Alu ställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • November 2002
    • 406

    Alu ställning

    Vad ni gör andvänd aldrig aluställning!!!!
    Jag ställde mitt 1125 kar på en tillhörande ställning allt stod som det skulle rakt överallt noggrant kollat,sen fyllde jag i 100 kg sand + 2 rötter sen i med vattnet allt va frid & fröjd.Vaknar nästa morgon av att kompisen ringer och säger att fisken ligger på botten och att allt vatten va borta,kommer ner i akvarierummet och ser detta.Karet va sprucket i ena gaveln sen hela vägen i botten , jag såg på ställningen att den va lite böjd,9 av 31 fiskar har överlevt.[][][]

    Mvh Hoffa

    PS. Bara att börja om igen med ett nytt kar, som tur är har jag mitt 720 kvar.
    Jimmy
  • Rickard
    Användare
    • April 2002
    • 727

    #2
    Är du säker på att det är ställningen som har gett efter och inte golvet. 1.5 ton är många kilo. När jag satte in mitt 960 liters fick jag förstärka golvet med 4"X 2" balkar med 30 cm mellanrum. Sedan fick jag gjuta ner balkar i marken under krypgrunden för att få det stablit.

    Jag har en svetsad stålställning som kunde vrida sig om jag inte gjorde detta.
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 4164

      #3
      Jag kommer köra med en kraftigare typ av aluminium. Har gjuten platta i akvarierummet så jag kan belasta den ganska hårt.

      Gillar inte den vanliga typen av aluminiumprofil. Är det inte så att det finns ett par olika knutar, helt i plast eller med stål inbyggt?
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Det finns flera olika knutar, allt från ren plast till de med rostfri kärna. De som förmodligen är bäst är de med aluminiumkärna då jag tror att rostfritt stål kan brytas av medan alu är mer flexibelt.

        Det lurigaste är nog iofs de ställbara fötterna. En den fötter har ju både skruv och "mutter" i plast vilket säger sig självt är ganska kass. Själv har jag lite olika och de i ren plast sjunker faktiskt märkbart med tiden. Däremot en Åleds-ställning jag har är super-stabil med riktiga knutar och ställbara fötter helt i metall.

        Kort sagt, en ställning byggd med riktigt material skall tåla nästan vad som helst. Även trä fungerar bra för min del, både som enkel bänk under stora kar och som 2-vånings ställningar.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • April 2002
          • 727

          #5
          Jag har bytat från de vanliga fötterna till maskinfötter som jag köpte hos en verkstadsfirma (typ ahlsells el. Tibnor). kostade 85:-/st + moms. Finns i massor av olika storlekar.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • April 2002
            • 727

            #6
            Jag har bytat från de vanliga fötterna till maskinfötter som jag köpte hos en verkstadsfirma (typ ahlsells el. Tibnor). kostade 85:-/st + moms. Finns i massor av olika storlekar.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            Arbetssätt...