If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har en liten grupp 1+2 Copadichromis borleyi , Kadango tillsammans med mina Mbuna... detta verkar fungera mycket bra... funderar på att skaffa fler eftersom jag gillar dessa... vad rekommenderar ni då.. att utöka gruppen med fler individer.. nån mer hanne och några fler honor.. eller att köpa 1+2 (eller fler) av annan Copadichromis art?
Hur stort kar har du? När jag hade borleyi hade jag fullvuxna fiskar i ett 540-liters med lite mbunas med fördelningen 2+5 om jag inte minns helt tokigt. Det fungerade bra och alla fiskarna var utfärgade och fina.
Hur stort kar har du? När jag hade borleyi hade jag fullvuxna fiskar i ett 540-liters med lite mbunas med fördelningen 2+5 om jag inte minns helt tokigt. Det fungerade bra och alla fiskarna var utfärgade och fina.
Jag upplever dem som en snäll fisk, men personligen skulle jag nog inte ha en större grupp i ett kar av den storleken. De blir ju onekligen ganska stora med tiden. Men det kan säkert fungera.
Att få dem att leka är i allmänhet ganska lätt. Problemet kan vara att få honan att hålla mer än några dagar. Mina lekte massor av gånger, men jag fick inga yngel på dem. Jag vet att Albin (Endymion) hade borleyi han fick yngel på, men efter flytt vägrade de att hålla (om jag inte minns fel, Albin får rätta mig i så fall ).
Att få dem att leka är i allmänhet ganska lätt. Problemet kan vara att få honan att hålla mer än några dagar. Mina lekte massor av gånger, men jag fick inga yngel på dem. Jag vet att Albin (Endymion) hade borleyi han fick yngel på, men efter flytt vägrade de att hålla (om jag inte minns fel, Albin får rätta mig i så fall ).
/Jocke
Har ett par av Azureus som har lekt ett otal gånger men tyvärr håller inte hon hela tiden utan bryter efter ca en vecka,hon har just nu munnen full så man hoppa att det går denna gång.Med vänlig hälsning, jonas
/Jocke
Exakt samma tråkiga erfarenhet som jag har av min "red fin" hona. Nu på slutet bryr hon inte ens om att plocka upp eggen vid leken längre.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.
Geertsi hanen som du har är verkligen en pärla.
Har väl inte varit så värst intresserad av dessa förut, ända tills nu.
Fenverket på din hane är det som imponerar mest på mig.
Om man vill maximera chansen till lek.. är det då "bäst" att ha så många honor som möjligt till en ensam hanne... eller kan det vara bra med konkurrens hannar emellan?
Kommentar