Biotodoma Cupido tillsammans med Diskus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    Användare
    • February 2013
    • 7

Biotodoma Cupido tillsammans med Diskus

Jag har ett kar på 300l där det går två par Biotodoma cupido , jag funderar på att skaffa en grupp diskus också. Är det en bra idé eller är diskusarna alldeles för tuffa? Vad finns det annars för bra ciklidsällskap till mina Biotodoma cupido ?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Sv: Biotodoma Cupido tillsammans med Diskus

Välkommen hit.

Jag tror de borde fungera utmärkt. Guianacara eller Laetacara borde väl också gå bra. Apistogramma.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Hej

Är inte 300 i minsta laget för en grupp diskusfiskar?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

Hej.
        6 st diskus a` 50 L. vatten = 300L. vatten.Själv har jag haft 18 st.i ett 540,gäller bara att vara observant på fisken.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• gusten86
          Användare
          • February 2013
          • 7

Jag har ordentliga filter och ska inte ha mer fiskar än diskusarna, biotodoma paren ett gäng corydoras ett stim neoner och två l-malar. Så det borde väl inte bli överbefolkat heller.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Blir nyfiken på hur karet ser ut och om du till och med har lite bilder på dina Biotodoma?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• gusten86
              Användare
              • February 2013
              • 7

Är bortrest i helgen men jag lägget upp lite bilder när jag kommit hem. Det är vf biotodoma som går i karet.

Kommentar

• gusten86
                Användare
                • February 2013
                • 7

Nu har jag äntligen kommit hem och här kommer lite bilder:

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0152[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,0 KB
ID: 684447
                Helbild på karet

Namn: IMG_0144.jpg
Storlek: 274,9 KB
ID: 684448 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0146.jpg
Storlek: 276,4 KB
ID: 684449 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0147.jpg
Storlek: 274,2 KB
ID: 684450
                Olika bilder på Biotodoma cupido

Namn: IMG_0134[1].jpg
Storlek: 269,1 KB
ID: 684451
                En Hypancistrus variant nån malkunnig person kanske kan identifiera l-numret.
                Bifogade filer

Kommentar

• aejohansson
                  Användare
                  • May 2011
                  • 432

Säker på hypancistrus? Med mina kassa kunskaper så ser jag en L-134 Peckoltia compta

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Snyggt akvarium! Stiliga biotodoma också. Helt klart en fisk man är sugen på men vad jag hört svår att få lek på?!

///David

Kommentar

• Banderad
                      Användare
                      • February 2006
                      • 3479

Min erfarenhet av B. cupido är att de viker ner sig mot allt annat i ciklidväg (inklusive Apistos). De blir lite tuffare i grupp (och trivs även bättre), så jag hade rekommenderat dig att köpa lika många av den arten till. Eventuellt skulle någon ciklid i de övre vattenlagren fungera bra, exempelvis flaggciklider, scalarer eller diskus. Men runt bottenregionen hade jag nog låtit cupidon regera utan konkurrens. Om du skaffar diskus är det nog värt att skaffa lite större exemplar från början.

/Jocke

Kommentar

• gusten86
                        Användare
                        • February 2013
                        • 7

Snyggt akvarium! Stiliga biotodoma också. Helt klart en fisk man är sugen på men vad jag hört svår att få lek på?!
                        Tackar, det blir ganska maffigt med rejäla rötter. Vad gäller leken så har jag fattat det som att dom leker när dom är ganska gamla så att inte få nån lek första året är nog inget konstigt. Mina är fortfarande ganska unga så jag har inte sett några tecken på lek än, däremot ser det ut som att dom har börjat para ut sig lite. Så det kanske kan bli lek i framtiden

Min erfarenhet av B. cupido är att de viker ner sig mot allt annat i ciklidväg (inklusive Apistos). De blir lite tuffare i grupp (och trivs även bättre), så jag hade rekommenderat dig att köpa lika många av den arten till. Eventuellt skulle någon ciklid i de övre vattenlagren fungera bra, exempelvis flaggciklider, scalarer eller diskus. Men runt bottenregionen hade jag nog låtit cupidon regera utan konkurrens. Om du skaffar diskus är det nog värt att skaffa lite större exemplar från början.

/Jocke
                        Ja det är ju inte direkt den tuffaste cikliden så jag har inga planer på att skaffa nån annan cikklid som håller till i de nedre regionerna. Diskus borde funka bra med dom diskusen är ju också en väldigt harig fisk men den håller ju till på andra ställen så det blir nog inte ens problem vid matning. Mina biotodoma brukar jag mata med maltabletter.

Kommentar

Arbetssätt...