Reglera flöde på Fluval FX5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    Reglera flöde på Fluval FX5

    Tjena gubbar och gummor samt alla ni ungdomar

    jag undrar om det går att strypa flödet i ett fluval FX5 genom att vrida lite på kranarna som finns på pumpen. Eller rättare sagt jag ser ju att det går när jag testar, frågan kanske mer är, kan det skapa problem, slitage, annat som skadar pumpen?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Repen1
    Användare
    • January 2013
    • 877

    #2
    Nu kan jag inte svara om just Fx5, men centrifugal pumpar kan strypas på utloppet utan problem till en viss grad (man kan köra dom mot stängda ventiler) även om det inte ska vara för länge,då värmen börjar stiga i dom.Stryp aldrig insuget då börjar dom kavitera o du får skador på pumpen.Vill du ha kvar pumpens kapacitet (i liter) men mindre tryck, så byt ut tryckrör/slang till grövre dim. (så har jag gjort på mina Eheim 2260 som är uppgraderade med 1262 pumpar (3400L) bytt slanganslutningen o slangen från 3/4 till 1 tum o kör utan problem i ett 220 kar. Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Tack! Toppenbra tips!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Rivulatus
        Användare
        • December 2002
        • 811

        #4
        En annan enkel lösning du kan klura på är ju enkelt med att sätta på ett strilrör som sprider ut utblåset över en större yta.
        SA:

        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #5
          Jo jag har klurat på det också, men det krävs en del ingenjörsarbete för det...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • poujac
            Användare
            • May 2006
            • 170

            #6
            Ursprungligen postat av Repen1
            Nu kan jag inte svara om just Fx5, men centrifugal pumpar kan strypas på utloppet utan problem till en viss grad (man kan köra dom mot stängda ventiler) även om det inte ska vara för länge,då värmen börjar stiga i dom.Stryp aldrig insuget då börjar dom kavitera o du får skador på pumpen.Vill du ha kvar pumpens kapacitet (i liter) men mindre tryck, så byt ut tryckrör/slang till grövre dim. (så har jag gjort på mina Eheim 2260 som är uppgraderade med 1262 pumpar (3400L) bytt slanganslutningen o slangen från 3/4 till 1 tum o kör utan problem i ett 220 kar. Mille
            Är det inte vad som händar när den blir skitig??

            Själv skulle jag alldrig våga strypa den på utblåset, det ger ett övertryck i pumpen, och med det skit-system med gummipackningen i locket och i motoren, TROR jag att den för eller senera skulle trycka vatten ut.
            Nu är jag inte teknikkunnig på sånt, men har själv en FX5 och har set hur trycket ökar/minskar i spannen när man vridar på kranarna.
            >>Drive a real car drive a Jaguar<<

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • January 2013
              • 877

              #7
              Ursprungligen postat av poujac
              Är det inte vad som händar när den blir skitig??

              Själv skulle jag alldrig våga strypa den på utblåset, det ger ett övertryck i pumpen, och med det skit-system med gummipackningen i locket och i motoren, TROR jag att den för eller senera skulle trycka vatten ut.
              Nu är jag inte teknikkunnig på sånt, men har själv en FX5 och har set hur trycket ökar/minskar i spannen när man vridar på kranarna.
              Vet inte hur ett Fx5 är uppbyggt om pumpen (som konstigt nog sitter i botten) trycker genom filtret ( med ökat tryck i hela filterhuset) eller om den är som på ett Eheim o trycker efter filtret,då är det bara statiska trycket i filterburken. Men alla centrifugalpumpar (som ska strypas) ska strypas på utloppet, annars kaviterar pumparna sönder. Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • aejohansson
                Användare
                • May 2011
                • 432

                #8
                FX5 bygger väl på ett undertryck? Pumpen är ju placerad längst ner och bygger väl på sug istället för tryck

                Men strilrör bygger man enkelt av PVC, en såg, en borr och tangit.

                Kommentar

                • Repen1
                  Användare
                  • January 2013
                  • 877

                  #9
                  Det finns inga centrifugalpumpar som suger ( därför måste pumpen vara under akvariets yta o få hävertverkan) o du måste fylla pumpen för att det ska kunna starta.Mille
                  Dieselråttan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...