Malawi-n00b önskar konsultation

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roedkft
    Användare
    • June 2010
    • 189

Malawi-n00b önskar konsultation

För ett tag sedan hände ju det som jag aldrig trodde skulle hända: Jag blev med malawi-ciklider. OCH det var riktigt kul

Efter att ha provkört diverse arter så har jag nu fastnat för två favoriter som är på plats: Otopharynx tetrastigma (1+2) och Protomelas taeniolatus (1+5). Till förfogande just nu finns 240 liter (120x40x50), dvs för litet enl. alla rekommendationer men med välplanerade burkar har jag med framgång kompromissat med sånt förut. Dessutom brukar jag alltid komma på något nytt jag vill ha innan fiskarna hinner bli fullvuxna...

Så till frågorna:

1. Är det realistiskt att kunna köra mer än en hane av varje i den volymen? Står i valet och kvalet om jag ska göra mig av med övriga fiskar i karet och satsa på bara de två arterna. Finns ett gäng av varje i samma storlek och från samma fångstplats i butiker i närområdet så i så fall borde man slå till nu. Eftersom jag som gammal CA-akvarist precis börjat vänja mig vid principen "många är bättre" så är alternativet att låta några andra arter gå kvar tillsammans med favoriterna.

2. Skulle 3+5 x 2 funka tills vidare i en burk? (De största ligger på 7-8 cm idag.)

3. Finns ytterligare ett kar med samma mått som upptas av fengäddorna. Har svårt att skiljas från dem hur sugen jag än är på mer malawi. Lutar dock åt att det blir ytterligare ett akvarium framåt sommaren. Om man då ev. skulle disponera två burkar till de ovan nämnda arterna: Hur skulle ni göra? En art i varje eller uppdelat? Hur många av varje? Osv...
  • diskus
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 276

Burken är ju "lång" vilket är att föredra!

...men som du själv anger är den i minsta laget om du verkligen se fiskarna ta för sig av ytorna och visa upp sig från sin mest naturliga sida. Jag tycker alltid det är bra med fler hanar för att ta bort agressionen från honorna samt om du har ex. 3 hanar av en haplissort brukar i många fall 2 färga fullt. Men i 240 liter tror jag det kan bli för stökigt....så 1+fler honor är nog den bästa lösningen. Just nu funkar det när de inte är fullvuxna men på sikt skulle jag åtminstone satsa på en 375a, annars finns det ju mindre mbunas eller Aulonocara som funkar bättre i 240 liter.

Du skriver att du har fler arter i burken....och undrar om du ska ta bort dem! Vad är det för fisk som du funderar på då?

Lycka till

Björn H
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• roedkft
      Användare
      • June 2010
      • 189

Inser att första posten blev lite rörig Blir lätt så när man skriver samtidigt som man funderar...

Hur som helst så har jag provkört Copadichromis borleyi som nu är borta. Kvar med undantag för ovan nämnda favoriter finns Protomelas sp. "steveni taiwan" (1+1) som väl är för vek på sikt. Är dock för tillfället den dominerande hannen och tillika den största. Har även ett par Aulonocara "fire fish" som ska väck då de inte alls föll mig på läppen.

Eftersom flera hannar av samma art inte låter som nån klok idé på sikt så tänker jag att:

Protomelas taeniolatus 1+5 får vara kvar.
      Otopharynx tetrastigma 1+2 fylls på med flera honor.
      samt påfyllnad med nån annan art 1+ett gäng honor

Låter det som ett vettigt upplägg?

Kommentar

Arbetssätt...