Altolamprologus calvus - färgvariationer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Altolamprologus calvus - färgvariationer

Jag försöker förstå kombinationen mellan fångstplats och färgteckning och har samlat ihop detta ännu så länge. Någon som har mer info eller kan korrigera mina anteckningar? Specifikt för denna art: Altolamprologus calvus

Fångstplats Färgvariant Kommentarer
    Chaitika Vit Karakteriseras av vit kropp som beroende på humör kan bli mörkare till och med svart, den har också vita prickar på kroppen och fenorna
    Chilanga Gul Karakteriseras av gul kropp med bruna ränder samt ljusa prickar på kroppen och fenorna
    Chisanse - -
    Kapamba - Karakteriseras av svart kropp och svarta fenor med markanta vita prickar
    Kapemba Vit Karakteriseras av vit kropp som beroende på humör kan bli mörkare till och med svart, den har också vita prickar på kroppen och fenorna
    Kachese - Karakteriseras av beigefärgad kropp med bruna ränder samt ljusa prickar på kroppen och fenorna
    Katete - -
    Kipili - -
    Kipimbi - Är denna plats ens korrekt?
    Luagala Point - -
    Moliro - -
    Mpala - Karakteriseras av svart kropp och svarta fenor med markanta vita prickar
    Mzwema - -
    Nkamba Bay - -
    Sumbu - -
    Kongos kust Kongos svarta pärla - Congo Black Pearl Karakteriseras av svart kropp och svarta fenor med vita prickar
    Senast redigerad av DaRe; 09 February 2013, 22:10.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

Ett intresant ämne då dom här är Vf o dom mörka är köpta som "black Zaire" (hane o hona) o dom ljusa ( hane) är köpt som "black Congo" o mej veterligen är det samma land. Mille.
    Dieselråttan

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Det är väl en hygglig kustremsa tror jag, men det vore ju kul att veta mer om fångstplatsen mer exakt. Jag tror också dessa arter kan skifta rätt ordentligt i svarthet beroende på humör och rangordning.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Repen1
        Användare
        • January 2013
        • 877

Tycker att exportörerna borde upplysa mer om just fångstplatser. Det intresanta ( i mitt kar) är att dom mörka honorna(5st) inte atraheras ett dugg av den ljusa hanen o vise versa med den ljusa( 1st) honan som inte bryr sej ett dugg om dom mörka (3st) hanarna.Om det skulle funka så i flera kar så är man ju inte säker på att få ett lekpar, även om man har ett. Mille
        Dieselråttan

Kommentar

• FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

Fan jag måste förverkliga min dröm om ett 222 Liters med dessa fiskar i... tycker dom ser för granna ut!

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem

• September 2009
            • 22826

Ärligt talat hade jag helt missat era kommentarer.

Det vore verkligen bra info till artregistret med en sådan förteckning tycker jag. Någon har bra källor eller kunskap i detta som kan bidra med sin erfarenhet?

///David

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Vore också kul att kunna lägga in handelsnamn som matchar just visa fångstplatser. Dvs en art från visst plats har ett visst handelsnamn. Just nu saknar vi denna vy som jag tror är intressant.

///David

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Många calvus är ju så lina så drt är svårt att se skillnad på. Det är svart eller svart finns dock en vit variant. Jag kommer köpa calvus till hösten. Hittar jag någon spännande fångstplats så tar jag så klart kort.

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8623

Såg du att Eric Genevelle har gjort en karta över sjön med olika Alto-varianter inprickade.
                  Han finns i gruppen Lake Tanganyika på fejan, så det går kanske att fråga.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Kan du hjälpa mig hitta dit?

///David

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1824

Det hade varit nice

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

Jag har frågat honom nu. Vi har möjligheten med vårt eget artreg också.

///David

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8623

Undrar om det kunde bli ett projekt i så fall. Att göra kartor över fångstplatser/varianter. En tillämpning i Artregistret (och kanske senare en app för windowstelefoner ) där du kan skriva in en art och få fram karta över platserna/varianterna med foton på firrarna. Nu menar jag inte att Du David ska göra (också) det, utan det kunde utläggas till någon it-entusiast utanför styrelsen (eller ett team). Eller kunde det vara ett stipendieprojekt?

Kunde det kanske också vara en grej som bara medlemmar får använda?
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

Ursprungligen postat av Mikael W
                            Kunde det kanske också vara en grej som bara medlemmar får använda?
                            Jag och Joakim håller dialog i ämnet vi får se vad Joakim kan trolla fram.

Gillar denna iden!

///David

Kommentar

Arbetssätt...