Efter att ha haft akvariet avställt en tid var det dags att dra igång det igen. Tvättar o fixar, fyller med vatten o grus. Låter det stå en vecka lite drygt. Skiftar ca 20 % av vattnet. Låter det stå en vecka. I med ca 40 nyinköpta plantor. Wow, vad de ser fina ut. 38 överlever, ok resultat. Låter det stå i drygt 2 veckor. Funderar på att köpa fisk. Byter ca 25 % av vattnet för att förbereda för fisken. DÅ! Pang bom, där försvann 10 plantor!! De liksom bara upplöstes i vattnet. Borta! Varför nu det då? Det var samma sorts vatten de stått i innan. Inga tillsatser. Inga märkliga värden, neutralt ph, hårt vatten (1.
Det enda jag kan tänka mig var att de fick en kall-chock eftersom jag fylled på med kallt vatten från trädgårdsslangen, men såå kallt var det inte, och resten av vattnet i karet höll ca 26 grader.
Nån som har en bra förklaring?
Det enda jag kan tänka mig var att de fick en kall-chock eftersom jag fylled på med kallt vatten från trädgårdsslangen, men såå kallt var det inte, och resten av vattnet i karet höll ca 26 grader.
Nån som har en bra förklaring?
Kommentar