presentation

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Sv: presentation

Jag menar att om någon inte vill ha papperstidningen är det bara att säga till. Dock är det samma avgift för medlemskapet. Ni gör givetvis miljön en stor tjänst. Jag själv tar ingen tidning av två skäl:
    1. Miljön
    2. Jag föredrar att läsa med surfplatta och NCS appen.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Jag föreslog sponsormedlemskap på vårat senaste styrelsemöte. Men det kommer vara utan tillgång till åtminstone Ciklidbladet både i pappers och pdf format. Kanske utan andra förmåner också. Det kommer tas upp på årsmötet som fullständigt förslag för beslut.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av DaRe
        Tidningen ska definitivt finnas kvar!!

Men de som vill kan givetvis säga till att de vill spara på skogen. Själv läser jag bara med surfplatta numer.
        Gissningsvis räcker det men en gran för att producera alla Ciklidbladet som hittills getts ut sedan 1967 och några till. Folk vill få det till att surfplattor är mer miljövänliga än papper men så är det inte idag.

Naturskyddsföreningen har räknat på detta och papperstidning är mer miljövänlig än en elektronisk tidning MEN detta utgår självklart från att man då inte får en papperstidning som man slänger utan att läsa den och sedan läser på plattan.

Orsaken till att Ciklidbladet numera även ges ut som pdf är INTE för att det är miljövänligt utan för att det efterfrågas.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 11 March 2013, 17:05.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Håller inte alls med i den bedömningen om miljövänlighet. Har man en dator eller telefon att läsa tidningen på kräver all produktion av allt annat utöver pdf extra energi och resurser.

Vill man absolut räkna fel kan man ju anta att folk skaffar surfplattor, datorer eller telefoner bara för att läsa tidningen. Dessa utrustningar är snarare något alla i alla fall har. Därmed enkel slutsats. Det lär vara försummbart få som inte har pc. Det som ska jämföras är den extra energiåtgången det går åt under den tid tidningen läses på exempelvis surfplattan.

Och oavsett om en personen slänger eller behåller papperstidningen så är det uppenbart extra ovanpå pdfen.

///David

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Och,...

Man får ut 300 tidningar på 200 gram per träd. Vi har producerat 1200 tidningar 4 ggr per år under många år. Dvs 16 träd om året.

///David

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Artikel från Forskning och framsteg:
              I Sverige konsumeras varje år omkring 750 000 ton papper för läsning. Det motsvarar nästan 100 kilo per person! Över hälften används till dagstidningar – …

Och då har de med att läsplattan används extremt hög grad till att läsa tidning med och att den bara håller ett år. Dvs det är en beräkning som ändå gynnar pappertidning enormt:
              - Vi har räknat med att läsplattan håller i ett år och att hälften av användningstiden går till tidningen. Med fler användningsområden och längre livstid skulle miljövinsterna öka, säger Åsa Moberg.
              Jag blåser på här för när jag röstade för att ha PDF utöver vanlig papperstidning, hade jag definitivt miljön i åtanke!

///David

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Självklart har det räknats på det sättet du anser att man måste göra dvs. energiåtgång för själva läsningen + servrar (vilket en pdf inte drar så mycket av) inte införskaffandet av utrustningen (så minns jag det iallafall...). Däremot har beräkningen några år på nacken och baserades på datorer (tror jag) snarare än läsplattor utan bakgrundsbelysning. Hur energiåtgången är mellan datorer, surfplattor och läsplattor vet jag inte, men artikeln du länkar till är (svart vita) läsplattor som inte lyser dvs. väldigt låg energiåtgång dvs. inte det de flesta läser på. Artikeln är dessutom fem år.

Du skriver att "oavsett om en personen slänger eller behåller papperstidningen så är det uppenbart extra ovanpå pdfen" men så är det ju inte. Pdf-en belastar inte miljön mycket att producera och och lagra. Den drar lite att ladda ner i form av att servrar drar igång. Energiåtgången är vid själva läsandet om det inte sker på läsplatta utan energiförbrukning att tala om - men de flesta läser nog på en surfplatta. För pappersvarianten är det tvärt om. Det går åt energi att producera, men läsningen drar ingen energi. Sitter du hemma och kan välja att läsa på surfplattan eller i papperstidningen är det miljövänligare att läsa papperstidningen, men om du alltid läser som tidsfördriv på bussen och valet är mellan Ciklidbladet och något annat blir det annorlunda.

Sedan skriver du "Vill man absolut räkna fel kan man ju anta att folk..." Låt bli sådant är du snäll.

(Min trädberäkning utgick från trädet utanför Bamseland på Kolmården som påstås räcka till alla Göteborgsposten i... tja, var det X veckor eller X månader, vilket spelar mindre roll - antingen har de räknat fel eller så är det ett rackarns stort träd . Hursomhelst får jag det snarare till att ett träd räcker till ett nummer av Ciklidbladet och att vi därmed förbrukar fyra träd om året - inte speciellt mycket helt enkelt).
                Senast redigerad av Ola Svensson; 11 March 2013, 19:12.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Nästan allt man hittar på nätet har fem år på nacken och går ut på att man måste läsa en hel del för att en läsplatta ska vara miljövänlig.

Miljövänligt: http://www.kth.se/aktuellt/press/2.4...miljon-1.13523
                  Inte lika miljövänligt: http://cesc.kth.se/ingen-miljovinst-med-e-bok/

(Det är samma personer på KTH bakom detta).

Detta är intressant (kom ihåg att detta är läsplattor med försumbar energiförbrukning)

Det är lätt att tro att en e-bok inte är så miljöbelastande, säger Åsa Moberg, men ett av studiens resultat är att det inte är så stor skillnad mellan e-bok och pappersbok. En pappersbok köpt i traditionell bokhandel har en potentiell klimatpåverkan motsvarande 1,3 kg koldioxidekvivalenter (det är mindre än en hamburgare köpt på en snabbmatskedja). Det är framför allt produktionen av papper som bidrar till denna siffra. En e-boks miljöpåverkan beror däremot främst på produktionen av läsplattan.

Läsplattan måste användas flitigt för att blir en miljövinnare. Det krävs att man läser minst 33 böcker á 360 sidor på sin nyinköpta läsplatta istället för på papper. Ju fler (och tjockare) pappersböcker som ersätts av läsning på läsplattan desto bättre blir e-boken ur miljösynpunkt.

Här finns ett par krönikor som ni kan titta på:

Här samlas alla nyheter från Dagens Media. Dagens Media är affärssajten för dig som arbetar med marknadsföring och medier.

Jag har inget som helst mot att pdf skulle vara miljövänligt. Det jag är mot är det 1) skulle vara ett enkelt val från miljösynpunkt och 2) att detta insinuerar att en papperstidning som ges ut 4 ggr om året skulle vara en miljöbov.

(Troligen har jag förbrukat mer energi på att surfa fram detta än vad som skulle gå åt att läsa CB i ett år - oavsett format... )
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 11 March 2013, 19:13.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• GraTis
                    Användare
                    • January 2013
                    • 414

Träd är förnyelsebart. Värre kanske med lera o krita men det också troligen.

Surfplattan eller mobilen använder vi mest hela tiden oavsett om CB finns där eller inte. Men finns CB där så läser vi den där och då är pappersformatet av tidningen onödigt.

Kommentar

• Christer5
                      Användare
                      • December 2012
                      • 155

Nu har det gått för långt med nätet,finns det något bättre än att hålla en facktidning i handen och lungt läsa och se alla bilder

Kommentar

• Jan Kohler
                        Användare
                        • August 2007
                        • 128

Läser överhuvudtaget inga tidningar på läsplatta......finns inget bättre än att öppna en tidning eller bok. Sen är det kul att ha en samling facktidningar liggandes i bokhyllan. Inte lika roligt med en Ipad.

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Tappar man en läsplatta, Ifåne eller liknande i golvet, så är den nog kaputt!
                          Tappar man en tidning i golvet, så är det bara att ta upp den o fortsätta att läsa i den!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• GraTis
                            Användare
                            • January 2013
                            • 414

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Tappar man en läsplatta, Ifåne eller liknande i golvet, så är den nog kaputt!
                            Tappar man en tidning i golvet, så är det bara att ta upp den o fortsätta att läsa i den!
                            Den var bra Willhelm. Men så här tänker jag.

Tappar man en läsplatta, Ifåne eller liknande så får man köpa en ny modernare För att sen läsa vidare.
                            Tappar man en tidning så är texten borta för all framtid, såvida den inte finns på nätet och du har en padda.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Både och är nog en bra lösning i mina ögon.

Mensom sagt de som läser på platta och vill bespara milön är det bara att höra av sig till mig så skippar jag att skicka tidningen till er.

///David

Kommentar

• GraTis
                                Användare
                                • January 2013
                                • 414

Ursprungligen postat av DaRe
                                Både och är nog en bra lösning i mina ögon.

Mensom sagt de som läser på platta och vill bespara milön är det bara att höra av sig till mig så skippar jag att skicka tidningen till er.
                                Det låter vackert David. Men om jag säger av mig tidningen så trycker ni lika stort antal i alla fall. Det blir några fler lösnummer som får lämnas in till återvinningscentralen, eller hur?

En annan sak som är lite kul tycker jag är att tidningen är fullproppad med annonser från sidan 1 till 100, huller om buller.
                                Men hemsidan ciklid.org är det väldigt uppstyrt och knappt något tillåts.
                                Ni som gillar tidningen i pappersformat men även hänger här på forumet varför är det så himla viktigt med strikta regler om hur annonser får vara på hemsidan men ni tycker dom är helt ok i tidningen?

Kommentar

Arbetssätt...