Röstresultat: Tömma ruvande honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David Johansson
    Användare
    • April 2002
    • 581

    Röstresultat: Tömma ruvande honor

    50,9 % - Ja, under speciella förhållanden
    31,3 % - Nej ,aldrig.
    7,8 % - Ja, alltid1
    David
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    Man kan ju undra lite över vad de som svarat "Ja, under speciella förhållanden" menar med "speceilla".
    Ni som gett de svaret - vilka speciella förhållanden avses.
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Vissa fiskar t ex "Haplochromis" sp. "thick skin" spottar ut det mesta i håven eller bunken som jag flyttar dem med. Jag har tömt de få ynglen som varit kvar när det hänt eftersom honan käkar upp det som är kvar ändå. Med dessa har jag sett till att vänta hela tiden ut. Sedan har jag vid ett tillfälle försökt tvångsspotta en P. nigripinnishona när jag skulle resta bort och någon annan var tänkt att ta hand om ynglen (gick inte!). Jag tror att jag beskrev det i CB 1/2003.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

        #4
        Jag har "tömmt" mina honor efter ca. 3 veckor när det inte finns plats i ett spottkar och jag har varit intresserad av att få avkomma på just den firren. Jag försöker undvika det men tyvärr blir jag tvingad till det p.g.a. platsbrist
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • November 2002
          • 666

          #5
          Samma här, de gånger de hänt har det dessvärre varit pga platsbrist. Det känns jobbigt att behöva göra det, men ibland känns det som att det blir bäst så ändå...
          /Mikael

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

            #6
            jag skulle bara tömma en hona om hon vore för mager för att klara av att tugga i tre veckor, ynglen skulle jag inte föda upp.

            Mvh Jonas
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • hanna
              Användare
              • April 2002
              • 118

              #7
              En av mina zebrahonor är lite för "bra" mamma. När jag inte tänker spara ynglen utan hon får gå kvar i akvariet släpper hon definitivt inte ut ynglen efter tre veckor, det är tydligen för farligt hela tiden, utan bär på dem tills både hon själv och ynglen är halvt ihjälsvultna. Jag har inte tömt henne någon gång ännu, men jag skulle kunna tänka mig att göra det om hon fortsätter att bära på yngel lika ofta och länge så att hon lyckas äta upp sig någon gång.

              Mvh Hanna
              Mvh Hanna

              Kommentar

              • Daniel_c

                #8
                En fråga från en okunig!
                Hur "tömmer" man en tuggande hona?
                /Daniel

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • April 2002
                  • 727

                  #9
                  Man tar en tändsticka(el. liknande) och håller upp munnen samtidigt som man trycker(pumpar) på gälarna. Under vattenet skall det ske(naturligtvis)
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    En mycket tankeväckande artikel om att tömma ruvande honor publicerades i Ciklidbladet nr 1/2000 sid. 40. Artikeln heter ”En mun full med $$$” och artikelförfattare är holländaren Wilfried Van der Elst.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

                      #11
                      Hur kommer dessa yngel att fungera som föräldrar? Att döma av svaren, måste det finnas en uppsjö av kunskap att ösa ur.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        "Hur kommer dessa yngel att fungera som föräldrar?"
                        Det är just det som ovan nämnda artikel handlar om.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Vad är det som säger att ynglen av tömda honor skulle vara dåliga föräldrar då de själva kommer i lek och får yngel?

                          Hur vet fiskar att de skall ta upp äggen i munnen vid lek? Hur vet de att munruva dom en tid? Varför skulle de inte kunna bli goda föräldrar om de kommer ifrån en "tömmande" generation?

                          Anledningen till tömning av honor kan givetvis vara "$$$", men likväl kan det vara av omvårdnad. I akvarium så finns det föga utrymme för ruvande honor att utföra yngelvård som de kan göra i det vilda. Om jag inte skulle tömma mina honor så blir det tyvärr väldigt lite yngel som överlever.

                          Jag gillar att odla fisk och att sälja de ungdjur som blir överflödiga. Jag skäms inte för att säga att jag tömmer ca 8 av 10 ggr honor tuggar. Rätt eller fel...hm...det vet jag inte om någon här kan döma. Ska man diskutera det så kan man även diskutera akvaristikens existens som inte är artbevarande.

                          Kommentar

                          • Rickard
                            Användare
                            • April 2002
                            • 727

                            #14
                            Som jag sa i ett tidigare undviker jag att tömma honerna p.g.a. att det är det roligaste av allt att se en stor D. strigatus hona vårda och samla upp sina yngel vid ev. fara. Det är det som är det roligaste som finns, men om man behöver en kull av en speciell art och alla kar är fulla så får man våldföra sig på fiskarna. Jag har aldrig fått "dåliga" föräldrar p.g.a. att dom själva blivit uppfödda med tömmning. Därmed inte sagt att det påverkar dom i negativ riktning på sikt (5:e generation o.s.v). Dessutom tror jag att det har marginell betydelse om dom får gå tiden ut (ca. tre veckor).
                            M.v.h.
                            Rickard

                            Kommentar

                            • odilou
                              Användare
                              • April 2002
                              • 308

                              #15
                              Det är oftast helt obefogat att "tömma" honor. Varför skulle man göra det (om det inte rör sig om specialfall som det Ola beskrev)? Handlar det dessutom om rödzebror och annan dussinfisk är det för mig helt obegripligt. Det minsta man kan göra om man nu vill ha maximalt antal överlevande yngel är ju att flytta över honan till ett akvarium där hon i LUGN OCH RO får gå tills det att hon är klar. Det är dessutom mycket lättare att mata upp en mager hona om hon går själv. Man kan knappast punktmata i ett akvarium med 30 stimmande mbunas.

                              "I akvarium så finns det föga utrymme för ruvande honor att utföra yngelvård som de kan göra i det vilda. Om jag inte skulle tömma mina honor så blir det tyvärr väldigt lite yngel som överlever."
                              Jag säger: so be it! Om man själv konstaterar att "det finns föga utrymme" för fiskarna att bete sig som de gör i naturen har man enligt min mening misslyckats totalt med sitt akvarium.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...