Ola Svensson skrev:
Jag har alltid låtit mina fiskar få ta hand om den första och ibland även den andra helt på egen hand och därefter har jag valt att tömma en del arter som jag anser vara av vikt att utöka eller föryngra min egna stam. Ibland så händer det att jag säljer några fisk också, men det är inte därför jag håller på med akvaristiken.
Jag tror att du och andra kan ha rätt i det ni säger angående generationsproblem med yngelvård, men jag är inte överbevisad om att det skulle vara befängt att tömma honor.
Jag tycker att det är försvarbart att tömma honor emellanåt om det är för ett gott syfte som fiskens välbefinnande, privat eller yrkesmässigt.
Nils42 skrev:
Jag skakar aldrig mina honor, utan öppnar munnen på honan med något passande (nagel eller plastblyertspenna).
citat:Jag anser att man därför inte ska tvångsspotta fisk eller odla artificiellt om de inte lyckats på "den naturliga vägen" först.
Jag tror att du och andra kan ha rätt i det ni säger angående generationsproblem med yngelvård, men jag är inte överbevisad om att det skulle vara befängt att tömma honor.
Jag tycker att det är försvarbart att tömma honor emellanåt om det är för ett gott syfte som fiskens välbefinnande, privat eller yrkesmässigt.
Nils42 skrev:
citatetta sätt med att skaka honor, tycker jag vara ett märkligt sätt att visa sin tillgivenhet på.
Kommentar