Malawiträsket eller Tanganyikaträsket?

Kollaps
X
Kollaps
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

Ursprungligen postat av subtilis
    Många här verkar ha tusentals liter vatten i sina bostäder i kar med disverse innehåll. Och då blir det ju enkelt: man behöver inte välja. Men hur får ni plats med allt? I källare?

Min utgångspunkt är att jag har väldigt lite plats eftersom jag inte vill ha akvarier överallt i huset utan bara på ett enda ställe, ett utrymme som mäter 1300 x 500 mm. Således måste man prioritera.

Jag är egentligen inte petig vad gäller särskilda arter. Inte heller med färger bara det inte blir för mycket blandat.
    100 % neoplamprologus typ Brichardi, snäcklekare eller 1-2 Mbunasorter skulle passa.

Hur är det för övrigt med livslängden?
    Hur gammal kan en mbuna bli?
    En Brichardi?
    Jag skulle gissa på att livslängden är likvärdig, men dödligheten via våldaktioner vanligare för mbunas när karet väl satt sig. Snäckisar och prinsessor ger dessutom förmodligen fler överlevande yngel.

Det där med hur/var vi har karen varierar. Jag har ett anpassat rum på 20 kvadratmeter i källaren.

Lycka till!

/Jocke

Kommentar

• Erik Österlund
      NCS Medlem

• January 2005
      • 3788

Många här verkar ha tusentals liter vatten i sina bostäder i kar med disverse innehåll. Och då blir det ju enkelt: man behöver inte välja. Men hur får ni plats med allt? I källare?

Min utgångspunkt är att jag har väldigt lite plats eftersom jag inte vill ha akvarier överallt i huset utan bara på ett enda ställe, ett utrymme som mäter 1300 x 500 mm. Således måste man prioritera.

Jag är egentligen inte petig vad gäller särskilda arter. Inte heller med färger bara det inte blir för mycket blandat.
      100 % neoplamprologus typ Brichardi, snäcklekare eller 1-2 Mbunasorter skulle passa.

Hur är det för övrigt med livslängden?
      Hur gammal kan en mbuna bli?
      En Brichardi?
      Jag har mina akvarium utplacerade i hela lägenheten. Det jag har försökt att göra är att akvariumen ska smälta in bra i möblemanget för jag vill inte att det ska se ut som en akvarielokal i lägenheten. Oinvigda kanske tycker det ändå

Jag har för mig att jag läste att någon haft en aulonocara som blev 15 år gammal. Men någonstans runt 8-10 år är nog mer trolig livslängd. Självklart spelar vatten, mat och sällskap en stor roll för hur gammal en fisk blir. Precis som för alla djur och människor med andra ord.

Jag tycker att du är inne på helt rätt spår med få arter, det blir så mycket snyggare än vad fisksoppa blir. Max tre arter i en burk tycker jag. Eventuellt kan antalet arter vara fler om du väljer tanganyika eftersom dom är mer "stationära" och då blir det inte "fisksoppaeffekten".

Tänk på att vissa arter förökar sig och du behöver "rensa ur" yngel med jämna mellanrum.

Kommentar

• subtilis
        Användare
        • January 2013
        • 21

Det börjar luta åt någon mindre Auloncara + någon Labidochromis.
        Villket skulle vara det bästa tipset här, givet denna kombination?

Kommentar

• Erik Österlund
          NCS Medlem

• January 2005
          • 3788

Det börjar luta åt någon mindre Auloncara + någon Labidochromis.
          Villket skulle vara det bästa tipset här, givet denna kombination?
          Om du inte har något emot odlingsformer så kanske någon av dom här kan vara ett alternativ:
          Aulonocara "röd rubin" eller Aulonocara "fire fish" eller Aulonocara "eureka"

Om du vill ha naturformer så finns det många fina, t ex Aulonocara jacobfreibergi , Aulonocara stuartgranti med olika fångstplatser.

Labidochromis caeruleus "golden" är en snällare mbuna som passar med Aulonocara. Att få till lite färgvariation är alltid trevligt så kolla även på Pseudotropheus sp. "acei" (finns både svart-vit "ngara" och blå-gul)

Finns ju många att välja mellan..

Kommentar

• Erik Österlund
            NCS Medlem

• January 2005
            • 3788

Eller varför inte köra på en art i en större grupp? Kolla in Pseudotropheus saulosi hanarna är blå med svarta ränder och honorna gula. Färgkombination utan fisksoppa-effekt. Har i flera år velat dra igång en burk med bara saulosi men andra fiskar har gått före. Jag såg en bild från någon i Danmark som hade en mindre burk (typ 240-300 liter har jag för mig) med mycket fisk i, bara saulosi, och sen dess har tanken funnits där . Samma princip som ett troffe-kar. Riktigt snyggt!!

Kommentar

• Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Eller varför inte köra på en art i en större grupp? Kolla in Pseudotropheus saulosi hanarna är blå med svarta ränder och honorna gula. Färgkombination utan fisksoppa-effekt. Har i flera år velat dra igång en burk med bara saulosi men andra fiskar har gått före. Jag såg en bild från någon i Danmark som hade en mindre burk (typ 240-300 liter har jag för mig) med mycket fisk i, bara saulosi, och sen dess har tanken funnits där . Samma princip som ett troffe-kar. Riktigt snyggt!!

En liknande kombination som hamnar på två arter som är snygg och trevlig är Labidochromis caeruleus och Pseudotropheus demasoni . Tricket är väl att få tag å riktigt fina Golden som inte alltid är helt lätt.

/Jocke

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1824

Pseudotropheus saulosi är ju dessutom en fisk som är illa tilltygad i naturen.
                Men jag har precis som Erik ett kort tag varit inne på en artburk med Pseudotropheus saulosi , de är fantastiskt vackra och såpass illa tilltygad i naturen så jag vill vara delaktig i att försöka få fram fina odlade exemplar.

Kommentar

• subtilis
                  Användare
                  • January 2013
                  • 21

Tack för bra tips! Hur lätt är det att få tag på dessa arter i Skåne-regionen?

En annan fråga: BTN skriver på sin hemsida om att man kan ha ett filter bakom deras bakgrunder (som jag fastnat för), se http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/. Är det något att rekomendera? Jag vill minnas bråket om bottenfilter i tidskriften Akvariet på 80-talet, mellan presudonymen "Bobie" och en viss Ingmar som den förre beskyllde för att sakna verklighetskontakt mellan vederbörande och dennes "starkt förorenade akvarium" med bottenfilter (ett mycket minnesvärt replikskifte - någon annan som minns detta?)

Så: att ha ett "permanent" filter inne i akvariet - är det inte en risk?

Kommentar

• Erik Österlund
                    NCS Medlem

• January 2005
                    • 3788

Tack för bra tips! Hur lätt är det att få tag på dessa arter i Skåne-regionen?

En annan fråga: BTN skriver på sin hemsida om att man kan ha ett filter bakom deras bakgrunder (som jag fastnat för), se http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/. Är det något att rekomendera? Jag vill minnas bråket om bottenfilter i tidskriften Akvariet på 80-talet, mellan presudonymen "Bobie" och en viss Ingmar som den förre beskyllde för att sakna verklighetskontakt mellan vederbörande och dennes "starkt förorenade akvarium" med bottenfilter (ett mycket minnesvärt replikskifte - någon annan som minns detta?)

Så: att ha ett "permanent" filter inne i akvariet - är det inte en risk?
                    Jag har filter i BTN moduler i alla mina burkar. Det fungerar som ett stort innerfilter. Vad är det för risker du tänker på?

Jag har grov filtermatta i alla mina. I en burk har jag en nätpåse med keramikmakaroner också. För min del funkar det riktigt bra med den här lösningen, jag rengör i princip aldrig mina filter. När jag gör det är det ganska meckigt.

Ytterfilter är lättare att göra rent men jag gillar inte att vattnet måste ut ur burken. Känns skönare att ha det kvar innanför glaset

Kommentar

• subtilis
                      Användare
                      • January 2013
                      • 21

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                      Jag har filter i BTN moduler i alla mina burkar. Det fungerar som ett stort innerfilter. Vad är det för risker du tänker på?
                      Ansamling av restprodukter i filtret - leder det inte till nedbrytningsprocesser som är skadliga?

Kommentar

• subtilis
                        Användare
                        • January 2013
                        • 21

Nä nu spårade det ut. Så här kommer en annan brandfackla. Som någon antydde ovan så finns det andra träsk, t ex Viktoria. Men där har väl Nilaborren ätit upp det mesta? Jag har aldrig hört om någon som varit "frälst" på Viktoria. Och hur vanliga är de i handeln?

Andra träsk i Afrika är ju floder och mindre sjöar. I annan tråd har jag nämnt Egyptisk munruvare och Tomasckild. Men dessa finns ju inte i samma region, än mindre i samma flod/sjö. Det är glest med arter i snävare biotoper bortom Malawi, Tanganyika (och ev. Viktoria). Kanske amazonas, som är mycket artrik? Men den floden är ju lång och har troligtvis ett flertal olika habitat/biotoper. Detsamma gäller kongofloden - och härifrån finns ju en del fisk. Ett potentiellt träsk att fastna i?

Ska man vara riktigt biotopnördig så får man väl bara ha fisk från samma kustremsa eller fångstplats - även vad gäller sjöarna. Jag har troligtvis en tendens att fastna i det tänket. Det ska se ut som natur och då får man minsann se till att begränsa sig. Troligen kommer jag att störa mig på saker jag upplever som "gott och blandat".

Kommentar

• Erik Österlund
                          NCS Medlem

• January 2005
                          • 3788

Albin här på forumet odlar Viktoriaciklider (bland annat) och han har väldigt stor kunskap om dom. Han har samlat på sig många arter också.

Kommentar

• Bosse G
                            NCS Medlem

• November 2013
                            • 235

Ansamling av restprodukter i filtret - leder det inte till nedbrytningsprocesser som är skadliga?
                            Snarare tvärt om. det är ju dom processerna man är ute efter i ett biologiskt filter. Hur gör du med dina filter?

Kommentar

Arbetssätt...