
                    • 22

Det ser ut som denna behandling fungerar !
                    Alla firrar ser redan mycket bättre ut, tom protomelas steveni hannen som inte hade rört på sig i två dagar. Återstår att se om faran är helt över och om alla firrar återhämter sig helt och hållet. Några kliar fortfarande lite men alla äter och rör sig normalt.

Det verkar ha varit någon parasit som förhoppningvis inte visar sig igen på ett tag....

Jag är mycket tacksam för de tips jag fick av er eftersom jag själv var inne på att det kanske rörde sig om någon bakteria och hade i så fall inte använt rätt medicin.

bästa hälsningar,
                    einar

Kommentar

Arbetssätt...