Hjälp Sökes!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nippe_
    Användare
    • January 2013
    • 41

    Hjälp Sökes!

    Hejsan!

    Har precis dragit igång ett malawi kar på 450 liter och Ha en lite malawi på 4 cm som är så aggresiv och kaxig , han biter sönder som andra fiskarnas fenor och jaga dom , även att dom är större! Någon ide på vad det kan vara? eller hur man få ut han utan att tömma hela karet?

    Tack på förhand!

    Mvh // Nybörjare!
  • maltandis
    Användare
    • October 2003
    • 1567

    #2
    Jag brukar använda håv, och det brukar vara enklare om man tömmer ut hälften av vattnet och sen fångar in den elaka.
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Ursprungligen postat av Nippe_
      Hejsan!

      Har precis dragit igång ett malawi kar på 450 liter och Ha en lite malawi på 4 cm som är så aggresiv och kaxig , han biter sönder som andra fiskarnas fenor och jaga dom , även att dom är större! Någon ide på vad det kan vara? eller hur man få ut han utan att tömma hela karet?

      Tack på förhand!

      Mvh // Nybörjare!
      Välkommen hit!

      Hur många fiskar har du i burken? Vissa malawi kan vara ganska aggresiva om dom har för få fiskar att dela med sig av all sin "kärlek" på.

      Någon aning om vilken/vilka arter du har?
      Hur ser inredningen ut?

      Kommentar

      • Mister P
        Användare
        • January 2013
        • 36

        #4
        Jag använder 2 stora håvar brukar funka utan att tömma på inredning/vatten.. annars ett bra knep är om du har nån sorts grotta simmar fisken in töm grottan direkt i håven..

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #5
          Välkommen hit!

          trassligt är det onekligen att få ut oönskade firrar. Det kan vara riktigt eländigt faktiskt. När det är som svårast brukar jag tömma så endast 10 cm vatten är kvar lyfta ur inredning och fånga med håv. Samt ladda med tålamod och se till att det finns gott om tid.

          Lycka till.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

            #6
            Beroende på hur mycket inredning du har i karet så kanske det enklaste är att mörklägga karet, och rummet som det står i, i en timme.
            Det brukar sen vara väldigt enkelt att fånga upp fisken när man tänder igen, förutsatt att man kan hitta den.
            Det blir ju lite svårare om man har väldigt mycket gömställen för fisken i karet.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            Arbetssätt...