Röstresultat: Tömma ruvande honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #31
    Ola Svensson skrev:

    citat:Jag anser att man därför inte ska tvångsspotta fisk eller odla artificiellt om de inte lyckats på "den naturliga vägen" först.
    Jag har alltid låtit mina fiskar få ta hand om den första och ibland även den andra helt på egen hand och därefter har jag valt att tömma en del arter som jag anser vara av vikt att utöka eller föryngra min egna stam. Ibland så händer det att jag säljer några fisk också, men det är inte därför jag håller på med akvaristiken.

    Jag tror att du och andra kan ha rätt i det ni säger angående generationsproblem med yngelvård, men jag är inte överbevisad om att det skulle vara befängt att tömma honor.
    Jag tycker att det är försvarbart att tömma honor emellanåt om det är för ett gott syfte som fiskens välbefinnande, privat eller yrkesmässigt.

    Nils42 skrev:

    citatetta sätt med att skaka honor, tycker jag vara ett märkligt sätt att visa sin tillgivenhet på.
    Jag skakar aldrig mina honor, utan öppnar munnen på honan med något passande (nagel eller plastblyertspenna).

    Kommentar

    • nils42
      Användare
      • January 2003
      • 931

      #32
      Det var ju trevligt att du gör detta för fiskens välbefinnande Stefan. Själv har jag aldrig lyckats mäta detta. Hur bär du dig åt för att veta det?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #33
        Jag ser på honans kondition...om hon haft två närliggande ruvningar så kan honan vara rejält medtagen och då ser jag till att förkorta "havandetiden" för honan genom att tömma.

        Jag har oftast en hane på tre till fyra honor och då får ibland en hona leka ganska frekvent.

        Jag hoppas att detta svar ger dig det du önskade av din fråga...

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #34
          Ibland tycker jag att det verkar som att man anser att inreda ett akvarium biotopriktigt och sedan bara låta saker ha sin gång skulle vara att imitera naturen. Detta måste ju vara helt fel.

          Som jag ser det så skulle tömmandet av en hona för att hon leker för ofta vara ett bra sätt att imitera naturen på eftersom dessa närliggande lekar aldrig hade skett i naturen. På det viset tar ju akvaristen sitt ansvar för att honan inte mår dåligt bara för att hanen inte har tillräckligt med honor att välja på.

          mvh,
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #35
            Jag låter mina honor gå kvar med ynglena i spottkaret i några veckor eller ända tills jag blir tvungen att flytta tillbaka henne då nästa hona skall spotta. Honan hinner äta upp sig och återfå det mesta av sin kondition utan att någon hane är på och trakasserar. Så värst naturligt är det väl inte, men honan uppskattar det åtminstone.

            Tony Englund

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • April 2002
              • 2294

              #36
              Vänd på det hela då.
              Honan kan tugga för länge för hon har inte lärt sig ( Missat präglingen av föräldrar ). Hon kan tugga för länge/äta upp dem för att hon inte är nöjd med de förhållande som akvaristen skapat.
              Tror till ock med att hon kan känna att denna kull är det ingen ide att lägga energi på, satsat hellre på nästa. ( vad vet vi om det ??? )Tror också att fisken själv är den som vet bäst, den behöver inte våra övergrepp. Men som vanligt måste vi in och manipulera.
              Tidsbrist var nog det sämsta argument jag hört. Vilket djur förutom oss lever efter klockan.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

                #37
                Om man ska börja svänga sig med teorier som att "fisken behöver inte våra övergrepp" så måste man tänka sig noga för. Vårt hållande av ciklider i begränsade utrymmen enbart för vårt höga nöjes skull är troligen ett övergrepp. Detta tar vi oss friheten att göra för att glädja oss och för att vi ska känna oss duktiga,lugna eller glada osv.

                Att göra detta är förknippat med ett ansvar så som jag ser det. Detta ansvar innefattar att lära sig så mycket som möjligt om det djur man håller så att man skapar en anständig miljö för detta. Fiskar som inte ska hållas i akvarium ska heller inte hållas där och om man ska hålla munruvare så ska man se till så att honan inte misshandlas av hanen bara för att vi behagar stänga in dem tillsammans.

                Att säga att fisken "vet" något är också en märklig formulering enligt mig. Det är vi som ska veta hur man ska behandla ciklider. Cikliderna vet ingenting utan försöker bara anpassa sig så gott som möjligt var helst de blir placerade.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #38
                  Jag svarade "ja under speciella förhållanden" För att i början när jag hade ciklider så fråga jag en kompis som hade haft malawi förre mig hur jag skulle göra när en hona tugga,då sa han att jag skulle klämma ut dom...Men nu när jag vet mer å har sett snacket om det här (för ett år sen typ)..Å sen dess har jag aldrig skakat ut yngel..Ser ingen anledning till varför man ska göra det heller..Antingen låter jag dom gå kvar eller tar den till ett spott kar..Därför rösta jag inte på "nej aldrig"..

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

                    #39
                    Hej Fredrik
                    Klart fiskar "vet" dom vet var matplatsen är dom "vet" var lekplatsen är, dom "vet" också när det är dax att leka o inte. Dom "vet" också när dom har en kull ock satsa på o inte. Min point var" Vet vi alltid bättre.
                    Sen kan det vara så att vi lägger olika värderingar i ordet "vet".Men jag tror knappast detta bekymmrar fisken.

                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...