Copadichromis-tråden
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Har ett par Copadichromis mloto "lupingu" VF, hanen är fantastiskt vacker när han färgar ut fullt.
Ursäktar bildkvaliteten men det var dom enda jag hade på läsplattan.Senast redigerad av Vargon; 14 July 2013, 10:35.Kommentar
-
Välkommen, nice första post !
Lupingu är en riktigt fin firre! Den finns på min lista med fisk som borde simma i en burk här hemma.Kommentar
-
Välkommen! ! Cool firre. Lyser upp vilket akvarium som helst!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Har du fler foton är jag intresserad till artregistret. Även honor.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
jag skall göra ett försök med en vanlig kamera direkt jag kommer hem från semestern, har även en väldigt fin Aulonocara stuartgranti "cobwe" om ni behöver ersätta den befintliga. Skall jag skicka som PM?Kommentar
-
Skicka tillKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Har ett par Copadichromis mloto "lupingu" VF, hanen är fantastiskt vacker när han färgar ut fullt.
[ATTACH=CONFIG]46559[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]46560[/ATTACH]
Ursäktar bildkvaliteten men det var dom enda jag hade på läsplattan.
Hysteriskt snygg fisk!
/JockeKommentar
-
Nu kommer det trixiga.
Copadichromis mloto "lupingu" VF är nog inte det rätta i sammanhanget. Mloto har inte fångstplats Lupingu.
Det har där i mot Copadichromis trewavasae .
Så enligt mitt sätt att se det, kan man väl inte ha VF av Copadichromis mloto "Lupingu"Kommentar
-
Jag får ta detta med akvarieleasing då det var där jag köpte fiskarna, då jag googlar trewavasae så ser det ut som om du har helt rätt. Tack för att du tog dig tid att påtala detta så att jag får rätt i min fisklogg.Kommentar
-
Nu kommer det trixiga.
Copadichromis mloto "lupingu" VF är nog inte det rätta i sammanhanget. Mloto har inte fångstplats Lupingu.
Det har där i mot Copadichromis trewavasae .
Så enligt mitt sätt att se det, kan man väl inte ha VF av Copadichromis mloto "Lupingu"Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Säker,,,,nej. Men ännu en gång, kan det vara tal om samma fisk, med olika namn. Jag har trewavasae och den finns i lupingu. Hade en diskusion med Kenth om denna sist, men mins inte vad han sa om det Men jag skall forska vidare. Kikar man i listorna som butiker (grossister) har, så finns ju trewavasae "lupingu" men ingen mloto "lupingu"Kommentar
-
Vi får säkert svar från leasing på frågan Jag kan ju inte ta arsenik på min säkerhet , utan det är snarare lite detektivarbete med listor som ledre fram till min kommentar. Jag kan ha fel,,,,,skulle ju vara intressant med ännu en dubblett i sammanhanget. För visst är dom rätt lika,,,,,ellerKommentar
-
Mloto och Trewavasae är samma fisk i detta fallet, Copadichromis trewavasae är det nya namnet på Copadichromis sp.mloto "Ivory Lupingo"
När man beställer fisk så hänger oftast dom gamla namnen kvar väldigt länge på listorna.
Ibland kan det även stå
Copadichromis trewavasae Lupingu 'Ivoryhead Mloto'
Lite då och då revideras släkten och artnamn och handlarna hinner inte med i svängarna.
Från en grossist står det så här
Copadichromis mloto Ivory 4 - 5 cm Tank raised
Copadichromis mloto Ivory 6 - 7 cm Tank raised
Copadichromis mloto Ivory 8 - 9 cm Tank raised
Copadichromis mloto red tips Msisi 4 - 5 cm Tank raised
Copadichromis mloto red tips Msisi 6 - 8 cm Tank raised
Från en annan
Copadichromis mloto ivory lupingo 7-10 cm
Trewavasae är tydligen det vetenskapliga namnet medan Mloto är handelsnamnet väldigt ofta.
Så den tidigare sp. mloto blev en trewavasae tills nästa revidering iaf =)Senast redigerad av deelay; 15 July 2013, 00:01.Kommentar
Kommentar