Köpa begagnat ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sören svangren
    Användare
    • January 2013
    • 57

    Köpa begagnat ?

    Hej ! är på gång med att skaffa större ( 700-1000 L ) skulle gärna ta emot lite råd när det gäller nytt/beg Mvh Sören i årsta.
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

    #2
    Sv: Köpa begagnat ?

    Nytt är alltid nytt och repfritt.

    Men eftermarknaden för akvarium är ju inte lysande så priserna är en fjärdedel av det nya eller billigare ändå. Speciellt på de lite större karen eftersom de ofta är mer svårsålda.

    Sedan de enda tips jag har är att bestämma om du vill ha helglas eller ram sedan åka och titta på akvarier och köpt inte ett som ser risigt ut för de finns många fler. Skönt att se om det är vatten i karet också så du vet att det är tätt när du köper det.

    Mer kan jag inte komma på utan du får ställa lite frågor.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Köper du begagnat kolla så silikonet sitter ordentligt i kanterna. Under åren finns alltid risk att någon kommer åt silikonkanterna med rakblad eller annat då alger tas bort. Är det inte totalt perfekt rent vid limning kan den orenheten också göra sig märkbar genom släppande silikon. Som Alf säger är repor rätt tråkigt speciellt på framglaset, det kan du hålla ögonen öppna efter. Sitter tvärstagen som de ska. Täckglas kan vara dyrare än du tror, finns de med eller måste du köpa nya. Kolla efter andra skador? Har det stått tomt länge är inte det direkt ett problem annat än at du inte vet om det läcker, ett fyllt kar kan du alltid granska genom att se om det läcker, inte asviktigt i mina ögon dock. kolla fogarna bara.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

        #4
        Så stort akvarium skulle jag nog helst se fyllt med vatten innan jag tar hem det. Dels är det svårt att provfylla själv i typ badrum och sen vill man ju inte upptäcka när man fyllt det att det behöver rivas och siliconas om när man inte räknat med det jobbet. Då letar man kanske hellre vidare...

        Kommentar

        Arbetssätt...