Nån som har golden nugget malen med Malawi ?? funderar på om det skulle gå i mitt kar?..(Med blå delfin ciklider)..Eller ska dom ha ett lägre pH?
Golden nugget i malawi kar?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Vet inte riktigt vilken av Baryansistrusarna som du har men jag har en L18 tillsammans med Tropheus,det funkar kanon.Så det borde ju inte vara något problem att ha dom tillsammanns med Malawi,inte pga ph:et i alla fall -
Rekomenderat pH är juh 6,5 - 7,0 ??...Funderar även på om Acanthicus adonis skulle fungera i ett malawi kar?Kommentar
-
Jag har haft golden nugget i pH 8 tillsammans med tanganyika. Det var inga problem med vattnet, frågan är hur fiskarna behandlar den (det är ju inte den billigaste malen).http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418Kommentar
-
Hej,
Jag har 2 stycken i mitt 770 med Aulonocara, Protomelas, Placidochromis och det har fungerat bra i 2 år.
Sen har jag två i mitt 275 med Aulonocara.
Så i ett Malawiakvarium med lite lugnare Malawisar går det utmärkt.
Jag använder måttlig mängd Bikarbonat och har därför ett PH strax under 8 och det verkar inte bekymmra malarna som har växt ett par centimeter under dessa 2 år.
Kan du dessutom erbjuda dom en rot och bra fart på vattnet kring denna rot så har du skapat en perfekt miljö för dessa fantastiska malar. I mitt fall har jag löst detta genom en cirkulationspump inne i en av mina BTN moduler som är öppen nertill. På dagarna så smyger malarna gärna in i denna modul och ligger i strömmen och "myser" på en trädrot. Under eftermiddagen simmar dom ut och blir alltmer aktiva.
Lycka till
Björn H
Lite diskus, mal & malawi bilder
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123Kommentar
-
är dom bra på att rensa alger eller "måste" man ha ancistrus eller nån annan effektiv alggnagare också?MVH SimonKommentar
-
-
Jag är intresserad av dessa L-malar, men vet litet om dom. Finns det någon bra sida på nätet som har bilder och förteckning på alla dessa olika L-malar?
Kommentar
-
"Vilken art är det ni kallar Golden nugget?L177 eller?"
JAg tänkte på L85 vet inte om det är den som är "golden nugget" egentligen men dom är lika..?..
Tricella..En bra sida är http://www.planetcatfish.com men den kanske du redan visste?Kommentar
-
Det verkar som om alla,L18,L81,L85 och L177,kallas för Golden nugget.
Och det verkar även som om L18 och L85 är samma fisk.Vad jag förstår med min dåliga engelska så kallas den för L18 som ungfisk och som L85 som vuxen.
Kommentar
-
Har ar uppfattningen om Gold Nugget (oftast L-177) att dom ar valdigt svara att fa att overleva.
Dom ar oftast vildfangade och mar inte bra efter transporten - det galler att kolla in fisken ordentligt och att halla sig ifran nyimporterad fisk. Viktigaste saken med alla dessa finar malar ar att dom ater. Om du kan se att den ater kan dy kopa den.
Oftast om dom inte har farit bra pa resan har dom slutat att ata och det ar bara en fraga om tid tills det ar slut.(och som sagt ar dom inte billiga)
Sjalv har jag provat med bade ancistrus (bristlenosed pleco) och vanlig pleco i mitt malawi kar men ingen har overlevt. Ph 8 och GH 30+.Kommentar
Kommentar