Tips och Trix ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nippe_
    Användare
    • January 2013
    • 41

Tips och Trix ?

Tjena!

En fråga bara , har ett kar på 450 liter och har ett gäng malawi i det nu , men vill ha fler
    Hur många sorters malawi är bra att köra på och hur många vuxna individer kan man ha i karet?

Tack på förhand!

Mvh // Nyfiken nybörjare
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Ursprungligen postat av Nippe_
    Tjena!

En fråga bara , har ett kar på 450 liter och har ett gäng malawi i det nu , men vill ha fler
    Hur många sorters malawi är bra att köra på och hur många vuxna individer kan man ha i karet?

Tack på förhand!

Mvh // Nyfiken nybörjare
    Svårt att säga ett visst antal arter eller individer utan att veta vad du redan har.

Generellt gillar jag burkar med två-tre arter och inte överbefolkade burkar. Jag tycker mest det blir ett gytter av fisk om man har för många arter och för mycket fisk. Det är vad jag tycker, det innebär inte att alla andra tycker likadant

Du kan säkert ha 50 fiskar i din burk beroende på hur filter/vattenbyten ser ut. Och om du vill kan du ha 10 olika arter också. Det är mer en smaksak.

Något som däremot inte är en smaksak är hur olika fiskar fungerar ihop och vilken storlek på burken som är lämpad för olika arter. En annan aspekt är att fiskar är individer, en del är surare än andra

Det underlättar mycket för att kunna ge dig ett svar som du kan göra något av om du berättar vilka arter du har och vilka arter du skulle vilja ha

Kommentar

• Nippe_
      Användare
      • January 2013
      • 41

Okej! jag har just nu Maisoni Zebra , Iceberge , firefish , sammanlagt 20 inidivder.
      Jag fundera på att köpa en grupp med hongi malawi och sätta i ?
      Har 2 pumpar som dra runt i karet som ta 1100 / h st , och ett stort inne filter.

Tack på förhand!

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Okej! jag har just nu Maisoni Zebra , Iceberge , firefish , sammanlagt 20 inidivder.
        Jag fundera på att köpa en grupp med hongi malawi och sätta i ?
        Har 2 pumpar som dra runt i karet som ta 1100 / h st , och ett stort inne filter.

Tack på förhand!
        Hongi passar väl bra i det sällskapet så det är bara att köra på det om du vill det skulle jag säga.

Kommentar

• Nippe_
          Användare
          • January 2013
          • 41

Okej så bra
          Jag har en hono , en iceberg som står för sig själv typ och väldigt försiktig?
          Vad kan det vara , för lite fisk i karet?

Mvh

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Okej så bra
            Jag har en hono , en iceberg som står för sig själv typ och väldigt försiktig?
            Vad kan det vara , för lite fisk i karet?

Mvh
            Det kan bero på, som du själv är inne på att det är för glest med fisk även om 20 st inte känns galet glest, eller att den:
            1. Tuggar, alltså att dom har lekt och honan har ägg/yngel i munnen. Har honan en "påse under hakan"?
            2. Hanen jagar henne.

Äter fisken?

Det kan så klart bero på andra saker också men vi får köra uteslutningsmetoden helt enkelt

Kommentar

• Nippe_
              Användare
              • January 2013
              • 41

Okej! Nja inte vad jag kan se , så ser jag ingen påse under hakan. Men hon är nog lite rädd för hanen , hon sticker direkt när han komme.
              vad kan man göra då , köpa fler fisk?
              Jo äter gör hon , det hon kommer åt dessvärre , tips?

Tack!

Mvh

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Har du bara två, en hane och en hona?

Om du får tag på några fler honor skulle det vara bra så får hanen några fler att göra kärleksfulla närmanden på
                Du kan komplettera med en mindre grupp också, alltså fler hanar + honor.

Hur är burken möblerad? Släng upp en bild!

Kommentar

• Nippe_
                  Användare
                  • January 2013
                  • 41

Klicka på bilden för större version

Namn: kar.jpg
Visningar: 2
Storlek: 146,0 KB
ID: 684112

Kommentar

Arbetssätt...