Ljus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim

Ljus

Varför ska man ha ljuset tänt när man inte är hemma. Det kostar bara massa pengar. Enligt en akvariehandlare kan man ha släckt hela dagarna, om man inte har växter, utan bara malawiciklider som jag.

Är detta rätt?
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Det stämmer bra om man har akvariet i ett rum med fönster så att det åtminstone finns lite ljus.

mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Robbe
      Användare
      • February 2003
      • 527

Blir inte fiskarna skyggare när karet väl är tänt om dom blir vana av att karet oftast är släckt??

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Jo, det där kan vara en av baksidorna. I vissa fall har detta yttrat sig väldigt tydligt då jag har sparat ström men i vissa akvarier har jag inte märkt någon skillnad.

Jag körde under en tid med tre timmars mörker mitt på dagen då ingen var hemma så att de aldrig skulle behöva uppleva rörelser i lägenheten då ljuset var släckt. Detta spar ju en del stöm och då märktes det ingen skygghet. Skyggheten kommer av att rörelser utanför akvariet ter sig olika beroende på hur ljuset är.

Idag har jag alla fiskarna i källaren så nu måste jag lysa på dem för att de inte ska somna.

mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

Arbetssätt...